A 21. század eddigi legjobb magyar albumai közé szerintünk két hiperkarma-lemez is befér, de a hosszú szünet - és a frontember, Bérczesi Róbert életbe való visszatérése - után 2014-ben megjelent konyharegény is csak azért maradt ki, mert az abból az évből származó lemezek közül már nem válogattunk. A hiperkarma most szerencsére a hagyományos periodicitásban jelentkezik új dalokkal, másfél évvel a harmadik album után egy kétszámos kislemezzel, ami már a jövő tavaszra tervezett negyedik stúdiólemezt harangozza be. Két, ismét tökéletes dallal.
A zenekar a dicsőséges 2014-es visszatérése óta bőszen koncertezik, megünnepelte tizenötödik születésnapját, közreműködött a Quimby előtt tisztelgő feldolgozáslemezen (az Aranykor című dalt rögzítették újra) és a dobosposzton egy változáson is átesett - Frenk helyére a Carbonfools-ból ismert Hámori Benedek érkezett. Bérczesi Róbert még az előző lemez idején mesélt a Recordernek jövőbeli terveiről, a várható új dalokról, és már akkor felvillantotta, hogy a frissen érkező szerzeményei mellett maradt még kiadatlan dal a tarsolyában: "Az új dalok mellett amúgy körülbelül még egy albumnyi dalom van, ami erről a mostani lemezről lemaradt. Szeretném idővel ezeket is rendesen felvenni, szóval azért még maradt egy-két bonyolultabb dal is a tarsolyban." A most készülő és jövő tavaszra várható negyedik nagylemez felvételei közé tehát vegyesen kerülnek majd régi és új számok, de az itt szereplő és az élet nagy kérdéseire vagy éppenséggel apró, mindennapi feszültségeire választ kereső szóbaszó és délibáb című szerzemények egészen frissek.
2014-ES INTERJÚNK BÉRCZESI RÓBERTTEL, MIUTÁN LEÁLLT A DROGOKKAL.
A SuperSize Recording stúdióban rögzített új dalok közül a délibábot klippel együtt múlt héten mutatta be a zenekar, a különleges látványvilágú video egy preparált, infrahekkelt kamerával készült, így utólagos effektezések nélkül született meg a Budapestet szokatlan színekben megmutató táncos low-budget alkotás, amiben egy szintén zenész, a ZUP-énekese, Farkas Kriszti a főszereplő (a rendező Lippai Balázs, az infrahekkelt kamera pedig a hiperkarma állandó fotósának, Bende Csabának a találmánya). A délibáb a hiperkarma egyik legfényesebb dala, áá-áá-zós Beatles-vokálokkal nyit, és a klip az álomszerű valóságot boncolgató szövegekre is reflektál azzal, hogy visszafelé játszott jelenetekkel operál (ezt jól ismerhetjük például Tímár Péter filmjeiből) - valóságos és álomszerű egyben. Mint a boldogság is, ami bekúszik a refrénben: "az évek jönnek utolérnek/kitakarnak és számon kérik/a lelket rajtad de ugye látod?/ma nem úszod meg a boldogságot."
A szóbaszó szintén lendületes szerzemény, de ez inkább illeszkedik a klasszikus Bérczesi-dalok sorába, és alighanem minden korábbinál pörgősebb szópergetést tartalmaz, a "pa-pa-parázós" kivezető rész ellenére pedig cseppet felhőtlen. "hogy-hogy nem úgy érzem hogy eddig az életeimben/összesen nem etettek meg velem ennyi szemetet/mint ebben az egyben amibe most születtem ebben az életemben."
A hiperkarma legközelebb július 24-én koncertezik a Művészetek Völgye fesztiválon (Facebook-eseményoldal), aztán a augusztus 12-én a Szigeten (Facebook-eseményoldal), majd augusztus 27-én a Strand Fesztiválon lépnek fel (Facebook-eseményoldal).
a szóbaszó szövegvideója:
a délibáb klipje:
és a dalok a streamingoldalalkról is:
fotó: Bende Csaba