„Két szaki irányítja az elmémet” – Lemezpremier! cserihanna: KIKÖTŐ

2023.04.28. 13:55, srecorder

cserihanna_11_fotos_kovacs_kinga.jpg

Hogyan lesz Lady Gagából Szókratész? Letiltott telefonból genszterrap? A leghétköznapibb pillanatokból az élet értelme? Erről is szól a bábszínházi rendezőként ismert cserihanna első szólólemeze, a folktronicától az alterpopig és gitárvezérelt grúvzenékig ívelő KIKÖTŐ.

cserihanna egy szerethetően fülbemászó szakítós számmal (ZSIRÁFHÁT) debütált 2022 végén énekes-dalszerzőként, amit több humoros, nyelvileg és zeneileg is játékos klipdal követett az elmúlt fél évben. Most pedig itt az első nagylemez, az egészen sokszínű és továbbra is felszabadítóan játékos KIKÖTŐ.

„A KIKÖTŐ-n megpróbáltam bátran kísérletezni azzal, hogy megkeressem a legkifejezőbb stílusát, vagy tónusát a különböző érzelmi állapotoknak és gondolatoknak. Voltam konkrét és absztrakt, ironikus és komoly, mély és felszínes, dühös és kedves. A dalszerzés olyan, mint a naplóírás: néhány évvel később már úgy gondolod, hogy egy tudatlan gyerek sorait olvasod. Mégis fontos állomásai ezek az önismeretnek, ha tudod, hogy csupán egy kikötőben való szétnézés ez, az élethosszig tartó hajóutadon” – mondta Hanna az albumról, amit május 19-én élőben is előad a Turbinában, lentebb pedig külön is mesél a dalokról. Hanna előző  zenekarával, a cseRihannákkal többször is koncertezett, de szólóelőadóként ez lesz az első fellépése. Jegyvásárlás, Facebook-esemény.

 

1) Akinek én sok vagyok

Feldmár Andrástól hallottam a Heti Agymosóban, hogy „akinek én sok vagyok, az nekem kevés”. Ez a gondolat nagyon megtetszett, és mivel éppen dühös voltam valakire, úgy gondoltam, hogy ezzel a mentális fegyverrel fogom bokán lőni! Ebben a dalban az elfojtott harag felszínre törését láthatjuk. Minél tovább nem fejezed ki egészséges keretek között a haragodat, annál kevésbé sikerül majd szofisztikátlan elküldeni azt a valakit a legtávolabbi pontra.

2) oxigén

Az oxigénben egy kétségbeesett állapot rajzolódik ki, tele megannyi megválaszolhatatlan kérdéssel, fájdalommal, a légszomj nehéz érzésével. Zeneileg is egy sűrű, erős szövet öleli körbe ezeket a kétségbeesett égbe kiáltott kérdéseket.

3) Mayer Zolika

A Mayer Zolika című szám műfaját tekintve egy gengszter bosszúrap, ugyanis nagyon bárdolatlan húzás volt Zolika részéről, hogy olyan telefont adott el nekem, amit aztán letiltottak! Mivel nem tudtam őt elérni többé, úgy gondoltam, hogy dalba öntöm bánatom és egyúttal megmutatom neki, hogy mennyire félelmetes is vagyok én!!! Úgy gondolom, hogy most aztán nagyon meg lesz ijedve!

4) BÁCSI

A BÁCSI című számot egész egyszerűen a bácsik iránt érzett töretlen szeretetem és tiszteletem ihlette. Késői gyerek vagyok, és nagyon szeretem az apukámat, aki egy rendkívüli képességekkel rendelkező, intelligens, humoros szuperhős, és észrevettem, hogy ha vele hasonló korú férfiak közelébe kerülök, akkor hamar elérzékenyülök, szinte azonnal úgy érzem: „Bácsi ájlávjú!”

Az idős emberek eszünkbe juttatják a mulandóságot, az ember kiszolgáltatottságát az idővel szemben. Ez olykor nagyon húsbavágó, megható, félelmetes, és az ember szeretné megszavazni a halhatatlanságot a hozzá közel álló személyek számára. Másfelől viszont az idősebb generáció segít, hogy az életre fókuszáljunk. Történeteik iránytűk lehetnek a számunkra, és hiszem, hogy ez fordítva is igaz. Fazakas Lőrinccel olyan klipet szerettünk volna készíteni a dalhoz, amiben ez a kölcsönös szeretet tetten érhető, és amiben kirajzolódik a két generáció egyformaságának és különbözőségének a groteszk és bájos humora. Szerintem ez sikerült, és létrejött a klipben szereplő Janika által sokat hangoztatott „new gangshit”!

5) Idegen autók/Rémálom

Az Idegen autók és a Rémálom című dalok azért is kerültek egy számba, mert hasonlóan szürreális, álomszerű világot teremtenek. A nehéz helyzetből való menekülni vágyás és a bénultság ellentmondásosságáról mesélnek, szétmosódott képek, arcok jelennek meg benne. Visszatérő motívum ezekben a dalokban a folyékonyság, az elmosódottság, ahogyan Lady Gaga arca Szókratész arcává tud alakulni egy álomképben, úgy az arctalan nő a tóparton hidegvérrel szedi áldozatait. Én csak éjszakai daloknak hívom őket.

6) Őrült nő

Az Őrült nő azt a jelenséget járja körül, amikor egy nehezen elviselhető érzelmi állapotban végigpróbálja az ember a viselkedésrepertoárját. Minden létező vagy általunk ismert szerepet és mintát kipróbál a mentálisan bajba jutott ember, és ezekkel a gyors váltásokkal keresi tulajdonképpen a „józan eszét”. Talán mindenki félt már attól, hogy megőrült, bár azt mondják, hogy az igazi őrületnek fontos ismertetőjele, hogy az illető egyáltalán nem gondolja magát őrültnek.

7) KIKÖTŐ

A KIKÖTŐ egy döntés előtt álló pillanatot merevít ki. Ott állsz bőröndökkel a kikötőben, mindjárt indul a hajó. A kérdés, hogy együtt vagy külön hajózunk tovább arról a pontról. Kikötő lett egyúttal az album címe is, mert nincs az a nyugvópont, amiről ne kéne tovább állni, pont ez az állandó és megkerülhetetlen „továbbmenés” tartja folyamatos mozgásban, hullámzásban az életet.

8) ma se csináltam rohadtul semmit

Van ez a kicsit depresszív, nihilista állapot, amikor valahogy az istenért se tudsz produktív lenni, sőt, felkelni is nehéz, és azt mondogatod, hogy okééé, még ezt a részt megnézem, aztán nekiállok. Aztán annyira bűntudatod van, hogy elkezded felkutatni, hogy miért lettél ennyire semmirekellő alak, tulajdonképpen hol csúszott félre minden, és miután jól felkutattad a felelősöket, akik közül természetesen egyik se te vagy, akkor megnyugszol és beteszed a következő részt a semmitmondó vámpíros romantikus sorozatodból. Na. Erről szól a ma se csináltam rohadtul semmit.

9) ZSIRÁFHÁT

A ZSIRÁFHÁT című szám egy kétségbeesett, dühös nő szerelmi vergődését, fájdalmát próbálja körüljárni, már az őrület túlsó partjáról, ahol a megszállottság és a tehetetlenség érzése átvette a józan ész feletti kontrollt. A videóklip is ebből a gondolatból született. Két szaki irányítja az elmémet, ezért nem csoda, hogy teljesen irracionális módon cselekszem, és hiába próbálok jó főnök módjára rendet tenni, csak még nagyobb lesz a káosz a fejemben. Vicces, és nagyon fontos része a koncepciónak, amit Fazakas Lőrinccel, a klip rendezőjével találtunk ki, hogy a számban végig egy másik embert szidalmazok, a klipben pedig én magam vagyok az, aki nem tud ember módjára viselkedni.

10) Színes panelházak

A Színes panelházak egy hosszú ventilálás, olyan, mint egy színházi monológ. Egy kapcsolat végéről, az ettől való kifáradásról, a gyászról, a dolgok hiábavalóságáról mesél. Arról a fájdalomról, amit a közösen létrehozott értékek elvesztésétől érez az ember.

11) pánick

Már óvodás koromban elájultam attól, ha valaki a vérkeringését szóba hozta, úgyhogy elég hamar kialakult nálam a pánikbetegség, később ez néha egészen elfajult, máskor kevésbé volt domináns, de a szorongás és a pánik mindig jelen van az életemben. Ha éppen sikerül befoltozni a lifttől való szorongásomat, akkor kibuggyan a villamoson, ha éppen kibírom, hogy ne diagnosztizáljak magamon egy újabb halálos betegséget, akkor elkezdek szorongani valaki más halálától. Szóval ez a dal nekem... egy átlagos kedd.

12) Fordulok kettőt

A Fordulok kettőt című dal a depresszióról, a veszteségek után érzett gyász élményéről szól, vagy mindenféle változásról, átmeneti állapotról, ami nagyon kikezdi a mentális teherbíró képességünket. Mindenki találkozhatott már kisebb-nagyobb mértékben azzal az érzéssel, mikor egy krízist annyira nehéz elviselni, hogy legszívesebben átaludnánk az egészet. Csak keltsenek fel, amikor már újra minden jó. Ez a dal is egy ilyen hosszú, alvászavaros periódusban, valahol az álom és az ébrenlét között íródott.

13) Vaugli

A Vaugli című szám egy párkapcsolat hétköznapjairól szól, az élet banálisnak mondott, mégis legmeghatározóbb pillanatairól. Hiszem, hogy a legmélyebb dolgok a leghétköznapibb pillanatokban történnek, hiszen sokkal több fogmosás, kajálás, összezörrenés, egymásra mosolygás, megfázás, pattanáskinyomás van egy életben, mint drámai csúcspontok vagy nagyszabású történetek. Ezekből az apró momentumokból állnak a kapcsolataink, és lehet, hogy halálunkkor is a közös pizzarendeléseink peregnek majd le időrendi sorrendben, úgyhogy érdemes ezen alkalmakkor tudatosabban jelen lenni.

 

cserihanna a Facebookon.

Fotó: Kovács Kinga.

Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

https://recorder.blog.hu/2023/04/28/lemezpremier_cserihanna_kikoto
„Két szaki irányítja az elmémet” – Lemezpremier! cserihanna: KIKÖTŐ
süti beállítások módosítása