Elektronikus opera, ipari horror és euforikus szabad zene – Októberben UH Fest a Trafóban!

2024.09.29. 20:16, srecorder

460716417_10169676965975089_2191452426481801701_n.jpg

A norvég jazzszíntér progresszív kulcsfigurája, a franciák lehengerlő zajrock-triója és az elmúlt évek egyik izgalmas kísérleti popduója is ott lesz október 12-én a Trafóban, az UH Festen, a kalandvágyó szabad zenék ünnepén.

A budapesti kísérleti zenei fesztivál, az UH Fest egyik nagy dobása idén – a zaj-sludge The Body és a nyomasztó elektronikát játszó Dis Fig közös koncertje mellett (részletes program itt) –, hogy elhozzák a norvég Stian Westerhus és Maja S.K. Ratjke egyelőre csak élőben hallható elektronikus operáját. Westerhus a norvég jazz egyik formabontó gitárosa, aki a tisztán improvizatív zenét játszó Puma zenekarral tűnt fel, de játszott az Ulverrel és a future jazz úttörő Jagga Jazzisttel is, 2012-ben pedig pont a Trafóban mutatta meg (szólóban, foggal-vonóval), milyen izgalmas lehet, amikor mindent művel a gitárjával, csak épp hagyományosan nem játszik rajta.

397287492_751841523422380_7020325249843435917_n.jpg

A zenéjében zajos ambientet, nagy ívű, érzelmileg felkavaró progrockot és egyre több elektronikát vegyítő, énekesként is lenyűgöző Westerhus 2019-ben, az oslói jazzfesztiválra hozta össze közös műsorát a hangját elsöprő, zajos kórussá manipuláló Maja S.K. Ratjkével, a norvég szabadzenés operaénekessel és elektroakusztikus zeneszerzővel, amivel aztán sok mindenkit megleptek.

FJORDPOP, TROLLROCK – A NORVÉG POP TÖRTÉNETE

Az effekterdőt félretéve, akusztikusan zenésítettek meg Shakespeare-szonetteket, az ebből készült album, az All Losses Are Restored pedig most márciusban meg is jelent, hogy aztán idén megint forduljanak egy nagyot, és összerakják új, Die Elektrische Oper című műsorukat. A gitárját félretévő éneklő Westerhus itt analóg és apokaliptikus elektronikán, Ratkje pedig velőig hatoló hangjával és elektronikus effektekkel játszik – egyszeri és megismételhetetlen élmény lesz.

66.jpg

Vérbeli kísérleti popzenét hoz a Trafóba Alexander Iezzi és Billy Bultheel kollaboratív zenekara, a 33. Bultheel klasszikusan képzett zeneszerző, Iezzi pedig a punk felől érkező kísérleti zenész, képzőművész és performer, akik a járvány alatt, Berlinben hozták össze barátaikkal az intermediális együttműködésekre és műfaji határátlépésekre is nyitott 33-t, amiből robbanékony techno, barokk artpop és hirtelen zajkitörések magával ragadó elegye született.

Ebbe simán belefér az is, hogy egy kontratenor híd alatti szeretkezésről áriázik latinul egy popdalban (Sexus), hogy aztán a következő szám átcsapjon ipari horrorba (The knife), és a végére a húszas évek dekadens kabaréjában lyukadjunk ki rézfúvósokkal (Speed and beer).

Tavaly emlékezetes koncertet adtak a hágai Rewire fesztiválon, és Pesten sem számítunk másra: a Trafóba trióban jönnek, Iezziékkel ugyanis színpadra lép a debülemezükön, a c.a.n.v.a.s.-nál két éve megjelent 33-69-on közreműködő Ivan Cheng énekes is.

Az estét a szlovák hangművész, Lénok fellépése teszi teljessé, aki széttört emberi hangokból teremt kísérteties, megindító hangtájképeket, valamint egy speciális, öttagú felállással jön a Noise'n'Roses Ensemble, amely Mákó Rozi médiaművész és a Palmovka néven a közép-európai elektronika egyik meghatározó alakjának számító Lucia Udvardyova rendszertelen eseménysorozatából nőtte ki magát közösséggé. Az estén a szájharmonikás Andy Vazul, a dj Isadora Chadeaux és a költő-performer Nemes Z. Márió is fellép velük.

33 (DE/NL/US), Stian Westerhus & Maja S.K. Ratjke (NO), Lénok (SK)Noise'n'Roses Ensemble (HU)
Helyszín: Trafó Nagyterem
Időpont: 2023. október 12. (szombat) 19.00
Belépő: 4800 Ft (elővételben), 5500 Ft (helyszínen)
Jegyvásárlás. Facebook-esemény. További infók.

donna-candy_press-pic_copyright-clara-suvari-scaled.jpgDonna Candy. Fotó: Clara Suvari. 

Ugyanezen az estén érdemes lesz a Trafóklubba is lenézni, ahová egyenesen Marseilles-ből érkezik a lehengerlő élő fellépéseiről ismert zajrock-trió, a Donna Candy. Egyszerű, repetitív, hipnotikus dob meg basszusra jön a széteffektezett, mókushangú, vicc helyett mégis mély érzelmeket megmozgató ének, amiről valakinek a feedback-kavalkáddal operáló, New York-i noise rocker Sightings, másnak Elvin Brandhi hátborzongató zaj- és hangművészete, megint másnak meg a poszt-, doom- és sludge metal japán császárai, a Boris ugrott be. Hogy aztán ez euforikus sludge, dekonstruált poszt-numetál, vagy csak felszabadítóan szabad, kísérleti rockzene, az mindegy is: a koncertet általában a terem közepén, a közönségben adó triót muszáj élőben látni, mert úgy az igazi.

Előtte a loopolt, torzított hangmintákból intenzív, kísérteties hangfolyamokat építő De Mond brüsszeli dob-szinti duójával lehet révedezni, utána pedig a library zenét cyberpunk beütéssel játszó, “hoard-core”-os vizuálművész Ryu Mare, és a Blāz melegbuli-sorozat egyik szervezője, a forró baile, reggaeton és jersey club szelekciójával a Gólyát, a Bánkitót és a Kolorádót is megjárt dj fazsy pattogtat.

Donna Candy (FR), De Mond (BE), Ryu Mare (HU), dj fazsy (HU)
Helyszín: Trafó Pince
Időpont: 2023. október 12. (szombat) 19.00
Belépő: 4800 Ft (elővételben), 5500 Ft (helyszínen)
Jegyvásárlás. Facebook-esemény. További infók.

Érdemes átböngészni egyhetes, október 7. és 13. között jelentkező fesztivál részletes programját is a honlapon, mert idén is tele van csemegékkel – és jövőre nem lesz UH Fest, egy évre pihenő pihenőre vonul a fesztivál.

https://recorder.blog.hu/2024/09/29/elektronikus_opera_ipari_horror_es_euforikus_szabad_zene_oktoberben_uh_fest_a_trafoban
Elektronikus opera, ipari horror és euforikus szabad zene – Októberben UH Fest a Trafóban!
süti beállítások módosítása