Beyoncé és Jay-Z már több mint egy évtizede a popzene power couple-je, csakhogy mindkettejük legutóbbi szólólemeze arról szólt, hogy porszem került a rendszerbe. Naná, hogy egy közös albummal oldják meg problémáikat. Carterék anyagáról The Anahit, azaz Csányi Rita, az angliai zenei tanulmányai után tavaly egy remek albummal feltűnt elektronikus r&b-s dalszerző-énekes írt kritikát. Rita jelenleg második LP-jén dolgozik, az Addicted című anyag várhatóan még idén kijön, de addig a nyári-őszi koncertszezon is mozgalmasan telik zenekari felállású produkciójának – holnap, augusztus 19-én például a győri Stílusos ART Pikniken lehet majd látni.
THE CARTERS: Everything Is Love
Kiadó: Parkwood / Roc Nation / Sony / Hear Hungary
Megjelenés: 2018. július
Stílus: r&b, pophiphop, trap
Beyoncé és Jay-Z ismét meglepte a nagyérdeműt, amikor június 16-án a semmiből napvilágot látott Everything Is Love című albumuk, amelyet The Carters név alatt jelentettek meg.
A lemez nem más, mint Jay-Z és Beyoncé trilógiájának befejező alkotása, amelyet a Lemonade (Beyoncé, 2016) és a 4:44 (Jay-Z, 2017) előzött meg. Jay a New York Times-nak bevallotta, hogy a közös alkotást egyfajta terápiaként is használták, és talán ennek is köszönhető, hogy sikerült megmenteniük házasságukat. A Lemonade-ben Beyoncé leleplezte kapcsolatuk árnyoldalait és férje hűtlenségét, Jay-Z pedig a 4:44-ban az elköteleződéssel kapcsolatos problémáit taglalta, miközben felesége bocsánatáért esedezett. Mi is lehetett volna tökéletesebb ezután, mint egy olyan album, amely kellő amerikai „happy ending” érzéssel tölti el a rajongók szívét?
Az Everything Is Love izgalmas világba helyezi a hallgatót, amelyben r&b, trap, hetvenes éveket idéző fúvósszekció és háttérben úszó vokál-hangminták találkoznak. A Respect magazin szerint ez egy igazi mestermű, amely az r&b és a hiphop mellett egy csipet szerelemmel fűszerezi meg a trapzenét. Én szintén igazán kreatívnak tartom a koncepciót és kiválónak a hangzásvilágot. Nagyon friss, ugyanakkor a jelenlegi trendeknek megfelelő és egyben meglepő, mert ritkán halljuk Beyoncét ennyire keveset énekelni és ennyire sokat reppelni. Viszont hiányolom a nagyobb ívű és dallamosabb refréneket, de lehet, hogy csak azért, mert ez az alapvető elvárásom az énekesnővel szemben.
A kilenc dalon át tartó utazás a Summerrel kezdődik, amelyet zeneileg és szövegileg is a Lemonade-en szereplő All Night Long folytatásának tekinthetünk. Édes, lágy, könnyed és érzelmes dallamok jellemzik, talán ezért lett ez a személyes kedvencem az LP-ről. Ezután következik a jóval határozottabb hangvételű, helyenként akár agresszívnek is nevezhető Apeshit, amely Pharrell, Quavo és Offset közreműködésével jött létre. Külön érdekesség, hogy az Apeshit vizuáljait a Louvre-ban vették fel, a forgatás idejére teljesen lezárták az egész múzeumot. A harmadik dal a Boss, amelyben a trapes vokálok és raprészek gyönyörűen keverednek a fúvós és a repetitív, de rendkívül hatásos háttérvokál-szekciókkal.
A szerelem mellett a dalok jelentős részében akad még egy központi téma, ez pedig az afroamerikaiak aktuális helyzete, illetve az, hogy a sztárpár sosem fogja elfelejteni, honnan jött és mindig is segíteni fogja az afroamerikai közösséget. Ezt a témát boncolgatja a Nice, a 713 és a Black Effect. A kilencedik, utolsó dal a Lovehappy, amely nemcsak az Everything Is Love albumnak, hanem egyben az egész trilógiának is a lehető legtökéletesebb lezárása:
„We came, and we saw, and we conquered it all
We came, and we conquered, now we’re happy in love”
Tulajdonképpen bemutatja, hogy a nehézségek ellenére a család és a szerelem áll mindenek felett, és ezzel egyfajta fellélegzést és megnyugvást ad át a hallgatónak.
Ahhoz nem fér kétség, hogy rengeteg munka, kreativitás, profizmus, fantasztikus zenészek és egy hatalmas brand áll a háttérben, viszont felmerült bennem a kérdés, hogy vajon akkor is ennyire sikeres lett volna ez az album, ha nem Beyoncé és Jay-Z kezei közül kerül ki? Lehetséges, hogy, ha kevésbé ismert előadók adták volna ki, akkor esélyes sem lett volna rá, hogy első legyen a Billboard r&b/hiphop toplistáján?
Csányi Rita (The Anahit)
The Anahit-fotó: Penksza Veronika
THE ANAHITTEL VIDEÓT IS FORGATTUNK, ÍME.
a lemez: