Azahriah és Desh vitte a nyarat a YouTube-on

2023.09.18. 15:41, RRRecorder

header_126.jpg

Azahriah és Desh be, Burai és Majka ki – messziről így néz ki a YouTube-toplisták elmúlt öt éve. Közelebbről nézve viszont jóval többről van szó. Ez a cikk először a Recorder magazin 107. számában jelent meg.

2019-ben a Bagossy Brothers Company: Olyan Ő és a BSW: YAAY uralta a nyári YouTube-listákat, 2020-ban Kasza Tibi & Dér Heni: Ez annyira te, valamint Lotfi Begi & Burai: Háborgó mélység 2. 2021 tavaszának legvégén megjelent a Mind1, és a nyár már Azahriah és Desh jegyében telt, és azóta ők uralkodnak, meg az új generáció. A YouTube 2019 elejéig visszakereshető adataiból azonban ennél jóval mélyebbre ható változás rajzolódik ki. (Ez a cikk a nyári időszakokról szól, de a következtetések általánosabban érvényesek.) 

Egy fele trackem nagyobb, mint a diszkográfiátok

Nemcsak az számít, hogy ki az első, hanem az is, hogy mennyire. Ezt jól mutatja az az adat, hogy az egyes években a nyári top 100-as össznézettségek mekkora részét szerezte meg az élen álló sláger.

2019 nyarán az Olyan Ő az össznézettség 3,6%-át szerezte meg, a YAAY 3,4%-át. 2020-ban az Ez annyira te 4%-kal lett első, a Háborgó mélység 2 2,9%-kal a második. Ehhez képest a Mind1 az össznézettség jóval nagyobb részét, 5,4%-át szerezte meg. Abban az évben Tóth Andi Néztekje lett a második, 4%-kal.

2022 nyarának legnagyobb slágere ugyebár a Szikorával súlyosbított VALMAR-szám, az Úristen volt, részesedése az össznézettségből kicsit alacsonyabb, mint a Mind1-é volt: 5,2%. T. Danny Yoga című száma 3,6%-kal a második. 2023-ban pedig két Azahriah-szám végzett az élen, a 3korty minden korábbinál jobb aránnyal: 5,6%; a gát 4%-kal a második.

Jobb képet kapunk az egyes előadók népszerűségéről, ha azt nézzük meg, hogy az összes számuk együttvéve mekkora részét adta a top 100 össznézettségének. 2019-ben a Follow The Flow Porszem című száma a harmadik legnépszerűbb magyar dal volt, de a zenekar az össznézettség 7,2%-át szedte össze; Majka 4,3%-kal a második, Bagossyék pedig a harmadikok 4,2%-kal. 2020 volt Burai utolsó igazán erős éve (7,7%), másodiknak pedig bejött T. Danny (4,9%).

2021-ben Azahriah és Desh mindössze három számmal (Mind1, Rét, El Barto) ért el az eddigieknél jóval magasabb arányt, 9,2%-ot. G.w.M. 5,4%-kal került mögéjük – ebben (és az összes többi adatban) az összes dal benne van, amiben szerepelt. 2022-ben ugyan a két legnépszerűbb számot a VALMAR és T. Danny hozta, viszont Azahriah az össznézettség 17,6%-át, Desh pedig 12,6%-át szedte össze; a VALMAR 8,7%-kal a harmadik helyre szorult (egy évvel korábban ez bőven elég lett volna az első helyhez). 2023 nyara pedig minden eddiginél durvább adatokat hozott: Azahriah 29,7%, Desh 17,3%. KKevin 8,7%-a harmadik helyre volt elég.

Fontos kiemelni, hogy az össznézettség itt nem a teljes magyar YouTube-nézettséget jelenti: a 100-as listára általában az adott héten 50 ezer körüli nézettséget elérő videók kerülnek fel, vagyis a hosszú farok nincs benne ezekben az adatokban.

Gyere, mondd el, hogy az időnk véges

A vizsgált időszakban sorra estek ki a YouTube legnépszerűbb előadói közül azok, akiknek pár évvel korábban még bérelt helye volt a top 10-ben. Majka az utóbbi két évben már fel se került a listára (az Azt beszélik a városban nem érte meg a nyarat), a Wellhello 1-2%-ot ér el egy jobb szezonban, Kis Grófónak egyszer sikerült 1,5% fölé mennie, a Halott Pénz idei 1,9%-a régóta a legerősebb eredménye. Különösen látványos Burai kiesése a YouTube-nézők kegyeiből: az említett 2020-as első hely után 2,6% - 0,6% - 0,2%.

Vannak olyanok is a régiek közül, akik már nem érik el a korábbi magasságokat, de azért stabilan hoznak viszony jó eredményeket, olykor egy-egy kiugróan jól sikerült nyárral. Vagyis a közönség egy része kitart mellettük, de igazán sokan csak a nagyobb slágereket hallgatják, amik csak néha jönnek össze. Ilyen a BSW (2022-ben 5,8%, idén nyáron alig valami), ByeAlex (idén apu nevű alteregójával összejött a 4,4%), L.L. Junior, G.w.M és a Follow The Flow. 

Az új generációból T. Danny YouTube-karrierje indult el a leghamarabb; 2020-ban csatlakozott hozzá Bruno x Spacc, 2021-ben KKevin, de egyelőre egyikük sem mutatja azt a stabilan, meredeken emelkedő pályát, mint Azahriah és Desh. Még a VALMAR is visszaesett idén 4,8%-ra a 2020 és 2022 közötti gyors felívelés után. Külön érdekes Manuel, aki önálló számmal még nem került a top 10-be, de a legjobb eredménye 6% volt.

Keveseknek adatik a hatalom

Mióta a stream a vezető zenehallgatási forma, sokszor megírták, hogy bár a világ majd’ minden zenéje elérhető egy kattintással, a szupersztárok viszik a valós hallgatottság legnagyobb részét. Ez a tendencia pont az elmúlt években fordult meg a „középréteg” megerősödésével – a magyar YouTube-on viszont pont ennek az ellenkezőjét láthatjuk.

Nem minden értelemben, mert például azok a számok, amelyek egy-egy nyáron a top 5-be kerültek, konzisztensen az összesített hallgatottság kábé 30-33%-át szedik össze együttvéve. Másfelől Azahriah és Desh (és tőlük jelentősen lemaradva az új generáció) brutális mértékben koncentrálja a hallgatottságot. Ez látszik azon is, hogy 2019 és 2021 között általában 40-44 különböző dal jutott a top 10-be, a top 5-be pedig 23-25 került be legalább egyszer. 2022-ben viszont már csak 27 szám került a tíz, 16 az öt legnézettebb közé; idén nyáron pedig csak 23 szám volt a top 10-ben, 12 a top 5-ben. Mi több, mindössze négy darab olyan dalnak sikerült a top 10-be jutnia, amiben ne szerepelt volna Azahriah és Desh közül legalább az egyikük.

A külföldi zenék pedig 2021-ben estek ki a pixisből. 2019-ben még Shawn Mendes & Camila Cabello: Señorita a második legnépszerűbb nyári sláger volt, Lil Nas X és Billie Eilish is nagyot ment; 2020-ban a német Topic a harmadik helyre került, és 6ix9ine négy számmal is top 10-ben volt. Azóta viszont ez egy külföldinek sem jött össze.

Nyugatnak vicc ahol élünk

A Spotify-on globálisan az Ella Baila Sola című dalt streamelték a legtöbbet 2023 nyarán, amit a kaliforniai, akusztikus mexikói zenét játszó Eslabon Armado zenekar a fiatal mexikói énekessel, Peso Plumával készített. A második Bad Bunny: Where She Goes; a harmadik a BTS-tag Jung Kook és az amerikai rapperlány, Latto száma, a Seven. (Taylor Swift: Cruel Summerje leszorult a dobogóról.)

Peso Pluma a globális YouTube-listákon is hasított, főleg a nyár elején; júliustól pedig a Puerto Rico-i Myke Towers Lala című száma vezetett.

A TikTokon a nyár dala a fiatal brit énekesnő, Mae Stephens If We Ever Broke Upja lett. Az Egyesült Államokban a legtöbb tiktokozót a francia Jain 2015-ös száma ihlette arra, hogy videót csináljon rá; a Makeba a legendás dél-afrikai énekesnőről-aktivistáról kapta a címét.

A Billboard Hot 100 listát a nyár nagy részében Morgan Wallen Last Night című száma vezette, ami erős crossover vonzerővel bíró, de alapvetően country-stílusú dal. Négyszer esett ki az első helyről, ebből kétszer szintén country-szám győzte le, mindkettő politikai-társadalmi viták tárgya: Jason Aldean: Try That in a Small Town és Oliver Anthony: Rich Men North of Richmond.

Mindeközben a magyar rádiók leginkább David Guettától játszották kilencvenes évekbeli slágerek új verzióit; a Baby Don’t Hurt Me és az I’m Good (Blue) uralkodása után augusztusban Dua Lipától a Dance The Night vette át az első helyet.

szerző: Rónai András

A cikket a charts.youtube.com oldalról letölthető, heti Népszerű zeneszámok / Top Songs listák alapján írtuk. Ez nem a klipek, hanem az akár több videóban is szereplő dalok hallgatottságát mutatja.

https://recorder.blog.hu/2023/09/18/ugyis_ugyanaz_var_a_nyar_slagerei_a_youtube-on
Azahriah és Desh vitte a nyarat a YouTube-on
süti beállítások módosítása