"Ezer helyen el lehetett volna bukni" - Mundruczó Kornél-interjú

2020.10.21. 18:15, vferi

mundruczo_vanessa.jpg

Ennél jobban nem is indulhatott volna Mundruczó Kornél hollywoodi karrierje. A Bradley Cooperrel közös projektje összeomlása után megrázta magát, és saját alapanyagból (alkotótársa, Wéber Kata forgatókönyvéből), a saját szájíze szerint készítette el első angol nyelvű filmjét, ami annyira megtetszett Martin Scorsese-nek, hogy a nevét adta hozzá. A Pieces Of A Woman ütős melodráma egy tragikus kimenetelű otthon szülés következményeiről, főszerepben A korona Margit hercegnőjeként megismert Vanessa Kirbyvel, akinek az alakítását Velencében díjazták, és máris a jövő évi Oscar legnagyobb esélyesei között emlegetik. Vérbeli színészfilm ez, amiben Kirbyn kívül nagyot játszik Shia LaBeouf, Ellen Burstyn, Sarah Snook és Benny Safdie is, de a Mundruczótól megszokott képi virtuozitás sem maradt el: a Variety kritikusa szerint évtizedek múlva is emlegetni fogják a film kulcsjelenetét, az egyetlen 24 perces snittben megmutatott szülést. Három nappal a velencei diadal után beszélgettünk a rendezővel, amikor már az is kiderült, hogy a filmet a Netflix vette meg forgalmazásra. A Pieces of a Woman egy decemberi amerikai mozis kör után várhatóan januárban kerül a Netflix kínálatába. Ez az interjú először a Recorder magazin 82. számában jelent meg.

Bradley Cooper az utolsó pillanatban szállt ki a Deeper című filmedből. Hogy élted ezt meg akkor?

Óriási fájdalom volt, mert négy hétre voltunk a forgatástól megkezdésétől. Aztán egy nagyon kellemetlen féléves időszak következett. Nem engedett el a szerződésem, de nem is fizettek ki, és folyamatosan jó pofát kellett vágnom ahhoz, hogy újabb és újabb színész ötletek merültek fel a főszerepre, és nekem mindre azt kellett mondanom, hogy “persze, próbáljuk meg őt is”. Valószínűleg a  stúdió arra játszott, hogy megunom, és nem kell odaadniuk a pénzemet. Akkor megfogalmazódott bennem, hogy többet nem szeretnék kiszolgáltatottja lenni egy helyzetnek.

A Pieces of a Woman tervét Női részek címen pár éve beadtátok a Filmalaphoz, de ők elutasították. Miért? 

Szerintem nem akartak olyan filmet, ami felidézi a Geréb Ágnes-történetet. De lehet, hogy csak egyszerűen nem szerették.. Éreztem, hogy van ebben az anyagban valami ellenállhatatlan húzóerő. Valami olyat lehet megmutatni a főszereplő figuráján keresztül, amihez a néző kapcsolódni tud. Magyar filmnek képzeltem, de amikor a Deeper összeomlott, elküldtem a filmtervet Kevin Turen és Aaron Ryder producereknek. Mindketten ráharaptak.

Először úgy volt, hogy Jessica Chastain játssza majd a női főszerepet. Hogyhogy végül mégsem?

Jessicának csúszott éppen egy filmje, és azt kérte, hogy forgassunk egy évvel később. A “várakozzunk a színészre egy évet”-játékban már nem akartam részt venni. Elkezdtük újracastingolni, és felmerült három sztár neve is. Az amerikai rendszernek ez a sajátja: míg itthon több forgatókönyvet pörgetsz, és a döntőbizottságon múlik, hogy melyikből lesz film, kint a szerint születik a döntés, hogy melyik sztár mond igent a filmre. Ha olyan kategóriájú színész, hogy a neve biztosítja a finanszírozást, akkor elkészülhet a film. 

wide1_7.jpg
Vanessa Kirby a Pieces of a Woman című filmben

 

Amikor eljutott a forgatókönyv Vanessa Kirbyhez, tényleg rögtön idejött Magyarországra találkozni veled?

Igen. Ez végletes és romantikus volt egyszerre. Kérdezte, hol vagyok, mert akar velem találkozni, mondtam, Budapesten, ő meg erre, hogy akkor holnap találkozunk. Az átszállásnál lekéste a repülőt, várakozott négy órát, de jött. Ezt a szenvedélyt végig lehetett érezni rajta. 

Ennyire akarta ezt a filmet?

Szerintem ő nagyon vágyott arra, hogy ne csupán a Hobbs & Shaw-val, meg a Mission: Impossible-lel azonosítsák. Van egy komoly tévés meg franchise-reputációja. Ebből akart kitörni. Ő a színházból jön, értelmiségi családból, az önképével nem volt harmóniában ez a franchise-világ, ezért a kisebb projekteket nagyon preferálta. És most ez a film lett az áttörés számára.

Shia LaBeoufről lehet tudni, hogy a method acting híveként végig szerepben marad a forgatás alatt. Volt benned aggodalom, amikor rábíztad a széteső főhős szerepét?

Nem. Ha egy igazi szélsőséges művészt választasz ki főszereplőnek, akkor biztosítanod kell neki a szabadságot. Azt hiszem egyébként, amit ebben a filmben csinál, az nem tipikus Shia LaBeouf. Sokkal finomabb, szelídebb karaktert játszik, nem azt a robbanékony figurát, amit én ismertem tőle. Hozzá kell tenni, ez a film nagyrészt azért készülhetett el, mert ő benne van. Nagy dolog, hogy elvállalt egy mellékszerepet egy női történetben.

wide2_6.jpg
Shia LaBeouf és Vanessa Kirby a Pieces of a Woman próbái idején | Fotó: Mundruczó Kornél

 

Ellen Burstyn New York-i lakásában próbáltatok a forgatás előtt. Ezt hogy kell elképzelni? 

Az étkezőasztalnál ültünk négy-öt napot Vanessával, Shiával és Ellennel, és végigmentünk a forgatókönyvön párszor. Amerikában ez egy kicsit meglepő, de én így dolgozom. A filmrendező hozzátesz a forgatókönyvhöz egy vizualitást, de ez eltörpül amellett, hogy a színészek jók vagy nem. Ezért volt fontos, hogy a castingban ne legyen hiba, megtörténjenek ezek a próbák, és mindenki eljusson oda, hogy tényleg úgy játszik, ahogy régen láttál már játszani amerikai színészeket.

Egy 24 perces, vágás nélküli snittben mutatod meg a főhősnő otthon szülését. Ezt is elpróbáltátok előtte?

Nem, csak végigmentünk a fázisokon, fixáltuk a pozíciókat. A történetből én már csináltam Lengyelországban egy színdarabot, abban szerepelt ez a szülés, szóval a kotta ott volt a fejemben. Nem volt kérdés, hogy ennek egy snittnek kell lennie. Összetömörített idővel el tudod adni, hogy ez a szülés valójában megtörténik.

cza_stki_kobiety_fot-nk_23_01.jpg
Justyna Wasilewska a Pieces of a Woman lengyel színházi változatában

 

Amikor az a felvétel zajlott, te mit csináltál közben? Honnan nézted?

Monitoron, és folyamatosan toltam Benjamin (Loeb, a film operatőre – a szerk.) fülébe, hogy mit csináljon, kire koncentráljon. Ezzel, hogy végig dumáltam a fülébe, elértem, hogy ő is kicsit zavarban legyen. A kiszámíthatatlanság határozta meg az egész snitt szellemét. 

A Netflix vette meg forgalmazásra a filmet. Vacilláltatok, mielőtt igent mondtatok?

Nem. Egyrészt annyival többet ígértek, mint bárki más, hogy ebből a szempontból sem volt kérdés. Másrészt mit tud most kínálni egy hagyományos forgalmazó? A Covid alatt a moziforgalmazás szinte a zéróra csökkent. Jelen helyzetben nincs ennél jobb forgatókönyv.

Örömmel tölt el, hogy a Netflixen egy csomó olyan ember szeme elé is kerül majd a film, akik sosem ültek volna be rá egy művészmoziban?

Azért váltottam nyelvet, hogy minél több emberhez eljussak. Fantasztikus lesz megélni, hogy ezt a filmet Kolumbiától Ausztráliáig, Kanadától Lengyelországig ugyanazon a napon be lehet majd kapcsolni, és meg lehet nézni. A Netflix a Rómával kezdett el szerzői filmekkel foglalkozni, de mi más vonalat képviselünk. Én nem vagyok Iñárritu, Vanessa Kirby pedig nem Scarlett Johansson. Itt mindenki egy friss, új dolgot hoz. Amikor a Netflix bevállal egy olyan filmet, mint a miénk, az egy jó lépés. És ha bevállal még nyolc ilyet, és lesz a Netflixen belül egy brand, az még jobb. 

Igaz, hogy kaptál a semmiből egy telefonhívást Martin Scorsesetől?

Nem teljesen a semmiből, de akkor, amikor már egyáltalán nem számítottam rá. Egyszer csak felhívott az asszisztense, hogy Marty akar velem beszélni, mert nagyon tetszett neki a film. Aztán másnap vagy két nap múlva beszéltünk. Hozzáteszem, röviden. De egy ötperces beszélgetés Scorsesevel, az nem kevés. Közben soknak érzed. 

Mit mondott a filmről?

Kifejezte, hogy mennyire tetszett neki, és mennyire meglepődött rajta. Nem könnyű dekódolni ezt a filmet. Európai logika amerikai felállással. És szerintem ő ezt nagyon élvezte, érzelmileg is involválódott, és utána boldogan támogatta. A film egyik executive producere lett. 

Ritkán csinál ilyet, hogy egy kész film mellé áll.

Igen, korábban csak egyszer fordult elő. Scorsese őrültje a szerzői filmnek, és tudja, hogy mit ér a neve. Azért áll egy ilyen film mögé, hogy ezeknek a teljesen szerzői filmeknek legyen egy területe azon a piacon, ahol az erejük nagyon kicsi.

pieces_of_a_woman.jpg
Shia LaBeouf és Vanessa Kirby a Pieces of a Woman című filmben

 

A te szemedben mi ennek a filmnek a műfaja?

Ez egy hideg, éles, társadalomra reflektív melodráma akar lenni. Én Fassbinder filmjein nőttem fel, a melodrámát a legokosabb műfajnak tartom.

Az utóbbi három filmed forgatókönyvét Wéber Kata írta. Mit nyert a művészeted a vele való együttműködésből?

Azt, hogy egy nagy írónak a munkáit csinálhatom meg. Ez a film az ő története, ezért is osztottuk meg a kreditet (a végefőcímben az olvasható, hogy “A film by Kata Wéber and Kornél Mundruczó” a szerk.).

mundruczo.jpg
Wéber Kata és Mundruczó Kornél a Fehér Isten forgatásán

 

Olyan érzelmes jelenetek vannak a filmben, amikről sosem gondoltam volna, hogy ilyet látok majd egy Mundruczó-filmben. Például megható védőbeszéd a bíróságon. Meglepő neked is, hogy egyre több minden fér bele a filmjeidbe?

Nincs olyan kategória a fejemben, hogy Mundruczó-film. A szenvedélyeim és az anyagból következő forma határoz meg. Ez a jelenet arról szól, hogy kompenzálható-e az ember, és akar-e egyáltalán kompenzálódni. Ez egy nagyon érdekes, provokatív gondolata Katának. 

Mi a háttértörténete annak a vicces jelenetnek, amiben Shia LaBeouf és Benny Safdie a The White Stripesról beszélgetnek?

Az eredeti szövegben az a beszélgetés David Bowie Low című albumán lévő Warszawa című számról szólt, pontosabban arról, hogy hogyan csinál bizniszt egy nyugat-európai művész egy kelet-európai szomorúságból. Ez Bennynek és Shiának nagyjából semmit nem jelentett, az volt a reakciójuk rá, hogy “ki az a David Bowie?” Gondolkoztunk, hogy akkor miről beszélgessenek, és lett ez a White Stripes, amit mindketten szerettek kiskorukban.

A film zenéjét a háromszoros Oscar-díjas legenda, Howard Shore szerezte. Hogyhogy pont őt kérted fel?

Én imádom Cronenberget, és ezen belül nagy rajongója voltam a Karambolnak. Zsótér Sanyival néztük a Művész moziban, és ájuldoztunk, hogy micsoda film. Akkor néztem meg életemben először, hogy ki a zeneszerzője egy filmnek, mert annyira tetszett a zenéje. És amikor elindult, hogy ki írja a film zenéjét, bedobtam, hogy kérjük fel Howard Shore-t. A legmeglepőbb fordulat az volt, hogy elvállalta. Soha nem gondoltam volna, hogy bárki megmozdul azért a pénzért, amit erre tudtunk szánni, de azt hiszem, nála már nem a pénz számít.

És ilyenkor mondasz neki valamit, hogy mit szeretnél, vagy rábízod magad?

Ez volt az én félelmem is, hogy neki biztos nem lehet mondani semmit, de egy nagyon együttműködő embert ismertem meg benne. Ő tényleg egy manó, kottába írja a ceruzájával a zenét. Azt hiszem, nagyon élvezte, hogy nem ugyanaz a kihívás, mint szokott lenni.

Tiéd volt a végső vágás joga?

Dehogy. A legnagyobb küzdelmem az volt, hogy kiharcoljak egy ún. shared final cutot, ami azt jelentette, hogy hét emberrel osztoztam a végső vágás jogán. Ezek közül bárki vétózhatott, de senki nem tette. A final cut illúzió, semmi értelme nincsen. Ha tiéd is az utolsó vágás joga, a forgalmazó mondhatja, hogy nem mutatja be a filmet. És ha már több verzió létezik a filmből, az katasztrófa. Az a feladat, hogy olyan munkaviszonyokat alakíts ki, ahol ez nem lesz kérdés. És nekem ebben a filmben tulajdonképpen teljes művészi szabadságom volt. 

red_carpet_pieces_of_a_woman_vanessa_kirby_and_kornel_mundruczo_3_credits_la_biennale_di_venezia_foto_asac_ph_jacopo_salvi.jpg
Wéber Kata, Mundruczó Kornél és Vanessa Kirby a Pieces of a Woman velencei díszbemutatóján | Fotó: Jacopo Salvi / La Biennale di Venezia

 

Katartikus volt először közönséggel látni ezt a filmet Velencében?

Tudod, mi volt katartikus? Moziba menni. Akkor is, ha fél ház van. Lett bennem egy melankólia, amit igazán régen éreztem. A mozinak annyira egyértelmű helye volt az életemben. Amúgy végigszorongom a filmbemutatókat. Legszívesebben elbújnék, és nem is lennék ott. 

Innen nézve úgy tűnik, hogy nagyon jól sült el ez az első angol nyelvű filmes kalandod. Érzed, hogy még jobban kinyílt a világ számodra az utóbbi hetekben?

Az biztos, hogy ezer helyen el lehetett volna ebben a dologban bukni, és hogy ez nem történt meg, hanem a Pieces of a Woman az ősz egy meghatározó filmje lehet, az nagyon jó érzés. Ráadásul tényleg nagy közönségszeretet van mögötte, elképesztő mennyiségű levelet kaptunk.

interjú: Varga Ferenc
headerfotó: Jacopo Salvi / La Biennale di Venezia

https://recorder.blog.hu/2020/10/21/_ezer_helyen_el_lehetett_volna_bukni_mundruczo_kornel-interju
"Ezer helyen el lehetett volna bukni" - Mundruczó Kornél-interjú
süti beállítások módosítása