Tegnap, április 18-án rákkal folytatott hosszú küzdelem után elhunyt minden idők egyik legjelentősebb lemezborító-tervezője, az 1944-ben született Storm Thorgerson, akinek munkássága leginkább a Pink Floyddal forrt egybe, de a Led Zeppelin, Peter Gabriel és a Muse mellett számos előadónak készített szinte azonnal felismerhetően keze nyomát viselő tasakokat. Legjellemzőbb és kevésbé ismert munkáiból válogatunk, és bemutatunk néhány általa rendezett videót is.
Az angol grafikus élete már korán összefonódott a későbbi Pink Floyd-tagokkal, Roger Waters eggyel fölötte, Syd Barrett eggyel alatta járt középiskolába, ráadásul az ő és Roger édesanyja barátnők voltak, ugyanakkor pedig Storm és David Gilmour tinédzser koruk óta tekintették egymást nagyon jó barátoknak. Storm 1968-ban, a második Pink Floyd-album borítójának megtervezéséhez kapott felkérést, és Aubrey Powell-lel megalakította a Hipgnosis nevű design-műhelyt, mellyel 1983-ig alkotott, a csoport feloszlása után Storm Studios nevű műhelyével folytatta a lemezborítók gyártását, egészen haláláig. 1983-tól videoklipeket is rendezett, továbbá nevéhez fűződik a legjobb könyv a hatvanas évek pszichedelikus lemezborítóiról is. Emlékezzünk rá legismertebb és kevésbé gyakran látott borítóival.
Majdnem az összes Pink Floyd-megjelenés arculatáért ő felel (a tehén az Atom Heart Motheren, a prizma a Dark Side Of The Moonon, az égő ember a Wish You Were Here-en, a lebegő disznó az Animals-en és így tovább), de ezeket ki ne ismerné, úgyhogy csak álljon itt a talán legjobb, az 1969-es Ummagummához:
az első Syd Barrett szólólemez tasakja, The Madcap Laughs 1970-ből:
a leginkább trükkös, egy kocsmai jelenetet, hat különböző szereplő szemszögéből megmutató, így hat különböző tasakkal megjelenő Led Zeppelin-borító, az 1979-es In Through The Out Door, melyet ráadásul barna papírzacskóba rejtettek és az eredeti kiadású borítóra vizet felvíve még színt is változtat:
a harmadik Peter Gabriel-szólólemez, érdemes utánanézni az első kettőnek, azok is szuperek:
a leginkább botrányos Scorpions-borító 1979-ből:
Thorgerson egyik utolsó munkája, az idei Biffy Clyro-lemez borítója, mely a világ legöregebb, Chilében található fájára reflektál:
a Rainbow 1983-as Bent Out Of Shape című albumának tasakja a Gabriellel megkezdett torzítás-kísérletezés folytatása:
Thorgerson kilencvenes évekbeli alkotásaira jellemző példa a Catherine Wheel Happy Days című lemeze 1995-ből:
a Megadeth és egy DVD borító, a Rude Awekening, ahogy a cím mondja, indeed, ahogy meg az angol.
az elmúlt 10-15 évben egészen kicsi zenekaroknak is megépítette egészen nagyszabású borítóit, ez itt a Thornley és a Tiny Pictures 2009-ből:
és végül egy egyszerűbb, mégis hatásos ötlet 2011-ből a Wombats második albumához:
Thorgerson a nyolcvanas években rendezett egy tucat videót, később már csak ritkán forgatott, Paul Young Wherever I Lay My Hat (That's My Home)-jához készült az egyik első klipje:
a Nik Kershaw-féle The Riddle 'so 80s' videója:
Minden bizonnyal a Learning To Fly című Pink Floyd-dal sárkányrepülős klipje a legismertebb Storm-video:
összeállította: Dömötör Endre