Egyházi kórusok és a klasszikus avantgárd, népdalok és kattogások - sokszorosan rétegzett Tóth Kinga lebilincselő, bátran kísérletező szólólemeze. Ez a kritika először a Recorder magazin 119. számában jelent meg.
Népzenét és egyházi kórusokat is megidéző ének, szavalás, dúdolás, suttogás, nem-zenei emberi hangok, zörejek, kattogások – ezekből áll össze Tóth Kinga második szólólemeze. Többszörös egymásra rétegzéssel és effektezéssel nagyon sűrűre szőtt, a maga alkotta teret teljesen betöltő zene ez (amit Tóth amúgy élőben vett fel, nem sávonként).
Ugyan egyértelműen csatlakozik az avantgárdhoz, kísérleti zenéhez, de lebilincselő, szerethető, mondjuk ki: többször kifejezetten szép. Bár a cím mást ígér, nagyon is emberi ez a lemez, és a többféle hagyományhoz való kapcsolódásán keresztül személyes és egyéni.
Az album második felében nagyobb hangsúlyt kapnak a „nem zenei” hangok, de végül a leglágyabb számhoz, a finoman elvarázsoló Through Pine Needles aszkétikus utópiájához érkezünk el: „nem ölünk nem eszünk sóhajtunk / vízben fürdünk silentio nem beszél”.
Előadó: Tóth Kinga
Cím: MariaMachina
Kiadó: Hinge Thunder
Megjelenés: 2024.
Műfaj: kísérleti
Kulcsdal: Blanche's Monologue
8/10
Rónai András
Lemezkritikánk elkészítését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.