„Dark New Age for the New Dark Age” – ez a 400 Lonely Things mottója. Ambient, amire egyszerre jellemző a könnyű lebegés és a sötétség. Ez a kritika először a Recorder magazin 122. számában jelent meg.
A „Dark New Age for the New Dark Age” önjellemzés második felét aligha kell magyarázni, az első viszont oximoronnak tűnik: a new age zene éppen a sötétség kizárásáról szól, legyen szó szimpla relaxációról vagy valami spirituális izéről.
De pont attól jó ez a zene, hogy magába tud foglalni végleteket. Tényleg van benne könnyű lebegés: sóhajtó, szöveg nélküli dúdolás; önmagába visszatérő, pszeudoklasszikus liftdallam; tétovázó zongora áll a számok középpontjában. Ám ezek zörögnek, torzulnak, nyúlnak; az ezeket körülvevő szinti drone-ok minimum sejtelmesek; gyakran pedig expliciten dark ambientes, akár zajos megoldások is előkerülnek.
De a sötétség sem győz, hanem a végletekből olyan ambivalens melankólia jön ki, amit például William Basinski műveiből ismerünk – és nahát, pont ő ajánlotta be (zenésztársa 2020-as halála óta a 400 Lonely Thingset egyedül alkotó) Craig Variant a kísérleti elektronika vezető kiadói közé tartozó Room 40-hoz.
Cím: Children Of Eidolon
Kiadó: Room 40
Megjelenés: 2025. január 24.
Műfaj: ambient
Kulcsdal: Frailer Torn
8/10
Rónai András
Még több Recorder a Facebookon. Még több Recorder a Facebookon. Még több Recorder, ott, igen.