Piano Day a hétvégén és áprilisban Magyarországon - interjú a szervezőkkel

2018.03.23. 05:40, rerecorder

28685912_1788296878132928_4781804698508287958_n.jpg

Nils Frahm All Melody lemeze kapcsán már írtunk az általa és a szintén Németországban született zongoratervező, David Klavins által indított, több kontinenst is behálózó kezdeményezésről, a Piano Dayről. Az idei évben több, hazai vonatkozású esemény is lesz március végén (25-én, most vasárnap) és április elején (6-7-én), ezek kapcsán beszélgettünk a Piano Day Budapest főszervezőjével, Varju Kittivel és magával David Klavins-szel is, valamint az áprilisi esemény fellépőivel, vaghyval, Atreyu’s Horse-zal (iamyank side projektje) és Lisa Morgensternnel. Előbb jöjjön interjúk a főszervezővel és a Magyarországon, Vácon egészen különleges zongorákat építő Klavins-szel (aki a nyitóképen vaghyval és iamyankkel látható).

A budapesti eseményeken vaghy és Atreyu’s Horse (iamyank side projektje) lép fel, és melléjük Berlinből jön egy énekes-zongorista, Lisa Morgenstern, aki a fenti két előadóhoz hasonlóan szintén elektronikával keveri a modern klasszikus zenéjét (például így).

A38 Hajó kiállítóterébe szervezett áprilisi eseményeken egy egyedi Una Corda zongorán zenélnek majd, amelyen vaghy és iamyank már improvizált egyet a hangszer tervezője, David Klavins váci műhelyében, a Klavins Piano Manufaktúrában – ő ugyanis egy ideje már Magyarországon készíti a saját tervezésű, különleges hangszereit.

Szintén a Piano Day kezdeményezéséhez kapcsolódik a Klavins Piano Manufaktúra programja, amelyet március 25-ére szerveztek. Az esemény részeként két ismert külföldi modern klasszikus művész, Amanda Bloom és Bruno Sanfilippo ad koncertet David Klavins Vácott található műhelyében, a Klavins Piano Manufaktúrában, ahol egy Una Corda zongorán szólaltatják meg szerzeményeiket. Az aznap délutánra eredetileg beharangozott, 4,5 méteres M450i bemutatója elmarad.

Első interjúnk a Budapest Piano Day Budapest főszervezőjével, Varju Kittivel.

sofar_november_done_1_of_12.jpg


Az idei már a második Piano Day-rendezvény Magyarországon és egyre nagyobb érdeklődés veszi körül. Mi volt a fő koncepció a mostani szervezés kapcsán?

Tavaly Vághy Tamásnak köszönhetően valósult meg az első Piano Day-est Magyarországon, amelynek alapötlete az volt, hogy ismert hazai zenekarok billentyűsei lépnek fel. Magam is elmentem erre az eseményre, mert már ismertem a kezdeményezést, és örültem, végre itthon is megvalósult, végül pedig ennek köszönhetően ismerkedtem meg Tamással. Hamar kiderült, hogy eléggé egy hullámhosszon vagyunk, főleg a modern klasszikus zenék terén, illetve abban is egyetértettünk, hogy ezt a stílust még jobban meg kell ismertetni itthon (erre egyébként újságírói mivoltomban magam is rendszeresen törekszem). Úgyhogy egyesítettük erőinket, és idén már közösen fogtunk neki a Piano Day budapesti eseményének megszervezéséhez, amelynek koncepciója az, hogy megmutassuk, a zongorát nem feltétlenül csak „rendeltetésszerűen”, klasszikus zenei értelemben lehet használni. Mindhárom előadó – vaghy, Atreyu’s Horse és Lisa Morgenstern – újszerűen, a konvenciókat felrúgva közelíti meg ezt a billentyűs hangszert, gyakran elektronikával és egyéb kísérleti elemekkel teljesebbé téve a hangzást.


Aki lemaradna a Piano Day második koncertjéről is, hol találkozhat hasonló kezdeményezésekkel? Terveztek programokat azoknak is, akik Budapesten kívül élnek?

A magunk részéről egyelőre a mostani Piano Day-eseményeken van a fókusz, illetve azon, hogy jövőre emeljük a tétet, és egy nagyobb rendezvénnyel térhessünk vissza. Mi is kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyi embert érünk el most, és nagyon meglepődtünk, amikor úgy másfél hónappal előre telt házat hirdethettünk az első estre. Így még egy napra leszerveztük ugyanazt a programot, de már erre is elkelt a jegyek több mint fele. Sikerült igazolnunk, hogy igenis van igény ilyen jellegű eseményekre, és reméljük, ezzel is felhívjuk erre a többi szervező figyelmét – végső soron az lenne a lényeg, hogy idehaza is minél többen járhassanak ilyen stílusú programokra. Szerencsére vannak olyan helyszínek (így például az A38 Hajó vagy a Müpa), ahol a korábbiakban és a jövőben is találkozhatunk modern klasszikus koncertekkel, és reméljük, ezen események száma tovább bővül akár fővárosban, akár vidéken is.


Miért pont a hajóra esett a választás?

A helyszínkeresésnél fő szempont volt, hogy lehetőleg könnyen megközelíthető, még azért központinak számító és már ismert klubba kerülhessen a rendezvényünk, remélve, hogy ezáltal is több emberhez juthatunk el. Az A38 Hajó is nyitott volt a programunkra, és mivel az egyik legnépszerűbb koncerthelyszín mondott igent nekünk, így mindenképp élni szerettünk volna a lehetőséggel. Továbbá a kiállítótér, amelyben a Piano Day-esteket tartjuk, nekem személy szerint az egyik kedvenc helyszínem a Dunára néző nagy ablakaival, a hullámzó vízen tükröződő éjszakai fények adnak egyfajta különleges hangulatot az egészhez.


Mennyire fogjátok átalakítani a színpadot és a nézőteret? Milyen zongorákra és hangosításra számíthatnak a nézők? Készültök felvétellel?

Mivel szeretnénk, hogy minél többen férjenek be, nem terveztük a színpad és az elhelyezkedés átalakítását. A fellépők viszont sok hangszerrel és kütyükkel készülnek, amelyek közül mindenképp kiemelném az Una Corda zongorát. Ez egy egyedülálló hangszer, amelyet David Klavins tervezett, és épített meg a modern klasszikus stílus egyik leghíresebb kortárs képviselője, Nils Frahm számára. Különlegessége abban rejlik, hogy egy hanghoz csak egyetlen húr tartozik, ráadásul megjelenésében is radikálisan eltér a megszokott zongoraformáktól, hiszen teljesen nyitott. David Klavins egy ideje már Vácott él és dolgozik, itt található műhelye, a Klavins Piano Manufaktúra, ahol többek között ezeket az Una Cordákat is gyártja. A Piano Day-estjeinkre kölcsönad nekünk egy példányt, így a jelenlévők mindenképp különleges zenei élményt kapnak már csak emiatt is. De sokféle szintivel és egy Rhodes zongorával is találkozhatnak a nézők, amelyekkel a legkülönfélébb módokon csavarják meg a zongorahangzást az előadók.

--------------------------------------------


A második interjúnk pedig a zongorakészítő David Klavins-szel.

mh-blog-nils-frahm-02.jpg


A Piano Day-en 2015 óta minden év 88. napján a zongorát ünnepeljük. Ez egy független rendezvénysorozat, amihez bárki csatlakozhat - de milyen feltétellel?

Az egyetlen kritérium a zongora és a zongoraművek szeretete. Ha valaki szeretné megrendezni a saját eseményét, készüljön egy kreatív vagy különleges koncepcióval, amivel megoszthatja a zongorát szeretőkkel a zongora ünnepét.


Melyik volt a kedvenc eseményed az elmúlt évekből?

Számomra 2015. március 29-e, mikor Nils kihirdette a Piano Day-t, kiadta az M370-es zongorámon felvett solo lemezét (ami azóta is ingyenesen letölthető a Piano Day oldaláról), és bejelentette a következő, vertikális koncertzongora, az M450i építését.

450i.jpg


Vácott található a Klavins Piano Manufaktúra, miért pont ezt a Budapesthez közeli kisvárost választottad?

2015 szeptemberében Bogányi Gergely felkért, hogy segítsek neki a Bogányi-zongorák építésében, és mivel ő Vácott lakik, egy ottani panzióban foglalt nekem szállást. A kezdetektől fogva jól éreztem magam a városban, és mikor 2016 szeptemberében a közreműködésünk véget ért, úgy döntöttem, hogy maradok és ott folytatom a zongoraépítést. A döntésemhez nagyban hozzájárult, hogy rengeteg barátra leltem a városban, és nagyszerű együttműködéseket építettem ki helyi vállalatokkal, ami nélkülözhetetlen olyan egyedi alkatrészek gyártásához, mint például a zongoráim acélvázai.


A váci Klavins Piano Manufaktúra is megünnepli a Piano Day-t, és a Bogányi-üzemben be is mutatjátok a nemrég elkészült Klavins M450i zongorád, ahol a látogatók majd kérdezhetnek is tőled.

Március 25-én fogom bemutatni az M450i-t Bogányi üzemében, ami a Rétság melletti Tolmácson található. Azért kerül ott bemutatásra, mert az én üzemem mennyezete csak négy méter húsz centi magas, ami harminc centivel alacsonyabb, mint a zongorám! 15:30-kor kezdődik a bemutató, utána pedig 19:00-kor folytatjuk, már az én váci üzememben, ahol is az ausztrál Amanda Bloom és az argentin-spanyol Bruno Sanfilippo zongoristák szólaltatják meg az Una Corda zongorát.

FRISSÍTÉS: A Klavins Piano Manufaktúra bejelentése alapján a vasárnap délutáni M450i-bemutató sajnos elmarad, de az este 7 órakor kezdődő váci koncertest továbbra programon.

una_corda.jpg


A Piano Day március 29-ére esik, aznap te a galwayi jazz fesztiválon mutatod be az Una Cordát, amiből egy másik példányon pedig az A38-on fognak játszani. Eddig hány Una Corda készült el?

Eddig 12 darabot készítettem és szállítottam le az európai ügyfeleimnek, ennek egyikét fogom kölcsönkapni a galwayi fesztiválra, a zongorista és zeneszerző Francesco Turrisinek köszönhetően. Az április hatodikai és hetedikei, A38-as eseményen a prototípust hallhatják és láthatják majd az érdeklődők.


Milyen hangzással vagy hangminőséggel a fejedben kezdesz el megtervezni egy zongorát?

Legfőbb célom,hogy a zongoráimmal innovatív hangzást teremtsek, tiszta hangnemekkel, jobb tompítással, hatékonyabb dinamikával. A Vertical Concert Grand (VCG) zongoráimmal ezeket az elveket igyekszem megvalósítani. Jelenleg az Una Corda egyedi koncertzongora verzióján dolgozunk, ami kihangsúlyozza az Una Corda alapelvét (billentyűnként egy húr), utána pedig egy saját kiadó alapítása is tervben van. Ezen keresztül olyan hanganyagokat tervezünk megjelentetni, amelyek megmutatják az Una Corda hangzásának sokszínűségét; például szeretnénk Bach összes szóló zongoraművét felvenni egy ilyen zongorán, majd kiadni.


Emlékszel az első zongorádra?

Igen, egy régi, név nélküli zongora volt az 1920-as évekből, de csodálatosan szólt, egészen egyedi, meleg hangzása volt.


Az M450i zongorám számára az ideális otthon…

… a Müpa lenne.


Melyik volt az a zongoramű, amelyik megváltoztatta a hangszerhez fűződő viszonyodat?

Nem egy konkrét darabot említenék, hanem Rahmanyinov teljes munkásságát. Ő az egyik kedvenc zeneszerzőm, és mindig úgy éreztem, hogy a tradicionális koncertzongorák híján vannak azoknak a tulajdonságoknak, amik nélkülözhetetlenek annak a szépségnek, zenei lehetőségeknek és dinamikának a megszólaltatásához, amit az ő művei megérdemelnek, főként az alsó és középső regiszterekben.

interjúk: Salamon Csaba

 

Klavins: M450i: 


Una Corda: 

https://recorder.blog.hu/2018/03/23/piano_day_a_hetvegen_es_aprilisban_magyarorszagon_interju_a_szervezokkel
Piano Day a hétvégén és áprilisban Magyarországon - interjú a szervezőkkel
süti beállítások módosítása