"Amit cserébe ad, az felbecsülhetetlen" – Györemix! (LP Kollektor)

2013.06.18. 19:14, rerecorder

IMG_9706.jpg

Györe Győző Tibor neve keveseknek mond valamit, de úgy, mint Györemix!, már nagyon is sokak számára a magyar hiphop egyik kulcsfiguráját jelenti. Igen, alighanem ez sem túlzás a műfaj talán elsőszámú dj-jével kapcsolatban, hiszen elkötelezettségével, alázatával és fanatizmusával az ország minden pontján százaknak, ezreknek mutatja meg – már közel két évtizede – miről szól az igazi hiphop. És mindez természetesen a lemezgyűjtésből indul ki. LP Kollektor rovatunk második alanya a REC012 magyar hiphop tematikájából.

Előttetek van DJ Shadow Endtroducing című albumának hátsó borítója? Györemix! lakásában is hasonló módon hever ott jártunkkor egy macska a lemeztartó dobozokban álló, több száz gondosan szelektált lemezen. A szekrénysor tetején a 3rd Bass majdnem teljes életművének (az összes album és maxi) szobatárlata tekintélyt parancsolóan jelzi: itt valami nagyon komoly gyűjtemény közelébe kerültünk. „Nincs meg az összes 3rd Bass-lemez, még hiányzik az európai kiadású maxi és a kislemez szekció” – kezdi Györemix! és máris a sűrűjében vagyunk. A kompletisták precizitása. Vagy talán sokkal inkább egy szép sorozattól boldog gyűjtő sóhaja.


AZ ELŐZŐ LP KOLLEKTORBAN VÁLYI GÁBOR, AZAZ DJ SHURIKEN SZEREPELT.

„Az első zene, ami a műfajból nagyon megfogott, azt nem is lemezen, hanem moziban hallottam, a Breakin’ című filmben 1985-ben. Édesapám volt a családban a nagy zenerajongó, neki köszönhetem, hogy én is az lettem. Gyerekként a Hungaria Rock’n’Roll Party című műsora hozott lázba, kábé nyolc éves voltam és nagy hatást gyakoroltak rám a Limbó Hintójukkal, de a meghatározó nagy kattanás az a break lett. Láttam ezt a Brék című filmet és nagyon tetszett, de a zenéjét nehezen lehetett megszerezni a rádióból. A faterom egyik munkatársának viszont megvolt lemezen a filmzene és egyszer meglepetésből átmásolta nekem kazettára, azután hosszú évekig vártam, hogy majd nekem is meglegyen egyszer eredetiben, de csak a kilencvenes évek közepén sikerült beszereznem. Ez volt az első nagy behatás. Ezután minden raphez köthető zenét felvettem a rádióból, amit csak lehetett. Külön kazettákra a break-zenéket, akkor még így hívtuk a rapzenéket, ebből összegyűlt öt db 60 perces szalagom, de aztán 1988-ban elkezdtem vinyleket is gyűjteni, külföldi rap és elektronikus zenéket.”

IMG_9666.jpg

„A másik nagy megvilágosodás az a Kraftwerk Electric Café-ja volt. Ezt a kazettát hosszú hónapokig, sőt tán évekig is hallgattam oda-vissza a walkman-ben. Ekkoriban már az electric boogie tánc megszállottjává váltam.” Folytatja a bőbeszédű vendéglátó, aki folyton elkalandozik, de mindenről eszébe jut egy még izgalmasabb történet vagy referencia és már szalad is a megfelelő polchoz és mutatja a nagyon értékes vagy „csak” igen érdekes kiadványt. Györemix! szerint olyan 7000 vinylje lehet, de pontos adatokat nem tud (van rengeteg kazetta és néhány ezer cd is), több fajta rendszerben vannak a sokféle tárolóban elhelyezkedő lemezek. Külön a bulikban leggyakrabban használt korongok, sorban a hiphop/elektronikus alműfajok és korszakok kiadványai, megint más helyen a teljes kiadó katalógusok (például 0-tól 700-ig a majdnem összes AV8-maxi (a kilencvenes évek elején alapított úttörő house és hiphop label, a korai Arman Van Heldenek itt jelentek meg - a szerk.), aztán a Sugar Hill Records pazar sorozata (lényegében az első hiphop kiadó, melyet 1979-ben alapítottak - a szerk.) vagy a Luke Skyywalker Records kincsesbányája (jelentős miami bass/hiphop kiadó a nyolcvanas évek közpétől - a szerk.)).

„Középiskolás koromban ismertem meg a budapesti lemezboltokat, jártunk a Sharkba és azzal szemben a József körúton a ConcorD nevű helyre. Ez utóbbi lett az első törzshelyem, ott volt a legtöbb hiphoplemez. Leginkább a BCM Records cd és vinyl készletére építkezett az üzlet. Az eladó nem más volt, mint OJ Sámson. Egy dupla 2 Live Crew-lemezt néztünk ki a körúti kirakatból az osztálytársammal először, amit a következő héten meg is vettünk. Ketten dobtuk össze rá a pénzt, 1450 Ft volt, ami irgalmatlan nagy összegnek számított 1989-ben. Megdumáltam vele, hogy legyen nálam a lemez, mert a fateromnak van jó lemezjátszója, átveszem neki krómos kazettára, és ha kell, majd lehet nála is. Megcsináltam az első bizniszt, lett egy lemezem féláron.” Innentől kezdve nem volt megállás: „1988-tól elkezdtem venni a lemezeket főleg a ConcorD-ban és a Tropical nevű kultikus helyen. Bomb The Bass, Coldcut, a hiphop mellett ezek az akkor sample-beatnek nevezett zenék jöttek be a legjobban.”

IMG_9700.jpgGyöremix! gyorsan a hiphop-kultúra teljes keresztmetszetét átélte, lemezezéssel jöttek a zenék, breakelt egy rövid ideig, aztán graffitizett és persze a péceli srác büszke lokálpatriótaként rapzenekarát is szülőhelyéről nevezte el: P.M. One (eredetileg Pécel’s Most Wanted jelentéssel). ”Volt egy kis Casio-samplerünk, kitaláltam egy csomó mindent, Frool B.C barátommal ketten scratch-eltünk, indultunk rapversenyen, a Ki Mit Tud?-on, de annyi hatás ért akkoriban, hogy nehezen tudtam eldönteni, mit is akarok igazán.” Végül a lemezek gyűjtése hozta magával a pályát: „’93 nyarán az E-Klub kistermében csinálhattunk egy rapklubot. Sámsonnak köszönhető, mivel a haverjai, a későbbi Irigy Hónaljmirigy tagjai szervezték a programokat, ő szólt, neki hétvégi rockklubja futott akkor. A YO! E-Klub Raps-re keresztelt eseményre eljött 50-60 ember, ott volt az Animal Cannibals is, és ekkor jöttem rá, hogyha dj szeretnék lenni, akkor minden fontos zenét meg kell venni vinylen.” Az E Klub után a Picasso Pointban indított egy szintén legendás hiphop estet, a legelismertebb graffiti csoport (PNC) tagjai kispesti firkászokkal közösen kifestették a pincehelyiség egyik részét és itt már DJ Bootsie és Lui-G is megfordult a pultban. Majd a HipHop Syndicate nevű első budapesti raplemezbolt eladójaként a kezdeti időkben Richie P-vel váltották egymást félműszakban.


BUDAPEST ÖSSZES MA IS MŰKÖDŐ LEMEZBOLTJA EGY CIKKBE GYŰJTVE.

„ A hobbim volt a munkám. A lemezboltnak köszönhetően terjedt a hírem is, DJ Györemix!, pontosabban Lord Györemix!-ként, mert a Lords Of The Underground volt a nagy kedvencem. Hívtak mindenhova, vidékre is. Ekkoriban alapoztam meg a gyűjteményemet és hizlaltam fel olyan háromezresre, mert majdnem minden pénzt ebbe forgattam vissza, de megtérült.”

Hobbiból freestylozik is, naná, hogy az első ilyen, mára kultikussá vált keddi partijának (Mask Music Club, 1996) szervezésében is benne volt, sőt egyszer beugróként Miskolcon meg is nyert egy olyan Mikrofon Party Freestyle versenyt, amin eredetileg nem is akart elindulni. A rímfaragásról is megvan a különvéleménye: „Geszti Péternek az Első Emelet-szövegekre alapozott Rapülők-beli szövegírói tevékenységét korszakalkotónak kell nevezni, felülmúlhatatlanul jó rímek fűződnek a nevéhez, sokszor meg kellett védenem az undergroundban.” Ha még alkotói tevékenység, akkor a 8-10 lemezen szóló scratch-eit és azonos számú rap-verzéit lehet emlegetni, de legfontosabb talán a katalizátor szerepe. „Általában hétvégente két bulit nyomtam különböző helyeken, így sok mindenkit megismertem, aki rappel foglalkozik az országban”. Naná, hogy megmutatja több százas magyar rap demókazetta és cd-kollekcióját: mindenkinek muszáj adnia egy példányt Györemix!-nek a friss megjelenéseiből.

IMG_9711.jpg

„Akárhol jártam külföldön és jó lemezeket láttam, tudtam, hogy mi a dolgom, hoztam őket haza, mert terjeszteni kell a jó zenét, megmutatni mindenkinek.” Rádióműsor, vagy legújabban a mixcloud a kézenfekvő terep erre. „Át kell adnom a tudásom, mert ez az értelme a zenegyűjtésnek.”

„A lemezgyűjtés függőség, nincs benne megállás, örök szerelem, mindig jön olyan vinyl, amire azt mondod, hogy kell. Viszont amit cserébe ad, az felbecsülhetetlen. Ezek a borítók mind külön műalkotások, mindnek története van, mindhez fűz egy kapcsolat, beszélgetés, barátság. Túl azon, hogy mennyire jó hangulatot sugároz a rajta hallható zene.”


LP SHOPPING ROVATUNKBAN ZENÉSZEKKEL, DJ-KKEL LÁTOGATUNK LEMEZBOLTOKAT.

Kedvenc budapesti lemezboltok

Underground Records (a Palotai, Cadik, Pedro trióval, masszív, közel ezres mennyisége származik onnan) aztán a Box Records és a DJ Service – ezek főleg még a kilencvenes években.

TROUBLENECK BROTHERS  back to the hip hop DJ PC remix.jpgLegdrágábban vett lemez

Back To The Hiphop a Troubleneck Brothers-től. Megvettem a megjelenésekor 1994-ben, akkori reális maxiáron (1000 Ft körül), de egyszer elcseréltem egy hiányzó korai AV8 kiadós lemezre, hogy majd könnyen begyűjtöm újra. Évekig kellett vadászni rá, végül eBay-en lett meg hibátlan példányban 60 dollárért, igaz járt mellé egy másik promo-white label maxi, amiről kiderült, hogy szintén sokat ér.

Legnagyobb árrés

Az első MC Solaar lemezt 79 euróért adtam el pár hete a Discogs-zon, miközben még 5 euróért vettem egy kis bécsi használt-lemezboltban vagy 15 évvel korábban.

Legsúlyosabb lemezbolt-élmény

Német- és cseh hiphop fesztiválokra kitelepülő HHV lemezbolt extra-akciós árainál és a rekeszekben tömörülő 10 ezres vinylkészletük áttúrásához fogható felemelő érzést nem tudott még adni egy lemezbolt sem. Főleg mivel tudod, hogy a többi akár 28 vásárlóval is meg kell küzdened a ritka és hihetetlenül olcsó gyöngyszemekért!


lejegyezte:
Dömötör Endre
fotók: Lékó Tamás


Györemix! Jurrasic Grooves című élő dj set-je Myspace-oldaláról


a 2 Live Crew egyik korai klasszikusa:


a Coldcut és a Doctorin' The House:


a Bomb The Bass és a Beat Dis:


a Troubleneck Brothers és a Györemix! által drágán vett Back To The Hiphop:

https://recorder.blog.hu/2013/06/18/amit_cserebe_ad_az_felbecsulhetetlen_gyoremix_lp_kollektor
"Amit cserébe ad, az felbecsülhetetlen" – Györemix! (LP Kollektor)
süti beállítások módosítása