Elkezdődött a tanév, stílszerűen itt az ideje pótolnunk egy elmaradt kötelező házi feladatot: megemlékezni a Daft Punk húsz éve (egész pontosan 1997. január 20-án) megjelent debütáló albumáról. Jó diákszokás szerint mással végeztettük el a munkát: a hivatalos magyarországi Daft Punk Tribute bulik gazdája, TMX készített tisztelgő mixet a Homework albumot döntően meghatározó korabeli underground house és techno zenékből.
Nem ömlengenénk hosszasan az első Daft Punk-albumról; mai füllel is friss és felvillanyozó, korszakos lemez, amelynek ott a helye a 20. századi (nem csak elektronikus tánc)zene kiemelkedő alkotásai között. Mesteri mű, mellyel zenei mesterei előtti tisztelgett Thomas Bangalter és Guy-Manuel de Homem-Christo, lelkiismeretes tanulók módjára letudva a kötelességüket (a Teachers című, példaképeket soroló számban nevesítve is) – nem véletlenül lett Homework a címe. Miközben az akkor még teljes emberi valójában is mutatkozó két francia zenei fejlődésének minden meghatározó műfaji hatását – pop, rock, funk, diszkó, house, techno – belekeverte a lemezbe, annak hangzásvilága, megszólalása abszolút jelen idejűnek hatott (és hat ma is), teljesen nyilvánvaló egyedisége ellenére beilleszthető volt az akkori tánczenei trendekbe, szűkebben a korabeli house/techno-áramlatokba. A pályakezdő Daft Punkot tápláló, kinevelő zenei közeget, a kilencvenes évek első felének house és techno undergroundját, és az iránta való rajongásból, affinitásból kinőtt Homework albumot idézi meg a Recordernek készített mixével TMX.
TMX A LEGUTÓBBI DAFT PUNK ALBUM LEGNYÁLASABB SZÁMÁT IS FRANCIÁSÍTOTTA.
„A 90-es évek közepére alakult ki a house zenének az a formája, ami a mai napig minőséget jelent. Stílusok és divathullámok jönnek-mennek, de ez sosem tudott kikopni, sőt, a mai producerek is ide nyúlnak vissza, ha hitelességre, ’egyetemes’ hangzásra törekednek” – véli a dj-programszervező. „A Homework album pedig nekem a mai napig az egyik legfontosabb mérföldkő, de talán úgy általánosságban az elektronikus zene történetében is annak számít. Sokan ’csak’ stílusteremtőnek tekintik, ami viszont kevésbé ismert tény, hogy olyan technikai újdonságokat használtak az album készítésekor, ami előtte nem volt jellemző, de még a mastering szempontjából is új sztenderdet hoztak.”
A FRENCH TOUCH-RÓL PEDIG ITT TANÍTJUK A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓKAT.
A mix egyúttal TMX saját személyes tánczenei belépő éveit is feleleveníti, a címe – Teachers, természetesen – így mind rá, mind a Daft Punkra vonatkozik. „Életem első saját szervezésű buliját néhány barátommal 15 éves tiniként hoztuk össze pont a Homework megjelenésének évében, 1997-ben, többek között ezekkel a zenékkel, amiket a mixbe válogattam” – meséli. „Több mint háromszáz embert sikerült megtáncoltatni, bár akkor még kazettáról játszottam, majd nem sokkal utána az első lemezeim is Tonka, Daft Punk és hasonlók voltak. De az X-Mix sorozat, abból is leginkább az ötödik rész, DJ Hell válogatása óriási hatással volt rám. Igyekeztem ezt a mixet a korszak kevésbé populáris, sokkal inkább "underground" zenéiből összeválogatni, a mix első zenéje tulajdonképpen a Daft Punk Teachers trekkjéhez hasonlóan egyfajta tisztelgés az úttörők előtt.”
Íme tehát a Daft Punk bemutatkozó albumát megelőző időszak house-techno zenéiből, valamint a Homework számainak remixeiből összeállított mix, a tracklist után:
TMX – Teachers
Tracklist:
01. Saint Germain - What`s New (1995)
02. DJ Skull - Don't Stop The Beat (1993)
03. Daft Punk - Around The World (Mellow Mix) (1998)
04. Armand Van Helden - The Funk Phenomena (Edge Factor Dub) (1996)
05. Dj Hell - My Definition Of House Music (1992)
06. Ian Pooley - Chord Memory (Daft Punk Remix) (1996)
07. Kerri Chandler - All About Love (1996)
08. DJ Tonka - Summerthang (1995)
09. Daft Punk - Revolution 909 (Roger & Junior's Revolutionary War Mix) (1998)
10. DJ Sneak - Work It (1993)
11. Mr. K-Alexi - Don't You Know (1987)
12. Steve Silk Hurley - Back To Jack Your Body (Ambient Remix) (1992)
TOP 10: A DAFT PUNK-TAGOK MELLÉKPROJEKTJEI.