Az őszi becsengetés a tizenévesek rémálma, csoda hát, hogy a mikrofon - és kortársaik - elé kerülő tinik iskola helyett minden másról szívesebben énekelnek? A Recorder Popzene & gyerekek fókusztémájú harmadik számában számba vettük a magyar gyereklemezeket és -slágereket. Most, hogy a REC015-ben a frissen feltűnt, főképp tini eladókat helyeztük középpontba (Újsuli), nem maradhatnak ki a hazai tinisztárok és -slágerek sem. Bénától bájosig, lazától vagányig.
Tinisláger címszóval két nagy csoport illethető, vannak ugye a tini előadók dalai, ezek szinte kivétel nélkül a korosztálynak készülnek. Aztán vannak azok a dalok, melyek egyszerűen a tiniknél találnak be, pedig általában náluk egy haj(vagy szőr)szállal idősebb sztárok adják elő - többnyire szándékosan - őket. És vannak persze még olyan tinidalok is, amiket inkább idősebbek énekelnek a tinédzserkorról és leginkább kortól függetlenül lehet értük rajongani. Na, ilyenből kevés magyar nyelvű létezik, hazai Teenage Kicks (azaz a tinédzserkort, ahogyan van, megéneklő, szívbemarkoló és egyszerre gyomorba vágó himnusz) pedig végképp nincsen.
Pedig a 10-13 éves kortól 17-18 éves korig tartó időszak elég sok jó popzenei témát hordoz magában. A sok szempontból legbefolyásosabb évekről (testi, lelki változások, identitás kialakítása, eszmeválasztás, szubkultúrák, első nagy drámák) azonban a korban benne lévők általában még nem tudnak rálátással, jól írni, később meg már a legtöbbször fájdalmas vagy megmosolyogtató tud lenni a visszacsévélés, úgyhogy hiába lenne kézenfekvő, magyar Brian Wilson nem nagyon alkot.
A tinédzserévek az ötvenes-hatvanas évek slágereiben, táncdalaiban azért gyakran felbukkannak (Annál az első ügyetlen csóknál), de ekkoriban a rajongó tinik az egyenhajú, idősebb bandákért sikoltoztak, tini előadó (oké, Bródy kivételével, jaj) meg nem nagyon bukkanhatott fel az erkölcseire még vigyázó showbizniszben. Néhány évvel később az Ő még csak most tizennégy (LGT) jelezte a problémát, de a tini-kérdés igazán csak a nyolcvanas években lett hangsúlyos, a különböző szubkultúrák elterjedésével, amikre nyilván nem a Neoton Família Tini dala volt a mindent megoldó felelet, bár az 1984-es Gimi Love egészen szépen foglalja össze a tiniéveket. Az első újhullámos tinisztár a Kim Wilde-klón Gigi volt és úgy általában is ekkoriban érzett rá a bizniszszagra a szakma, itthon is kezdték az adott korosztályt megcélozni és kiszolgálni. Az Első Emeletnek például számos tinislágere volt (tinirajongója meg seregnyi), Bery Ari lett az első komoly tinisztár, A cég néven 16 évesekből álló zenekar tűnt fel Novák Péterrel, Tinisztár kerestetik és A rock gyermekei néven külön tehetségkutató figyelem irányult a generációra (és igen, a Pokolgép is elsősorban a későpubertásban lévő fiúkhoz szólt). A kilencvenes évekre a Bonanza Banzai vette át a korosztály gardírozását, Ákos szövegei fáklyaként világították be a sötétített tiniszobákat.
De ezek még mindig nem a klasszikus tinislágerek, semelyik értelemben. Azokat leghaghatékonyabban Fenyő Miklós szállította a tizenhárom évesen befut(tat)ott „Tinédzser L’amour” Szandi alá, aki 1989 és 1992 között igazi sztár volt, egyetlen komoly ellenféllel, a vele szemben úribb körből való Dórával (Szinetár, ha valaki esetleg kérdezné), akivel ugye egy ország takarított a buli után (és egyébként vette le a szöveg mögöttes tartalmait, ha akarta). És mivel a szakemberek látták, hogy ez jól működik a lányoknál, 1992-ben érkezett is Sugár Berci (Csöngess be jó barát), aki még néhány évvel később is tinisztárként – és Beryként – tért vissza és törte össze a lányszíveket. A klasszikus tinilányszív-rabló boybandek is ekkoriban éledeznek itthon (A.D. Stúdió, Manhattan, HipHop Boyz, Happy Gang, Shygys, V-Tech, VIP és így tovább), de a még tizenévesként berobbant FLM is klasszik tinikedvencnek nevezhető. A kétezres években egyetlen név ragyogott hatalmas neonként a többi tinisztár felett, ez pedig a 2004-ben feltűnt Lola volt. A tizenévesek végtelen hódolatát persze Krisz Rudi is bírta, meg számos megasztáros, akik közül talán Puskás Peti állt a legközelebb a korosztályhoz, de aztán jött Fluor és mindent vitt – és ezzel el is érkeztünk a mába, amiről már néhány oldallal előrébb volt szó. A tinisztárok elmúlt évekbeli nemzetközi divatja úgy-ahogy itthon is fazonban van, de jellemző jelenség, hogy az érintettek jó része néhány év sütkérezés után próbál menekülni a státuszból és ez a legtöbbeknek nem sikerül, így ők el is tűnnek.
Na, de ki adja elő a legklasszabb magyar tinidalt? Hát, Reggel Bence (12 évesen) és húga, 2002-ben Tűzvész pusztít Ausztriában címmel. Igaz, egyáltalán nem tinis a témája, de zseniális – a szabályt erősítő kivétel, amikor a tini, bizony nem tinikhez szól.
Dömötör Endre
akkor kezdjük a sort kedvencünkkel:
Neoton Família és a tiniévekre idősebb fejjel visszatekintő Gimi Love 1984-ből:
Gigi slágere, az 1985-ös A divat a fontos tíz éve még minden ízében ciki lett volna, ma éppen elképesztően divatosnak halljuk a szintidiszkóját:
Szandi nagy slágere 1990-ből...:
...és nagy ellenslágere, a Dóra-féle Buli után a takarítás:
Lola és az életvezetési tanácsokkal teli Mozdulj már!:
Fluor és az utóbbi évek ultimate slágere, a Mizu: