Lemeztáska: ZÓRA

2023.10.10. 08:13, vferi

zora-recorder_foto-jeli_andra_s.jpg

1997. július 26-án született a kaliforniai Palo Altóban. Tizenhárom éves korában adta ki az első dalát, Amerikában bárokban és éttermekben énekelt, mostanában is ingázik Los Angeles és Budapest között. Itthon először Kollár-Klemencz László Iszom a bort című dalának feldolgozása miatt figyeltek fel rá, amit több mint hárommilliószor megnéztek már a YouTube-on. 2021-ben jelent meg első saját magyar nyelvű dala, a Recorderen debütáló Mámor, a legújabb pedig júliusban Elmentél címmel. Első magyarországi koncertjét tavaly adta a Magyar Zene Házában, később fellépett az A38-on és a MOMkultban, legközelebb Budapesten a Várkert Bazárban áll színpadra október 14-én és 15-én. Szerepelt a Dalfutár nyolcadik évadában, ő énekelte a műsor első angol nyelvű dalát, aminek a szövegét Turai Barna, a zenéjét pedig Dés László írta. Dalai melankolikus hangulatúak, "számomra ami megszólalhat zenében, az már nem szomorú" - mondta egyszer. Ez a Lemeztáska-interjú először a Recorder magazin 107. számában jelent meg.

Első zenei emlék

Két irányból püfölnek párnákkal a tesóim, hogy valahogy megállítsák a We Wish You a Merry Christmas tízversszakos változatát, amit ötévesen mindenféleképpen végig akartam énekelni.

Első lemez, amit saját pénzből vettél

Nina Simone Little Girl Blue című lemeze ajándékba a bátyámnak.

Meghatározó koncertélmény nézőként

Los Angelesben az Apotheke nevű bárban Rod Castro egyik dala alatt két húr szakadt el a gitárján. A dal közben kicserélte őket, behangolta és közben nem állt meg.

Meghatározó koncertélmény előadóként

Életem első koncertjét a Magyar Zene Házában úgy kezdtem, hogy az első dal közben rögtön meg is álltam, mert úgy remegett a lábam, hogy nem tudtam lenyomva tartani a pedált, és csak ennyit mondtam: “amúgy nem én izgulok csak a testem”. Azóta érzem azt, hogy bármit mondhatok, csinálhatok és érezhetek egy koncerten.

Első előadó, akiért rajongtál

Michael Jackson.

Ember, akit a leginspirálóbbnak tartasz most

Jim Morrison.

Zene, amitől boldog leszel

CHAMPS: 3,000 Miles. De attól nagyon.

Zene, amitől libabőrös leszel

Ray LaMontagne: Empty (Live).

Dal, amit a zuhany alatt énekelsz

Ott jó a csönd.

Dalszöveg, amit bárcsak te írtál volna

Last Christmas. $$$.

Kedvenc filmzene

Nick Cave Skeleton Tree albuma a One More Time with Feeling című filmben.

Kedvenc sorod egy refrénben

Erre szívesen válaszolnék sokszor… Fiona Apple I Know című dalából ez a sor: “and when the crowd becomes your burden, and you’ve early closed your curtain, I’ll wait by the backstage door”.

Legjobb szakítós szám

Dolgozom rajta...

Legjobb zene forradalomhoz

Kaukázus: bazmeg.

Legjobb zene szívfájdalomra

Szécsi Pál: Mint a violák.

Miről szeretnél leszokni?

Minden második “őőő”-ről mondat közben.

Énekes, akinek a halála a legjobban megrázott

Rota Francesco, a Senso Magico énekese. Vele léptem fel először tizenkét évesen, és nagyon sokat tanított, támogatott már akkor is.

Kedvenc rocklemez

David Bowie: Station to Station.

Kedvenc magyar lemez

Kollár-Klemencz Kamarazenekar Ég az erdő és Rengeteg albumok összemosva.

Kedvenc jazz vagy blues lemez

Amy Winehouse: Back to Black.

Kedvenc poplemez

Talán nem a mai értelemben vett populáris, de Leonard Cohen: Songs of Love and Hate.

Kedvenc elektronikus zenei lemez

Jean-Michel Jarre: Oxygene.

Bűnös zenei örömöd

Visszahallgatni a voicememóimat és álmodozni, hogy milyen jó lenne, ha kiadhatnám a dalaim úgy, ahogy vannak. 

Kedvenc videoklip

Dés László: Akarsz-e.

Legérdekesebb dicséret, amit eddig a zenédre kaptál

“Lélekpendítővarázshangszálúszívrezonátor” - YouTube-komment.

Miben más a színpadi éned, mint a hétköznapi éned?

A színpadon nincs bennem megfelelés…

Dal, amire muszáj táncolnod

System Of A Down: Radio/Video.

Dal, aminek kívülről tudod a szövegét

Több száz, amiket bárokban énekeltem. Néhánynak belülről is tudom.

Dal, amit a legtöbbször hallgattál meg az életedben direkt 

Western Skies Motel: After a Storm.

Zenész, akitől a legjobban meg voltál illetődve találkozáskor

Egyszer David Bowie-val álmodtam.

Kedvenc filmjeleneted, amiben egy zeneszám szól

Didótól a Here With Me az Igazából szerelemben, amikor a srác kisétál a lakásából, miután megmutatta Keira Knightley-nak az esküvői videókat.

Mit hallgatsz mostanában repeaten

Elliott Smith: Between The Bars.

interjú: Varga Ferenc
headerfotó: Jeli András 

https://recorder.blog.hu/2023/10/10/lemeztaska_zora
Lemeztáska: ZÓRA
süti beállítások módosítása