Milyen fiatalként élni egy egyre inkább perspektívátlanná váló, szorongásos világban? Milyen generációs örökség szakadt a nyakukba, és mit tudnak kezdeni azzal, ha látják, a szüleik mit szúrtak el? Március elején nem csak formabontó színházi és táncelőadásokat, de például az egyik legnagyobb rapígéretet is megnézhetjük a Nextfeszten. Aki kíváncsi az új generációra, március 1. és 4. között a Trafóba látogat.
A 4. Nextfeszten négy napon keresztül tucatnyi előadást nézhetünk meg, amelyek többségében az új generáció ad számot arról, mit gondol a világról, a jelenéről és a jövőjéről. Vetítik a freeSZFE, a METU és az ELTE diákjainak vizsgafilmjeit (március 2. és 4. 18.00, Stúdió), megnézhetjük Sylvia Plath mindig aktuális Az üvegburáját a lo-fi hálószobapopos dalszerző-énekesként nemrég a Recorderen is bemutatkozó Bagossy Júlia rendezésében (március 1. 19.00, Kabin, további infó), vagy Göndör László nagysikerű, stand-upba torkolló monodrámáját, amit abból az élményéből írt, hogy a járvány alatt egy hónapra összeköltözött 97 éves holokauszt-túlélő nagymamájával. (Március 4. 18.00, Trafóklub. További infó)
Milyen lenne egy parkourbe oltott kortárs/urban tánccal feldobott technobuli? Ez derül ki a Flying Bodies és a Collective Dope performanszából, amelyben a táncosok felvállalják a hibáikat, sőt, ezeket teszik meg a táncuk fő motorjává és találják meg bennük a kapcsolódási pontokat, amiből aztán felépülhet egy előadás, egy közösség. A Trafó előterében egy 15-20 perces részletet láthatunk a teljes előadásból, ráadásul teljesen ingyen: a You Are The Flow a tervek szerint észrevétlenül átalakul majd egy közös jammé, amelybe bárki szabadon bekapcsolódhat, az előadást pedig Csuzi Marci kétórás, keményen táncoltató dj-szettje követi. (Március 2. 22.00, Trafó Előtér, további infó.)
Csernovszky Mártont alias OOO-t nem kell bemutatni a Recorder olvasóinak. A jazzből indult és elektronikával kísérletező multi-instrumentalistát neveztük már tőrőlmetszett műfajintegrátornak is, mert ugyanolyan jól áll neki a Warp-ihletésű IDM, mint a glitches küttyögés vagy a szétcsúszó kísérleti techno. Csernovszky olyan zenekarokban játszott, mint a Deus Ex, a Mordái, a Kinetic Erotic vagy a néhai Best Bad Trip, és ő írta a Deep Fake hol hátborzongató, hol melankolikusan szép zenéjét is. Az Ozorát is megjárt, Európa-szerte turnézó előadás a lelkes kritikák szerint hipnotikus, másvilági élmény – az egyre inautentikusabbá váló életünk koromfekete paródiája Farkas D. Gergő szólótáncában és áradó, ironikus monológjában. A Deep Fake weboldalként is befogadható, utóbbi élményért katt ide. (Március 3., 22.00, Trafóklub, további infó,)
Egyáltalán nem csak menedzserbetegség: a művészeket is gyakran sújtja a kiégés, amihez a perspektívanélküliség, az életpályamodellek hiánya, a folyamatos lemondásokkal is járó független előadói lét ugyanúgy hozzájárul, mint a szorongásokkal, félelmekkel teli jövőnk, jelenünk. Ezt az érzéscsomagot járja körül a hosszú idő után újra szólót táncoló Szeri Viktor, aki az Outsiders párdarabját hozta létre a Fatigue-gal. Míg az előzőben társadalmi szinten, egy csoport dinamikáján keresztül táncolták el, mi vezethet a kiégéshez, addig a Fatigue-ban személyes tapasztalatából, legbensőbb érzéseiből táplálkozik, zenéjét pedig nem más, mint a budapesti elektronikus zenei élet egyik legsokoldalúbb dj-je és legkiválóbb szelektora, a Trafó Electrify sorozatát is szervező Molnár András aka. The Stanley Maneuver szerezte. (Március 3. 21.00, Trafó Nagyterem, további infó.)
A fesztivál zárásaként, a Trafó nagytermében ad koncertet a The Colibris, 666Ghost és a Dope Calypso. A hatvanas és hetvenes évek hangzását idézi meg szörfös, dreampopos és country-s beütésekkel a budapesti, de lélekben valószínűleg kaliforniai Colibris, akiknek nosztalgiában ázó, szerethetően melankolikus debüt EP-jéről mi is írtunk. A Covid-bébinek is tekinthető, karanténban indult zenekar 2021-ben hozta ki első anyagát, de élőben csak 2022 végén tudott bemutatkozni a Fran Palermo előtt – trafós koncertjük már csak emiatt is különleges lesz.
666Ghost pár éve azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy azt rappelte a haverjaival Szolnok egyik terén, hogy „Eki, eki, bőrdzseki”, a Broo-val közös Soromat-ból pedig rövid úton virulens YouTube- és TikTok-sláger lett. A zagyvarékasi srác azóta az egyik legizgalmasabb fiatal rapperré nőtte ki magát, dolgozott az X-Faktor-győztes Alee-vel és a Valmarral, rappelt Essemm bivalyerős Kutyatelepén, fellépett a Partizánban, gólyás koncertjéről pedig a 444 forgatott riportot. Agresszív flowja, kiabálós rapje, és kirekesztettségről szóló szövegei olyanok, mint a legjobb hardcore zenék: levezetik a feszültséget, feldolgozzák a traumákat, és közben közösséget teremtenek. A trapben, drillben és mumble rapben is magabiztos 666Ghost koncertjein a kőkemény hiphop-pogók és a mély érzelmi kitárulkozások sem ritkák – valószínűleg a Trafóban is kapunk majd az arcunkba mindkettőből.
A kakukktojás a végére maradt: a Colibris és 666Ghost koncertjei között a veteránnak számító, de 40 felett is lendületes Dope Calypso fog zúzni. Kedvenc hazai rajzfilmzenekarunk minden koncertje Spinal Tapbe illő móka és kacagás, akár száguldós szintpunkot, akár szörfbe oltott garázsrockot, de még akkor is, ha trad. metált játszanak. A manapság trióban játszó Dope Calypso minden fellépéséből üzembiztosan varázsol földön fetrengős, ugrálva pogózós őrületet. Bár már nem mindig a Drakula-jelmez, a menyasszonyi ruha, vagy a csillámló diszkóöltöny, hanem a sérvek után kapott, aranyrojtos gerincrögzítő fűző az extrém fellépőruhájuk, alighanem nekik is jóleső bók, hogy primaverás és reeperbahnos szereplések, több száz koncert és öt nagylemez után is helyet kapnak a feltörekvő fiatalok között – lélekben ugyanis tuti ők lesznek a fiatal legfiatalosabb fellépői. (Március 4. 20.00, Trafó Nagyterem. További infó.)
„A LEGJOBBAKAT ÁLTALÁBAN MÁSNAP ELMESÉLIK“ – KONCERTSZTORIK: DOPE CALYPSO
Március 1. és 4. között tehát Nextfeszt a Trafóban, részletes program errefelé. A fesztiválnak különbejáratú MC-jei is lesznek a nemrég a Recorderre is író költő-rendező Fekete Ádám és a cikk elején emlegetett Göndör László személyében, akik az előadások előtt, között és után (ha épp nem a színpadon vannak) pörgetik majd a hangulatot, és segítenek a nézőknek eligazodni a Trafó kisebb és nagyobb termei között.
headerfotó: Szomor Lotti