Lemeztáska – Poniklo Imre

2017.01.31. 18:00, therecorder

poniklo_5.jpg

Poniklo Imre a hazai indie-színtér nagy veteránjának és egyik legjobbjának számító Amber Smith vezetője, de szeret rendszeresen elkalandozni főzenekarától, így hol a Poster Boy szupergruppal játszik gitárpopot, hol a SALT III-vel powerpopot, hol másoknak ír míves poplemezt (Hámori Gabriella színésznőnek 2014-ben). Sőt szólóban sem kezdő, hiszen a Poniklo című 2009-es album után szeptemberben jelent meg második önálló anyaga A Föld körül címmel – a többi projekttel szemben és az első szólózáshoz hasonlóan ezúttal is döntően magyar nyelven. A gitár helyett zongorán szült dalokkal teli, vonósokkal és fúvósokkal dúsan és szépen hangszerelt nagylemez apropóján a dalszerző-énekest legnagyobb hatásairól kérdeztük.

Első zenei emlék

Kettőtől ötig: a rádió kívánságműsora. Minden, amit abban nyomtak: Csongrádi Kata, ABBA, Máté Péter, LGT, meg a kor popslágerei.


Első lemez, amit saját pénzből vettél


psb_5.jpg1987-ben a Pet Shop Boys-tól az Actually vinyllemezen. Arra nem emlékszem, hol vettem meg, de arra igen, hogy gyerekkoromban csomó bélyeget gyűjtöttem, és azokból adtam el, hogy meg tudjam venni. Talán 500 forint volt? Rég történt! És miért ez? Nem tudom, a Pet Shop Boys volt az egyik első nagy kedvencem, már a Suburbiatól is kirázott a hideg – jó értelemben. Azóta is tart ez amúgy, sőt, ezt még senki nem vette észre, de az amber smith-ben is PSB a legtöbb referencia: a Modernen két dalban konkrétan az az emulátoros szintihang szerepel, mint a West End Girls-ben. Ugyanúgy leginkább egyszavas, szlogenszerű lemezcímeink vannak és ugye ott az Introspective (a Pet Shop Boys 1988-ban, Poniklo zenekara 2008-ban adott ki ilyen címmel nagylemezt – a szerk.). Ráadásul az amber smith-szel és szólóban is játszottam PSB-t.

Zene, ami zenélésre inspirált

Guns N’ Roses
, The Smiths, Suede – de legfőképpen látni az MTV-n Bernard Butlert gitározni. Miatta kezdtem el én is.

Meghatározó koncertélmény

Oh, rengeteg van. Az első „nagy” koncertem a ’88-as Depeche Mode volt a BS-ben. De örülök, hogy láttam az INXS-t a csúcson ’91-ben a Kisstadionban, a GN’R-t is a Népstadionban, ahol Soundgarden és Faith No More voltak az előzenekarok. A Pulp 2001-ben Londonban, a Radiohead 2000-ben Izraelben egy amfiteátrumban, az hátborzongató volt. A The Last Shadow Puppets az első lemez idején, talán 2008 szeptemberében Berlinben. A Maximo Park 2006-ban, iszonyú energiabomba volt. De legutóbb például az Operators koncertje Budapesten, akiket Oszinak köszönhetek, hogy felfedeztem és egészen elképesztő koncertet toltak úgy 150 ember előtt.

goodfeelingalbumcover.jpgHatások az amber smith indulásakor

Huszonöt éves korom előtt csak kortárs zenéket hallgattam, csak később fedeztem fel magamnak a Beatles-t és Bowie-t is. Szóval akkoriban a Suede vitt mindent, de persze tinédzserkorom óta nagy Smiths/Morrissey-rajongó is voltam. De pont 2000 körül csíptem a Travis-t is, akik azóta jól eltűntek.

Hatások a mostani lemezek előtt

A tavalyi amber smith-nél: Simple Minds, Bowie. A most megjelent szólólemezemnél Ben Folds, Paul McCartney, Nick Cave.

Kedvenc magyar lemez

Most éppen az új Mayberian Sanskülotts.


Kedvenc magyar dal

Frenk: Nyitott szemmel.

gnr.jpgKedvenc rocklemez

Guns N’ Roses: Appetite For Destruction.

Kedvenc britpoplemez

Ahogy a Suede, úgy én sem tekintem őket britpopnak, így aztán, ha mondjuk a Blur az, akkor a 97-es cím nélküli lemezük.

Kedvenc indie-lemez a 2000-es évekből

Kapásból kettő ugrik be, az első Interpol és az első Maximo Park.

Kedvenc dalszerző-előadó lemez

Nem igazán hallgatok singer-songwritereket, hirtelen nem is tudom, van-e a lemezeim között. Ha mondjuk Paul Weller belefér, még ha neccesen is, akkor a 2005-ös As Is Now-t mondanám.

Kedvenc zongorás lemez

Ben Folds Five: Whatever And Ever Amen és az első szóló McCartney.

dogmanstar_2.jpgMinden idők legjobb lemeze

Suede: Dog Man Star. Máig emlékszem, amikor megjelenés napján az Andrássy úti Sony lemezboltban megvettem a cd-t, hazamentem és... lebénultam.

Kedvenc Bowie-szám

Nagy-nagy gondban vagyok a kedvenc Bowie-számot illetően, mert ha valakinek egy előadó a nagy kedvence, akkor nyilván csomó dalt szeret tőle, és ez ráadásul folyton változik. De például ha Bowie-ról beszélünk, akkor az egyik olyan hatalmas kedvencem, ami nem nyilvánvaló klasszikus, az a Joe The Lion. Igazság szerint a gitárváltásban van egy olyan balsejtelmes akkord, ami mindig megfog, és ami segített, hogy eleve rákattanjak.

Kedvenc Smiths-szám

A fenti igaz a Smiths-re is, huh. Legyen a Girl Afraid. Faragó Tomi (az amber smith gitárosa – a szerk.) szerint ez a szám kispálos, ami vicces.

smiths_ask.jpgLemezgyűjteményed legkülönlegesebb/legértékesebb darabja

A legértékesebb talán egy limitált, átlátszó, német nyomású Ask 12” lemez a The Smiths-től. A legkülönlegesebb egy 1 (!) példányban, cd-n létező dal, amit az első barátnőmnek csináltam még 1999-ben. A közelmúltban megpróbáltam lejátszani, de sajnos hiába. Ez egy 18-19 éves írott cd.

Olyan zene, ami nagyon elüt a stílusodtól, mégis nagyon szereted

Nem igazán van olyan, ami nagyon elütne a stílusomtól, de talán Serge Gainsbourg. Illetve nagyon imádtam az első két Portishead-albumot is.

Bűnös zenei örömöd

Foreigner: I Want To Know What Love Is.

Dal, amit már nem bírsz meghallgatni

REM: Losing My Relegion.


Dal, amit bárcsak te írtál volna

Manic Street Preachers: Motorcycle Emptiness.

IDE KATTINTVA MÉG TÖBB LEMEZTÁSKÁBA NÉZHETSZ BELE.

Zene, amitől boldog leszel

Mark Ronson & The Business Intl: Somebody To Love Me

Kedvenc heartbreak lemez

Nick Cave: The Boatman's Call


david-bowie-low_2.jpgZene, ami elgondolkodtat

A Low B-oldala. (Bowie 1977-es albuma – a szerk.)

Kedvenc zene utazáshoz

New Order: Get Ready.

Kedvenc zene éjszaka, sötétben hallgatni

Cigarettes After Sex.

Kedvenc zene szexhez

Nem szeretek zenét hallgatni olyankor, mert elvenné a figyelmemet, úgyhogy reménykednék inkább, hogy a lány hozott valami sajátot, amit nem ismerek!

Kedvenc szombat esti bulizene

Roxy Music, a teljes Stranded album. Vagy mondjuk egy Bowie-válogatás az 1972-74 közötti időszakból!

r-1846154-1247436522_jpeg.jpgKedvenc vasárnap reggeli pihenős zene

Françoise Hardy: La Question (1971).

Kedvenc friss, idei lemezek

Operators: Blue Wave

Kedvenc őszi zene

Pulp: We Love Life. Vagy a 2013-as Nick Cave-lemez, a Push The Sky Away.


nyitókép: sinco.hu


Poniklo Imre tavalyi nagylemeze:

https://recorder.blog.hu/2017/01/31/lemeztaska_poniklo_imre
Lemeztáska – Poniklo Imre
süti beállítások módosítása