Klippremier! Erik Sumo & The Fox-Fairies: Dance Dance Have A Good Time

2015.02.10. 12:00, rerecorder

filmunio_liza_pict_jav.jpg

Az év - legalábbis általunk - legjobban várt magyar filmje a jövő héten, február 19-én mozikba kerülő Liza, a rókatündér című Ujj Mészáros Károly-alkotás, amelynek a zenéjét az Amorf Örödökből, az Erik Sumo Bandből, a Péterfy Bori & Love Bandből, az Amorf Lovagokból, a Tudósokból és producerként (Bankrupt, Kiscsillag, The Unbending Trees stb.) is jól ismert Tövisházi Ambrus zeneszerző-producer szerezte - Erik Sumo & The Fox-Fairies néven. A hatvanas évekbeli japán proto-rock, beat- és popslágerekre emlékeztető dalok közül a szívmelengető - és Tövisházi Ambrus által japánul énekelt! - Dance Dance Have A Good Time kapott a film jeleneteiben játszódó gyönyörű klipet. Premier!

tomytani_poszter.jpgA Liza, a rókatündér a remek rövidfilmekkel ismertté vált Ujj Mészáros Károly első egész estés mozifilmje, egy abszurd romantikus vígjáték, cselekményében szövevényes nyomozással, elragadó képi világgal és játékosan sodró zenével. A film Lizáról (Balsai Móni) a csinos, de roppant szerény ápolónőről szól, aki élete szerelmét keresi, ám hamarosan több hullazsákba került hódolója lesz, mint élő. A japán nagykövet özvegyét ápoló Liza – a fiatalon elhunyt japán slágerénekes, Tomy Tani szellemének (David Sakurai) segítségével , arra a következtetésre jut hogy ő egy „elátkozott rókatündér”. A filmbeli slágerdalnok nyomán az alkotás zenéjét is a hatvanas évek japán beatpopja határozza meg (a filmben szerepel még két finn country-s szám is), a kor- és hangzáshű dalokat Tövisházi Ambrus szerezte és nagyrészt énekli is. 

A filmzenéről a lehető legtöbbet, a lehető legautentikusabb forrásból egy exkluzív interjúból tudhatunk meg, amelyet a rendező Ujj Mészáros Károly készített Tövisházi Ambrussal, íme:

Ujj Mészáros Károly: - Nekem az jut eszembe erről a legendás "kettes" számról, hogy eredetileg a végefőcímhez írtad, de annyira vicces volt, hogy ez lett a "halálos szám" ami akkor szólal meg, ha valaki meghal.

Tövisházi Ambrus: - Mennyi verzió született! Most hogy rendezgettem a mappákat, észrevettem három szinte teljes értékű dalt, amelyek valamiért kihullottak a rostán. Össze-vissza sakkoztunk a dalokkal, a "halálos szám" nem az, amiben ordítom hogy "Harakiri-á-á"? Csak azért, mert én még nem is láttam a film végleges verzióját. A "Harakiri á-á-á" szöveget nem teljesen komolyan gondoltam, de végül szerves része lett a végleges dalnak, mert Eiko Toda, a Budapesten fordítóként dolgozó japán szövegíró zseniálisan beleszőtte ezeket a demóban felóbégatott bekiabálásaimat. A szövegírás úgy ment, hogy a kamujapán nyelven felénekelt szövegre írta meg Eiko a teljes értékű, értelmes japán dalszövegeket, fel is énekelte azokat, és annak alapján tanulta meg az énekes. Aki végül én lettem, bár ezt nem így terveztük. 

UMK: - Eikonak annyit mondtam, hogy az adott szám milyen környezetben lesz hallható  a filmben és nagyjából miről szólhatna, és ő nagyszerű szövegeket írt a halandzsádra. Például amikor az utolsó számnak - amit aztán Móni énekelt -, miközben hallgattam a zenét és először elolvastam a szövegét angolul, könnyekig meghatódtam. Emlékszem, egy színész-próba előtt, parkolóhelyet keresve hívtalak fel, hogy bár legalább öt énekest, színészt meghallgattunk, mégis énekeld te a dalokat, mert neked volt egyedül valami kellemes napsütés a hangodban.

TA: - Az a helyzet, hogy abban az időszakban eléggé elveszettem a hangomat és az éneklési kedvemet, és először eléggé betojtam ettől a feladattól. Végül nagyon megszerettem ezt az egészet. Van benne egy olyan karmikus vicc is, hogy Erik Sumo néven csináltam sok zenét, és hát ez a Sumo egy eléggé japán álnév, de végül mi Japánba nem jutottunk el, és a dalaink is főleg angolul szólaltak meg. Úgyhogy most ezzel végül a Sumo visszatalált a japán lényegéhez, nem is beszélve arról, hogy az utóbbi években egy olyan hasnövekedésbe kezdtem, hogy komolyan fontolgatom a sportot. 

UMK: - Igen, én nagy Eric Sumo-rajongó voltam (nevet). A zenéket négy hónappal a forgatás előtt kezdted csinálni, és épp kész lettek, úgyhogy nem hűbelebalázs módjára készültek. Nagyon sok mindenbe beledumáltam, és ezt nagyon jól tűrted. 

balsai_moni_schmied_zoltan_s.jpg


TA:
- A tervezés azért sokkal régebbre nyúlik vissza. Emlékszel? Először 2010-ben találkoztam veled, és akkor már nagyon konkrét ötleteid, sőt, példáid voltak arra, hogy milyen zenék legyenek a filmben. Kaptam egy mp3-gyűjteményt mindenféle (nem csak japán nyelvű) ázsiai rock- és táncdalokból, főleg a '60-as, '70-es évek cuccaiból. Most a hetekben kérdezték páran, hogy hogyan értük el a korhű hangzást, volt olyan újságíró, aki az első körökben elhitte, hogy ezek eredeti régi japán dalok. Ehhez elég sok minden kellett, az első tényező te voltál, mert emlékszem, hogy volt olyan puha akusztikus gitáros hangzású dal, amire azt mondtad, hogy ez az akkordfűzés Simon és Garfunkelt idézi, és az inkább a hetvenes évek legeleje, ezt inkább hagyjuk. Ez nagyon érzékeny pontja volt a zeneírásnak, mert vissza kellett találnom a nyers proto-rock, vagy beat harmóniavilághoz, hogy ne tévedjünk el az időutazásban. A másik segítő tényező  Pápai István kollégám volt, aki segített felvenni a dalokat, és neki van egy zseniális '50-es, '60-as évekbeli darabokat is tartalmazó gyűjteménye régi mikrofonokból. Halmos András dobolt, Mészáros Ádám gitározott, és mindkettőjükkel sokat törtük a fejünk, hogy hogy lehet megcsinálni azt a jó régies, beat hangzást. Összefoglalva, az alkalmazott zenei feladataim közül életemben ez volt a legérdekesebb, leginspirálóbb és legkalandosabb. Tudtam, hogy klip is készül valamelyik számból, de azt hittem, hogy csak valamit összevágtok a filmből, hogy lett ilyen végül?  

UMK: - A klip forgatás azért jöhetett létre, mert technikai okok miatt nem tudtunk forgatni egyszer a stúdióban kb. másfél óráig, és gyorsan a nappaliban improvizáltuk a klipet. Ott találtam ki ezt a stoptrükkös megoldást, hogy Tomy Tani többen legyen egyszerre. Két számra való anyagot vettünk fel, David Sakurai (a japán táncdalénekest játszó, japán származású színész) jópárszor eltátogta a számokat. A klipet Rokonál Benedek vágta össze, sok sok ötlettel fűszerezve.

a Liza, a rókatündér Facebook-oldala


és akkor a rendező, Ujj Mészáros Károly és Rokonál Benedek által készített Dance Dance Have A Good Time klipje: 


a február 19-től mozikba kerülő Liza, a rókatündér című film előzetese: 


és a legfrissebb Amorf Lovagok-szám - 2015-ben ugye minden hónap elején bemutatnak egyet - a Vécsi Tiborral közös Indián!:

 

https://recorder.blog.hu/2015/02/10/klippremier_erik_sumo_the_fox-fairies_dance_dance_have_a_good_time
Klippremier! Erik Sumo & The Fox-Fairies: Dance Dance Have A Good Time
süti beállítások módosítása