Ti kritikán aluliak vagytok, mert én vagyok a kritika - Rec.hu

2023.10.26. 09:47, RRRecorder

deley_choose_your_reality_crop.jpg

Amíg még tehetem, szabadon nevetek. Holnapra talán paraszttá leendek. Oké, hogy nem érsz fel, de ne legyél már láb alatt. Loopolod az életedet hétről hétre. Válassz magadnak valóságot! Stroke, agyhalál vagy csak szívroham, bármi. Novák Ketamin, hathúros fegyver, sötét álomvilágok. Inkább külföldiül folytatom, úgyse érted, mit mondok. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Harmadik és - mint kiderült - utolsó részéhez érkezett 6363 Rapszöveg-sorozata. Az utolsó rész szövegében az eddigiekhez hasonló töménységű beefhalom, a zene most kicsit más, egyértelműbben funky; a klipről pedig a legfontosabb tudnivaló az, hogy 6363 1:39-nél felvesz egy Recordert, hogy fellapozza a vele készült interjút! (A három szám egy EP-ként felkerült a stream oldalakra is. A cikk címe innen egy idézet.) Facebook


Cserihanna
interjúnkban is beszélt arról, hogy nagy felismerése volt, hogy pl. a pánikbetegségről is lehet dalt írni. Aki hallotta a lemezt, tudja, hogy a Pánick komoly témája mellett egy kifejezett szórakoztató és önironikus darab, és ez igaz az új, Tatár Gábor által készített, szellemes trükkökkel operáló klipjére is. A Refresheren részletesen elolvasható, hogyan született a dal: "Emlékszem, a Déli pályaudvarnál várakoztam, amikor éreztem, hogy kellemetlenül gyorsan ver a szívem, szédülök, rosszul vagyok. Nyilván a szokásos stroke vagy szívroham, vagy akár egyszerre a kettő, nem tudtam választani, hiszen egyik jobb, mint a másik. Mivel aznap már volt egy agyi aneurizmám és egy kis sclerosis multiplexem is, ezért ezt a kettőt kénytelen voltam kizárni, főleg, hogy délutánra ezekből felépültem. Azonnal le akartam feküdni, de mégis hova feküdjön le az ember egy pályaudvaron?! Tudtam, hogy vonatra kell szállnom és ilyen életveszélyes állapotban kell másfél órát vonatoznom! Ebben a pillanatban jutott eszembe a dalban szereplő drámai dallam, amit ott helyben fel is dúdoltam, és elkezdtem hozzá kitalálni a szöveget. Észre se vettem, hogy a nagy kitalálás valahogy kigyógyított ezekből a halálos kórokból, legalábbis arra a néhány órára biztosan." Facebook


Az első idei Дeva-szám a Harmat, ami - mint a 24.hu interjújából kiderül - "a gyászról szól, arról, hogy a szeretteink szépen lassan távoznak, és erről olyan keveset beszélünk. És persze megértem, hogy keveset beszélünk róla, én sem beszéltem erről sokat, mikor az életemben aktuális volt, de ebbe a dalba beleraktam az érzéseimet, és a videóklipben is ezeket az érzéseket dolgoztuk fel Bertók Andi rendezővel, Fecske Flóra operatőrrel és a két szereplővel, Magyar Évával és Bezerédi Zoltánnal." Facebook


Vidal
sötét és egyben kifejezetten fülbemászó posztpunkot játszik, kopogó dobgéppel, retrós szintikkel, monomániás gitárokkal. Az ironikus, önironikus és olykor egészen metszően gúnyos szövegek sokszor telibe találnak, néha úgy, hogy fájjon. Az Assemérdekel című bemutatkozó EP tavaly nyáron jelent meg, idén nyáron követte a Temessük el a picsába című album, ami szélesebbre nyitja a tematikus fókuszt, van hangulatfestés és történetmesélés is, még az Államérdek is szóba kerül. A lemez megjelenésekor elkerülte a figyelmemet, szerencsére a Keret szólt, hogy a Rengeteghez készült egy háromgenerációs klip. A cikkből az is kiderül, hogy az egyszemélyes projektből most lesz zenekar, és koncertek is lesznek majd. Instagram


Zsé
Panaszkönyv című lemeze egy meglepő és meglepően erős bemutatkozás. A változatos (egy pontot még magyarnótát (!) is szellemesen mintázó) régisulis alapokon érett, okos és életszagú szövegek szólnak felváltva és egyszerre magán- és közéleti dolgokról, ezen belül általában nem annyira jó dolgokról. De a "politizálás" ugyanúgy mélyebbre megy az átlagnál, mint az önelemzés és -reflexió, amibe belefér a jól adagolt önirónia is (lásd már rögtön a címet). És szerencsére azért a bulizás sem marad ki. A Keret lelkes beszámolója szerint Zsé polgári neve Sándor Zsigmond Áron, és ami fontosabb, 19 éves. A beatek egy jó részét Pellei írta. Instagram


A régisulis hiphop erőteljesebb, mondhatni odaverős ágát képviseli del.grady, vagyis az elsősorban a Southern Oracle frontembereként ismert Kókai Barnabás. Mint bemutatkozó számának megjelenésekor a Recordernek mondta, a járvány alatt indította el projektjét, amiben a hiphop iránti régi rajongását kiélheti. A tavalyi lemez után nemrég egy EP-vel állt elő, aminek négy számában vissza-visszatérnek az arabos hangminták. A territoriality címet így magyarázta a Lángolónak: "kevésbé földrajzi, mintsem pszichés vonzatú. Metaforaként jellemzi a felsőbbrendűségért való verbális harcot, ami a szubkultúrák és azokon belüliek vagy épp kívül esők között zajlik. Saját tapasztalatok alapján, első kézből konkrét sztorik és mindezek hatása." Az első, dühösebb három szám után desolated üzenete az, hogy mindennel együtt: "choose life". Ahogy az említett cikkben olvasható: "Amikor készen lettem a négy számmal, akkor döbbentem rá, hogy ez az EP az én terápiám. Hosszú évek alatt felgyülemlő dolgokat mondok ki magamnak is először." Facebook


A 2004 óta működő The Silver Shine punk and rollt és punkabillyt játszik, és a maga műfajában komoly nemzetközi sikereket ért el, többször bejárta a világot (beleértve annak Európán kívüli részét is). Leírásuk is kiemeli a "villámkezű női bőgőst", Krista Katet; ő is és Ati EDGE gitáros is énekel, Peete Jones üti a dobokat. Tizenegyedik albumukat a magyar GrundRecords mellett két német kiadó gondozta, CD-n és vinylen is kijött. A félórás lemez nyolc saját dalt és két feldolgozást tartalmaz. A lemezt a Lángoló mutatta beHonlapFacebook


A Gondozási Központ bemutatkozó kiadványának címe Paraszttá leendés, amiről az embernek rögtön eszébe juthat a Parasztok Atmoszférában, és nem is téved. Bertók Márton (aka Triglav) az egyik közös pont, a másik pedig a hozzáállás. Bertók mellett Bárdits Éva (ex-Aires Altos, ex-Holnaplányok) tagja a duónak. A Paraszttá leendés kísérőszövege egy Mark Fisher-idézetből kiindulva (némi egyszerűsítéssel) arról szól, hogy a paraszttá leendés vágyát a kései kapitalizmus kultúripara gerjeszti. A "gőzekével letarolt szántón" elültetett "mitikus körtefa gyümölcse az autenticitás és a spiritualitás megízlelésével kecsegtet" ugyan, de persze valójában csak "végtelen szimulákrum-gyümölcsöt" terem. Szóval (ezúttal Mark Fishert kifordítva) "ahhoz, hogy elképzelhessük a világzene végét, előbb a kapitalizmus végét kell elképzelnünk." De ha nem is figyelünk az elméletre, a zene akkor is lebilincselő. Két réteg sokszínű összjátékából alakulnak ki a (nem)dalok. Az egyik a (finoman vagy feltűnőbben effektezett, eltávolított, illetve többszólamúvá tett) "népies" ének - a sokértelmű idézőjel benne van a zenében, bár több valódi népdal is van itt, köztük az egyik a Muzsikás előadásában igazi klasszikussá vált darab. A másik réteg főként elektronika, valamint néhány hangszer kollázsa: ritmusosabb, drone-os, kaparászva-puttyogva zajongós részek alkotják, egyszer még feldarabolt rádióhangok is belekerülnek. Bár megvan benne az absztrakció is, ugyanakkor nagyon is szívhez szóló és szíven ütő, valamint (kísérőszöveggel, vagy akár anélkül is) elgondolkodtató zene ez. Triglav Facebook


A pszichedelikus színtérhez tartozó Deley nem sieti el a dolgokat: 2013-ban jelent meg az első, 2016-ban a második EP-jük, majd 2018-ban egy élő felvétellel álltak elő. Több mint egy évtizeddel a megalakulásuk után itt az első stúdióalbum, a beszédes című Choose Your Reality. Instrumentális, pszichedelikus folyamatzene hat hosszú számban, hol súlyosabban rockoló, hol elszállósabb hangulatokkal, több-kevesebb elektronikával - időnként akár acides puttyogásokkal, vagy éppen dubos effektekkel. A hatásos album később CD-n és vinylen is megjelenik majd. A pompás borítót a zenekar tagja, Ribényi Gergely készítette. Facebook


A drum and bass és a dubstep közti határterületen mozgó Kauna mostanában igen aktív. Nyáron egy táncos, a jamaicai gyökereket hangsúlyosan megmutató dnb-EP-t jelentetett meg, új kiadványa viszont "szellemjárta, nem evilági, megcsavart drum and bass és halftime" számokat tartalmaz, amiket "sötét álomvilágok inspiráltak". Az EP első három, önmagában is tényleg elég szellemjárta száma után a ráadás még egyszer, még jobban megijeszt. HonlapFacebook


Az egészen pompás nevű Vehemencia nyáron megjelent demója alá olyan címkéket írt, hogy punk, hardcore, noise rock, valamint "caveman" és "megbasz". A kiadványból most kazettát is csinált a Szégyen Kazetták, az ő jellemzésük szerint pedig "kretén, ősember zajrock hardcore & kocsonyás agyvelő punk a Kriptából!!!" Hol eszeveszett riffelés, hol sípoló-torzuló káosz, kalapálás, kiabálás; a leghosszabb szám a Vége a maga 1:39-es terjedelmével. A szövegekből egy szót sem értek, de a számok címei azért sokat sejtetnek.


Rónai András

https://recorder.blog.hu/2023/10/26/ti_kritikan_aluliak_vagytok_mert_en_vagyok_a_kritika_rec_hu
Ti kritikán aluliak vagytok, mert én vagyok a kritika - Rec.hu
süti beállítások módosítása