A ma 50 éves Prieger Zsolt 50 legnagyobb zenei hatása

2016.07.29. 12:00, rerecorder

zsolt.jpg

Prieger Zsolt az Anima Sound System vezetőjeként (és persze több más formációval, projekttel: ÉV, Dubcity Fanatikz, Sword And Scythe stb.) a hazai zenei élet - azon belül is az elektronikus tánczenei - egyik kulcsfigurája ma, 2016. július 29-én ötven éves. Az ember egy ilyen szép kerek évfordulón hajlamos átgondolni az életét és mérleget vonni, Prieger Zsolt azonban a magyar zenészek között arról is jól ismert, hogy hatalmas, nagyon eklektikus ízlésű zenerajongó, ott van minden fontos ide látogató külföldi előadó koncertjén. Naná, hogy a jeles évfordulón nem saját életét összegzi, hanem kedvenc zenéit (és azon keresztül azért mégiscsak az életét is az alábbi szövegekben). Íme, Prieger ötven legnagyobb zenei hatása. Boldog születésnapot kívánunk!

(Nem fért bele: Johnny Cash, Elvis, a Beatles, a Stones, Zappa, a népzene, a blues, a gospel nagyjai, az experimentális/kortárs zene olyan óriásai, mint Xenakis, Glass, Eötvös, Jeney vagy Stockhausen, Kurtág vagy Dubrovay korai munkái, Sebő Ferenc, a Syrius, az LGT, a Coil, a Birthday Party, a Stranglers, a Sham69 és még sok százan itthonról és külföldről.)


Public Enemy

Chuck D és Flavor Flav kettőse nekem a hiphop etalonja. A kretén bohóc és az utcai harcos filozófus tökéletes egysége, a fantasztikus hangmintapark, a ritmusok, a váltások lenyűgőztek már középiskolás koromban, először annyira kakofónnak, sípolásnak, őrületnek hallottam az addigi new-wave- és punk-élményeimhez képest, hogy azt hittem, egyszerre szól több zene valami elképzelt jövőből. 1988-ban hallottam ezt, amikor megjelent, egyszerűen kikészültem tőle.


Bartók Béla

Az első nagy úgynevezett komolyzenei élményem, ami persze a legnagyobb butaság, mert nincs komoly meg könnyű, csak szar meg jó zene. Kocsis Zoltán leül a zongorához és előadja az Allegro Barbaro-t és nagymamám mondja, hogy mire kell figyeljek, és ne kalandozzak el, mert itt valami nagyon szép dolog történik és ahogy mindezt újrahallom évekkel később Keith Emersontól rockban. Akkor gimisként nagyon idéjét múltnak éreztem Bartókot, most már megint tudom, hogy Bartók a legrockabb. Itt meg az említett mű, az előadó maga BB.


Laibach

Ha politika és hatalom, akkor Neueu Slowenische Kunst és a Laibach. A szlovén indusztriál mozgalomról írtam a diplomamunkámat is, olyan hatással voltak rám, ma is nagyon jókat szórakozom ezen az okos, vérfagylaló és manipulatív technikán. Ez éppen egy béna Opus-dal tükörfordítása és csak a hülye nem veszi észre, hogy mennyire benne van a gagyi hatalommánia és az ostoba közhely-menet a popkultúrában. Na, éppen ez az, amit a Laibach kiaknázhat, kifigurázhat, nevetségessé tehet. Kifogyhatatlan kelléktár, csodálatos művészek.


Muzsikás

Nagyon sokat kaptam tőlük, Sebestyén Márta hangja, Éri Péter tekintete, azok a fantasztikus dalok, az a nagyon invenciózus, tisztelettel teli, mégis modern hagyományőrzés, ami csak rájuk jellemző és sosem tudta őket senki sem kisajátítani. Egyszer láttam, ahogy Sipos Mihály, akkor már Kossuth-díjjal a zsebében próbált elérni egy buszt, a sofőr meg direkt becsukta előtte az ajtót. Abban a csinovnyiki geciségben benne volt minden, ami ebben a mocsok országban rossz és utálnivaló. A Muzsikásban meg benne van minden, ami ebben a csodás, büszke és szép országban imádnivaló.


Spions

Az első magyar punkzenekar, Molnár Gergely, ifj Kurtág, Peter Ogi, Najmányi, igazi legendák, később Malcolm Mclarennel is dolgoztak Párizsban, kb minden megmozdulásuk provokáció volt, ha valami punk volt, akkor a Spions egészen biztosan az volt. Később Najmányi készített nekem egy theremint is, és fel is lépett velünk, illetve kísértük egy Joyce-inspirált darabját Szombathelyen. Fantasztikus tudású, fantazmagóriás ember, sokat tanultam tőle.


Mozart

Az első rocksztár, a lemélyebb gondolkodású virtuóz, vagány hangszerelő, aki már gyerekkorában egy öregember tudásával rendelkezett. Apám a Varázsfuvolával gyógyította a fülfájásomat. És ami a legviccesebb: jobban is lettem tőle. Még egy nagy élmény: lehetek kb. 16, ülök a szombathelyi székesegyházban és hallgatom a Requimet, a legjátékosabban vallásos zenét, amit valaha írtak.


Cabaret Voltaire

Kevés olyan zenekar van, amit 30 éve és ma is ugyanazzal a rajongással hallgatok, a Cabaret Voltaire viszont ilyen. Dub, pre-techno és hangminta-kultusz, mutáns gitárok, primitív, kántáló énekek, közel-keleti népzenék beemelése, atyaég, sokat kaptam tőlük!


Renegade Soundwave

Hatalmas kedvenc a 80-as évek végéről. Még Bécsig is elmentem egyetlen egy RSW-bakelitért, és boldog voltam tőle nagyon. Pár évre rá láttam őket egy PeCsás koncerten, sőt, utána még találkoztunk is egy kézfogásra s rövid beszélgetésre. Úriemberek voltak. Ma is hallgatom, játékos, szexi zene.


Psychic TV

A PTV-t kitaláló és vezető Genesis Breyer P-Orridge az egyik legnagyobb technosámán és beatköltő, akit a föld a hátán hordott. Kitalálta az európai technót, de közben megmerült minden stílusban, a brianwilsoni szentimentáliában ugyanúgy, mint a punk csonkító önpusztításában, közben kiállításokat kreál, könyveket ír, és közben még szeretett felesége képére és hasonlatosságára is operáltatta magát. Mire a műtét sikerült, a felesége meghalt. Viszolyogjon bárki a gender-divattól, ennél nincs mélyebb és szebb szerelmi vallomás. GPO nélkül nincs 80-as évek, az biztos.


A Certain Ratio

Madchesteri funk, hú, de szerettem. Magával ragadó, táncra, szerelemre ingerlő, 77-ben alakultak, aztán váltottak erre a rájuk olyan jellemző stílusra, ami nagyon az én zeném: funk, tánc, szex, spiri. Felmerül a kérdés: a 70-es, 80-as években Manchesterben mindenki Ian Curtis hangján énekelt?


The Beach Boys

Ez a világ legszebb száma, az univerzum legesendőb, legzseniálisabb világsztárjával, Brian Wilsonnal, nekem mindig sírnom kell, ha meghallom. Gyönyörűséges, megunhatatlan.


Consolidated

Ennél az amerikai csapatnál senki sem beszélt jobban és erőteljesebben arról a barátságos fasizmusról, amit az USA és a felvilágosult nyugat képviselt igazságtalan háborúkkal, elnyomással meg a ma is divatos demokrácia-exporttal. Amikor az "amerikai álomra" gondolok, amit sosem vettem be, mindig eszembe jut, hogy miközben idejöttek álszenteskedve felszabadítani a haláltáborokat a 40-es évek közepén, addig meg otthon a 60-as években se engedték a feketéket leülni buszon vagy egy parki padon. Köpnöm kell, de a Consolidated még nálam is nagyobbat köpött.


Eric B. & Rakim

Az a hang, az a groove, az a lazaság! A Public Enemy után a legnagyobb hiphopkedvencem, Chuck D után meg egyértelműen Rakim jön a sorban a rapperek között. Feláll tőle a szőr a karomon, bárhova nyúlok az életműben.


The Stooges

Iggy maga az önazonosság, főleg a korai vad, zsilettpengés, faszelővevős korszakában, akkor igazán odatette magát. Belesétált a közönségbe, a halálba, a késbe. Bowie-val közös korszakát is nagyon szeretem.


Bob Dylan

Ha egy embert, egy hatást kéne választanom, akkor az ő lenne. A legnagyobb, a hangja, a költészete, a coolsága, a vallásos periódusa, a hatás, amit a Beatles-re, a hiphop-ra, az irodalomra, meg az egész XX. századra gyakorolt. Majdnem meghalt aznap, amikor születtem egy motorbalesetben, nem tudok szebb vallásos dalokat a popzenében, nem tudok olyan hangról, ami annyira nagy hatással lett volna punkra és mindenre, ami modern, mély és mégis archaikus. Ez a dal meg egyszerűen totális csoda, az első rap, vagy mi a fene, amit hallottam életemben. 


David Bowie

És akkor a másik ember, akit idén egy hónapon át gyászoltam, sírtam utána, mint akinek meghalt az apukája, akinek szintén nemcsak "saját" hangot, de Dylanhez hasonló karizmát, kísérletezőkedvet és stílusteremtőkészséget adott az Isten. Szerintem soha senki nem csinált annyi jó lemezt, mint ő, a 69-től 80-ig tartó korszaka úgyszólván hibátlan, de talán ez az albuma visz mindent.


Death

Polgárjogi harc és fekete punkság. Egyszerre Jimi Hendrix és Ian McKay, van róluk egy csodálatos film is, halálról, megtérésről, folyatatásról, családról. Testvérek zenét csinálnak együtt, ez engem mindig is nagyon vonzott, ugye Prieger Szabi?


Lee "Scatch" Perry

A legnagyobb gyerek, a legszerethetőbb mágus, aki nélkül nem lenne dubköltészet, sem remixkultúra, és persze nem létezett volna  a korai Anima sem, mert gigászi hatásal volt ránk a 90-es évek elején kezdődő dubos-kísérleti korszakunkban, és nem lenne az a beleszarós játékosság sem, ami minden dolgomat jellemzi a Shalomtól a Tekerdig, a Dubcity Fanatikztől a Sword and Scythe-ig. Kb. 40 lemeze figyel a polcomon, Perry segít gyereknek és örök autistának maradni ebben a divatosan értéktelen világban és abban is elég jó példa, hogy ne vegyük magunkat túl komolyan.


Bergendy

Egész kicsi gyerekkorom Demjén Rózsi és a Bergendy bűvöletében telt, ami már viccesen hangzik, de hallgassátok meg ezt a számot, ma is beleborzongok tőle, micsoda hangszerelés, uhh! Középrész? Édesistenem. A ritmus? Akár egy Fela Kuti-számban. A középrész 2:20-tól megremixelésén meg már évek óta tűnődöm, az egyik legjobb dalrészlet, amit valaha elkövettek. A mondandó meg egészen forradalmi és alázatos. Most arra gondolok, ahogy ovis koromban táncolok rá a szoba közepén. 


Ligeti György

Kubrick-filmben hallottam először, aztán megvettem az összes művét, beleéástam magam, koncertekre jártam, emlékszem, ahogy Fanni kisiskolásként ül mellettem a Mátyás-templomban a Requimen és le van nyűgözve tőle. Kiapadhatatlan forrás máig.


Prince Far I

Az a hang, az a bibliásság, az az Istenhit, az a mártíromság, az a megkérdőjelezhetetlenség, az mind Prince Far I. Nem tudom magam kivonni a hatása alól.


Gil Scott-Heron

Sosem tudom elégszer megköszönni a sorsnak, hogy közösen koncertezhettem vele, vele, aki az egyik legnagyobb idolom és hangom, ráadásul szülővárosom Fő terén. Ez olyan kb. mint amikor a népmesékben teljesítik a legkisebb fiú kívánságát. Köszönöm!


Adrian Sherwood

A legnagyobb fehér dub-mágus, nagyon sok produkciója csodával határos, akár fociszurkolók kórusát mintázza és dubozza, akár Lee Perry-t. Ez éppen az African Head Charge-dzsal közös produkciója. Afrika, misztika, őserő, technika.


Szergej Rahmanyinov

Áhitat és csoda, profán és szakrális ütközése minden műve. A Vesperás első hangjait már az első Anima-kazettára is szemplingeltem. Örök hatás.


Test Dept

Ott állok valamikor a 80-as évek végén a Petőfi Csarnokban, hajam felnyírva, elől megnövesztve és szemembe lógatva, lila farmer van rajtam és fekete selyeming, elkötelezett indusztriál- és pre-techno-rajongó vagyok és akkor megkapom mindezt munkásmozgalmi mezben, élő dobolással, fantasztikus vizuállal, operaénekessel a Test Depttől. Sírok örömömben. Később sztrájkoló bányászok kórusával is csináltak közös lemezt, letaglózó volt albumon és élőben is. Első zenekaromra, az ÉV-re, amit a 80-as években csináltam barátaimmal Szombathelyen, nagy hatással voltak. 


Nick Cave

A jó fiú, a rossz fiú, az apa, a Birthday Party, a szólópálya, a könyvek, a filmzenék, a Gladiátor2  sosem megvalósuló és az Alku nagyon is megvalósított forgatókönyve, minden tökély, amihez ér ez a rágcsálófejű. Élőben is belehaltam és kilóra megvett a Grindermannal is. Egy méter 60 centi sárm és vadállatság.


Miles Davis

Ha csak jazz, akkor az csak ő. Minden korszaka csoda, mindenkit be- és megelőzött és lenyűgözött. Nem tudom, hogy a Bitches Brew-t vagy a Tutu-t szeressem jobban, nem tudok és nem akarok választani, eszementül menő előadó és komponista.


Bach

Bach önmagában bizonyíték Isten létezésére, nem kellenek hozzá virágok, mosolyok, jóakarat, szerelem, szent könyvek meg költészet. Ennyit tudok róla mondani, elég lesz?


Derrick Harriott

A leggyönyörűbb szerelmes reggae-k szerzője és előadója, nagyon sokat hallgatom, pedig sok fércművet is letett az asztalra. De kit érdekel, hogy Dosztojevszkij megírta a Játékost, amikor ugyanúgy összerakta a Karamazovokat is.


Sun Ra

Nem itt született, nem ebben a világban élt. Galaktikus előadó, filozófus, zenei agymenő, csodálom. Maga a kozmosz.


The Velvet Underground

Zsenge ifjúkorom egyik legnagyobb hatása. Abban az évben születtem, amikor kijött a szintén 50 éves "banános" lemez, rajta a Sunday Morninggal meg a Heroinnal meg a Waiting For My Mannel. A White Light, White Heat is remekmű és Lou Reed szólói között is (Berlin, New York stb) van néhány überkomoly hatás.


DJ Vadim

Helyette írhattam volna Krush-t is, aki csodás úriember, s akivel turnéztunk is, vagy a MoWax alapító Lavelle-t, vagy a Kruder-Dorfmeister-párost, akikkel közös fesztiválon is játszottunk, szóval mindenkit, akinek köze van az okos, jobbára instrumentális hiphophoz, de most ő jutott eszembe, mert ez a szám atom, és éveken keresztül ez volt az Anima-koncertek intrója.


New Order

Szerettem a Joy Divisiont, de ami annak romjain alakult, ez a kis prüntyögő, bénázós, énekelni, zenélni nem nagyon tudó kis nebulóbrigád, az nagyon felkavar ma is, sokat hallgatom mindegyik lemezüket, ahogy kitalálták ezt a technos is-meg érzelmes is-ügyet, az nekem nagyon belehasít a szívembe azóta. Kimondhatom, hogy a New Order az egyik legnagyobb kedvencem.


Dave Clarke

Nagy vad, minden setje elsodor, pedig láttam már vagy tízszer élőben. Leszarja a trendeket, a techno hercegével állunk szemben, nem valami nagyszínpadon buziskodó hülyegyerekkel, akikkel tele a fesztiválok nagyszínpada és dj-knek hívják magukat.


Jeff Mills

Ha Clarke a műfaj hercege, akkor ő meg a kisistene, meghatározó, okos, finom, elegáns, brutális, aki nemcsak hallatlan stílusérzékkel, de nagyon komoly technikai felkészültséggel is rendelkezik. Hajoljunk meg előtte minden nap, én is azt teszem.


DJ Assault

Ha már eposzi jelzőket keresünk, ő a elektro stricije, de annak nagyon vicces. Egyből felismerhető formulák, receptek, ritmusok, mondandó. A fecsegő felszín alatt azonban nagy és mély szakmai alázat van, el kell menni egy bulijába, garantáltan táncolni fogsz.


Talking Heads

Melyik TH-t nézzem? A korait, a Psycho Killer-est? Az Enósat, az afrósat? A kései finomat? A Byrne-szólókat, amik szintén lenyűgözőek? Most akkor gyorsan, találomra válasszuk ki minden idők egyik legnagyobb albumát, a Remain In Lightot, mert pl. ez a lemez nálam benne van az első 5-ben, az biztos.


Devo

Ha már Eno szóba került, akit persze akár több zenéjével is idecitálhattam volna, nem lehet megfeledkezni a DEVO-ról sem, ami egyszerre provokatív, okos, abszurd és humoros, akik megelőztek mindenkit, akik már a punk-korszakban new-wave-ek voltak.


Gang Of Four

Marxista punk-funk, alapzeném, elnyűhetetlen, utánozhatatlan. Nincs benne semmi múltszerű, maga a jelen. Soha punkra és baloldali ideológiára nem lehetett ennyire jól táncolni, mint rájuk. 


The Clash

Ja, bocs, dehogynem lehetett, hiszen a világ legjobb szalonkomcsi zenekara mindent vitt funkban, dub-reggae-ben (velük szerettem meg életem egyik legkedvesebb műfaját), rockabillyben, soulban, gospelben és persze reszelős punkban. Azt hiszem, tán a legnagyobb hatással voltak rám mindenben, a Joe Strummer-Mick Jones-Paul Simonon-Topper Headon négyes a legalapvetőbb négyek bandája az életemben közvetlenül a Paul-John-Ringo-George kvartett előtt, nem tudok elég hálát rebegni nekik. Ezt a tripla lemezt rongyosra hallgattam/hallgatom, annyira invenciózus és okos. 


The Doors

Lehet unni Morrisont, de nekem meg ovis korom óta borsózik tőle a hátam, elmentem még a sírjához is Párizsba, de akkor éppen elhordták kavicsonként, nekem nem jutott belőle, viszont én az ódzkodókkal ellentétben nem érzem manírosnak a misztikus indián-mániáját, sem a kitöréseit, sem a verseit. Szerintem nagyon-nagyon jó énekes volt, a Doors meg komolyabb mű annál, hogy bárki is lesajnálhatná. Alap fürdőszoba-énektémáim tőle vannak. 


Public Image Ltd

A Sex Pistols sem volt kutya, véresre hallgattam a Never Mind The Bollocks című egyetlen albumukat, de amit utána a Johnny Rottenből lett John Lydon csinált zenekarával, a PIL-lel, az a zene nagy csodája, dub-mágia és őrület, imádtam minden korszakát ennek a zenekarnak.


Jimi Hendrix

Ami Miles Davis a jazzban, ő az a rockban, mondtam magamnak, amikor gimis voltam, és nem tudom jobban mondani ma sem. Kisisten, géniusz, teljes és tökéletes életművet hagyott maga után.


Szabados György

Írásai, játéka, hatása, zenészei, lemezei, megnyilvánulása, istenhite - példaértékű. Már amikor a 4-6-oson láttam magába mélyedve vagy újságot olvasva, azt gondoltam, hogy neki az egyetemes jazz panteonjában van bérelt helye. Halála után jópár évvel meg azt gondolom, hogy a Parlament előtt kéne neki szobrot állítani.


Grencsó István

Ha már szóba kerültek a Szabados-tanítványok, akkor itt van az egyik legjobb, Grencsó István. Gyermekkoromban ájult tisztelettel néztem a nézőtérről a szombathelyi MMIK színpadán a Masina zenekarral, aztán elmúlt 20 év, és csináltunk egy közös lemezt is, turnéztam vele, de azóta is rettenetesen tisztelem, különleges, fantasztikus művész, aki nap mint nap hatással van rám.


Neurotic

Ott voltam középiskolásként Pajor Tamás Rocktérítőjének forgatásán, a megtérés előtti pillanatokban. Álltam és bámultam, énekelni nem tudott és ma sem tud, de olyan erő jött és jön belőle, hogy elaléltam. Azóta jóba lettem a "másik" Pajorral, a jó fiúval, akinek szintén zseniálisnak tartom az Amen-es dolgait, szövegírásban meg egyszerűen utánozhatatlan: mindenki az ő köpönyege alól bújt ki. Az egész hazai szövegírás vagy Bródyból, Bereményiből vagy belőle van.

 


DAF

Militáns dance, indusztriális, és akkoriban felháborítóan homo ügy. Robert Görl ráadásul a Mozarteumban végzett, aztán onnan egyenest beült dobokat püfölni. Primitivség, fétis, technoelőzmény, minden benne a DAF-ban, a Gold und Liebe albumtól hátast dobtam, annyira pofán vágott a nyers erő. 


Kraftwerk

Nem tudom, hogy a korai krautrockos felvételeiket szeressem jobban, vagy a techno-alapvetéseiket. Egyszeri és megismételhetetlen, Bob Dylan után a legnagyobb hatást gyakorolták az egyetemes popkultúrára. 


Szabó Gábor 

Legnagyobb gyermekkori zenei élményem, amikor nagymamám kisszobájában fekszem az ágyban, durván befűtve a kályhába, és nap mint nap este, elalvás közben látom és hallom elalvás közben a Képújság zenéjét, amiről csak sokkal később tudtam meg, hogy a leghíresebb magyra jazz-zenész műve, Szabó Gáboré. Azóta is hetente meghallgatom ezt a dalt.


Arvo Part

Ami a legjobban izgatott mindig is: modernség és hit, kísérletezés és vallás, földöntúli szerelem és transzcendencia. Ez mind-mind Arvo Part.


Prieger Zsolt korábban a Recorderben:

Lemeztáska rovatunkban szintén kedvenc zenéiről mesélt, LP Kollektor rovatunkban szintén szenvedélyes zenerajongása a tárgy, de persze focifanként is nyilatkozott nekünk, na meg Anima-vezetőként a legutóbbi nagylemezről, a tavalyi év csúcsalbumáról, Kendrick Lamar kiadványáról kritikát írt, Duett rovatunkban pedig Batta Róberttel elmélkedtek 1995 elektronikus zenéjéről. Természetesen akkor is megszólítottuk, amikor zenészeket kérdeztünk gyermekeikről. Ja, és ha recept kéne tőle: itt egy mesés flódni, készítsd el!


És még néhány Anima-érdekesség:

Részlet az 1994-es első koncertből, Anima-remixek egy mixben, 10 lemez, ami a leginkább hatott az 1995-ös Shalom albumra.

https://recorder.blog.hu/2016/07/29/a_ma_50_eves_prieger_zsolt_50_legnagyobb_zenei_hatasa
A ma 50 éves Prieger Zsolt 50 legnagyobb zenei hatása
süti beállítások módosítása