Visszasírhatjuk az MTV-korszakot vagy az ezredfordulós nagy kliprendező-nemzedéket, de el kell ismernünk, a klipek egyre inkább kikopnak a zenerajongás homlokteréből. Ennek ellenére érdemes belemerülni a jelenkori klipes mezőnybe, mert rengeteg gyöngyszemre bukkanhatunk – itthon is. Hogy némi támpontot nyújtsunk a vad YouTube-ozáshoz, összeszedtük a tíz legmenőbb aktív magyar kliprendezőt. Megnézzük, kik azok a hazai filmrendezők, akik néha kirándulnak a videoklipek világába, és kik azok a zenészek, producerek, akik saját maguk klipesítik meg dalaikat. Ez az összeállítás először a Recorder magazin 91. számában jelent meg.
Dobos Emőke
A Platon Karataev érzelemvilágához rengeteget hozzáadnak a klipjeik, melyek tudatosan építkező, egységes koncepciója külön mikrouniverzum. Ennek sikerében oroszlánrésze van a négy Platon-videót is jegyző Dobosnak, aki tökéletesen leképezi vizuálisan a zenekar kozmikus szorongásosságát: a Partért kiáltó transzba ejtő mandalaeffektjei, az Atoms koromfeketébe zuhanása és a Wolf Throats pogány rítusa szimbolikus, ősi, elementális, természetközeli síkra tolja a dalokat. Az Oceanben pedig ifj. Vidnyányszky Attila eksztatikus karmester-alakítása fokozza az érzelmi hatást. Alig várjuk, hogy tovább bővüljön ez a világ.
Kedvenc filmje: Samsara – A lét örök körforgása
Kedvenc klipje: Fleet Foxes – Fool’s Errand
Melyik dalhoz csinálna klipet: Aldous Harding vagy Devendra Banhart kollab
* * *
Hódi Levente
Azon klipek mestere, amikben látszólag nem sok minden történik, ám a hangulatuk rögtön beszippant. Legalább annyira rajong a napkelte előtti fényekért, mint Terrence Malick, és hasonlóan hatásos képeket is vesz fel ilyenkor. Figurái gyakran autóznak, menekülnek, birkóznak a tájban, lelkiállapotukat mozdulatok, arckifejezések tükrözik. Remekül teremt és old feszültséget, például a Middlemist Red csoportterápiás klipjében (The Beginning…) vagy az Analog Balaton Fentjének látszólag eseménytelen városi furikázásában, de mindent ver a Könnyű oda-vissza fártoló, elképesztően érzelemgazdag, szívbe markoló várótermi tablója.
Kedvenc filmje: Hukkle
Kedvenc videoklipje: Weval – Someday
Melyik dalhoz csinálna klipet: Dope Calypso – Killdozer
* * *
Horváth Viktor
Igazi veterán, több mint tíz éve szállít punk klipeket. Ő a magyar Romain Gavras – fog egy-egy provokatív, társadalmi normát szegő, pimasz vagy egyszerűen csak vicces ötletet, majd egy klipen át végigveszi számtalan variációját. Köpködő zenészeket (The Qualitons: Life Awaits), kézfogásos bénázást (Uffalo Steez: Wassup), utcán rejszolást (Terrible Ted: Milk Bunny), magassarkúban botladozó modelleket (Yvein Monq: TWUN), erotikát tárgyakkal (Headshotboyz: Sweet Cabbages) és kitakarással (Blahalouisiana: Ahol összeér), pornósra, skinheadre, drogosra zoomol rá. Tavalyi klipszemlés díja is mutatja, mennyire elnyűhetetlen, az idén pedig minden eddiginél magasabbra tört: Diplónak rendezett klipet Los Angelesben.
Kedvenc filmje: A boldogságtól ordítani
Kedvenc videoklipje: UNKLE – Rabbit In Your Headlights
Melyik dalhoz csinálna klipet: The Exploited – Sex And Violence
* * *
Kostil Luka
Az üzbég származású, 25 éve hazánkban élő Kostil Luka a nemzetközi művészeket tömörítő Kinopravda kollektíva oszlopos tagja, testvére, Danila szintén klip- és reklámfilmes. Idén méltán kiáltották ki a legjobb klipnek Gloria (az ex-morningdeeres Dányi Krisztina) PTS című dalához rendezett apokaliptikus, deepfake-kel dúsított, idegroncs-állapotunkat híven tükröző videóját. Mindig erőssége volt az abszurd leleményes formába öntése, hol bájos paródiában (a Kolin Guinness-rekordkísérletei a You And I-ban), hol Michel Gondry-san és Busby Berkeley-sen megsokszorozva (Chet Faker és Marcus Marr: The Trouble With Us).
Kedvenc filmje: Airplane
Kedvenc videoklipje: Stylo G x Jacob Plant – Bike Engine
Melyik dalhoz csinálna klipet: Thundercat – Dragonball Durag
* * *
Lukácsi Liza
A MOME-n végzett fotós-videós-art director még csak pár klipet tudhat magáénak, ám gyakorlatilag mindegyik instant ikonikussá vált. Nyilván már megkerülhetetlen kulturális hivatkozási pont Dé:Nash Oroszok a házbanjának mackónacis, palotában zabáló, pózoló ruszki famíliája, a sólyom meg a balerina, mint ahogy Krúbi Ösztönlény-érájának sötét atmoszféráját is definiálta a Lejtő éjszakai, Lost Highway-es borzongató feketeségbe vezető autóútja. Ha visszafogott eleganciára van szükség, mint a Dallos Boginak rendezett, idővel játszó, vágás nélkülinek tűnő klipjében, azt is ígéretes sokoldalúsággal rázza ki a kisujjából.
Kedvenc filmje: Bibliothéque Pascal
Kedvenc videoklipje: Analog Balaton – Könnyű
Melyik dalhoz csinálna klipet: Björk bármelyik dalához
* * *
Mazzag Izabella
Ha rajtunk múlna, minden hazai rappert hozzá terelnénk, de szerencsére nem kell terelgetni, mert mostanra már vezényelte a kamerák mögül Kapitány Mátét, Lil Frakkot, 6363-t, a Slow Village-es Glsch-t, Beton.Hofit és Orizát. Tud rendezni megkapóan szép klipet sztárcsapatnak (Halott Pénz: Az Isten tudja), de akkor van igazán elemében, ha underground arcokat vehet fel vad, hiperaktív vágással, asszociatív montázsokkal, extrém optikával, koszos polaroidhatással. Nagyon jól el tudja kapni ezt a közeget, a Közel-Kilét-Európa csupa szuggesztív fekete-fehér kép, az égő széktől a celofánautóig, oda lehet tenni Kendrick Lamar Alrightja mellé. És még egy szintlépéssel kanyarított Krúbi kilencperces Szív című eposzához lehengerlő ötletparádét.
Kedvenc filmje: Dogtooth
Kedvenc videoklipje: Husky – Judas
Melyik dalhoz csinálna klipet: David Bowie – Starman
* * *
miki357
A magyar klipesek szupersztárja, a Magyar Klipszemle ötletgazdája, a Fluor-film rendezője, a neve nemcsak a klipjei főcímében szerepelhet, hanem akár easter eggként magában a klipben is elrejtheti azt a bizonyos három számot. Mindig könnyen igazodik az adott zenei stílushoz, műfajhoz, elboldogul egy Bulibáróval, punciban tobzódó trashsel (Soerii & Polek feat. Odett: Pusszy), roncsolt garázsdöggel (Supernem-klipek), hiphop-esztétikával (Beton.Hofi-klipek). Lehetetlen a hatalmas életműből kiemelni kedvencet, de csak azért is megtesszük: amilyen egyszerű megoldás a Saiid mögé fixált kamera A kéket vagy pirosatban, annyira zseniális.
Kedvenc filmje: Csupasz pisztoly, Csupasz pisztoly 2 és 1/2, Csupasz pisztoly 33 1/3 – Az utolsó merénylet
Kedvenc videoklipje: Pink Floyd – High Hopes, Belga – Szerelmes vagyok
Melyik dalhoz csinálna klipet: a következő Beton.Hofihoz
* * *
Molnár Alexandra „Rusek”
A hazai indie- és DIY-színtér házi rendezője, maga is előszeretettel dolgozik lo-fi eszközökkel, így még a klasszikus „vegyük fel a zenekart valami izgi helyszínen” koncepciót alkalmazva is markáns képi világgal ruházza fel klipjeit, VHS-re vesz fel, home videós digitális kamerával forgat. A hálószobapopos Piresian Beach Digging For Goldja remek szürreális példa erre, Rusek szavaival, „mintha valaki úgy akarna David Lynch-es lenni, hogy nem látott tőle filmet, csak így képzeli”. A Galaxisok Prágájához párosított, havas tájon vonulós egysnittese meg egyenesen tarrbélás; biztos, hogy sok más menő rendezőre fogunk még asszociálni Rusekről.
Kedvenc filmje: Házibuli 1-2., Az utolsó skót király, A pofonok földje, A medence
Kedvenc videoklipje: The Replacements: Bastards Of Young, Mansfield.TYA – Auf Wiedersehn, Genesis – Jesus He Knows Me
Melyik dalhoz csinálna klipet: Lio – Banana Split, Edelweiss – When The Colors Fade Away
* * *
Szabó Áron
Kezdjük ott, hogy nem keverendő össze Szabó Áron Vasalóval, a Dope Calypso dobosával, holott nekik is rendezett klipet. Cseles! Hasonlóan cselesek az általa rendezett klipek, és csak az idei évben legalább ötöt láthattunk tőle. Visszatérő elem a retro iránti vonzalom, valamint egyfajta diszharmónia, baljós fenyegetés, az erőszak ígérete, egy közelgő katasztrófa előszele, amit kimerevít a lerobbant valóságunkban, hol kertvárosi giccsben (YZZO: Paranoia), hol lassított apokalipszisben (Jazzékiel: Szép napok), hol téren-időn kívül (Jakab Péter: Nem fontos személy), hol szoftpornós eurohorror-díszletek között (Saverne: High On Pomelo).
Kedvenc filmje: Diploma előtt
Kedvenc videoklipje: The Dead Weather – Treat Me Like Your Mother
Melyik dalhoz csinálna klipet: Beat Dis – Tell Her To Come
* * *
Szombath Máté
Az operatőrként is aktív Szombath Máté az egyik legegyedibb történetmesélő a hazai klipes szcénában, aki képes emlékezetes mikrosztorit létrehozni egy-egy erős karakterrel, talányos formalizmussal, vagy akár zoetrope-pal. A Platon Karataev Wide Eyes klipjének hősét nem ismerjük meg, de a drónfelvételek végtelen kereszteződéseiben elveszve könnyű azonosulni vele, akárcsak a FlorasFloras lemeztelenedő hősnőjével (Second Me) és a buli-drog-pia-szex koordinátarendszerben szétcsapott antihősnővel (Trillion: Scumbag). A The Chain klipje egy narratív fordulat miatt üt, a Kytaro Browser Historyjében pedig a brutalista kompozíciók.
Kedvenc filmje: Picasso kalandjai
Kedvenc videoklipje: The Shoes – Time To Dance, DJ Shadow feat. De La Soul – Rocket Fuel
Melyik dalhoz csinálna klipet: Camel Phat – Rabbit Hole, Mother’s Cake – Hide & Seek, Limp Bizkit – My Way
* * * * *
KLIPRENDEZŐ FILMRENDEZŐK
Freund Ádám
A 2017-ben Földiek című sci-fi rövidfilmjéért diák-Oscarra jelölt Freund Ádám a klipjeibe is átmenti morbid-groteszk ötleteit. A Freakin Disco Rules című klipjében medvefejű tornatanár és kádban simogatott csápos szörny tűnik fel, a Run Over Dogs Our Love-ja fétisekkel játszik, a Middlemist Red Multicoloured Drive-jában pedig bizarr voyeur-kapcsolat jut el az oltárig Hőrich Nóra Lilivel, Grecsó Zoltánnal és az Egynyári kaland Lestyán Attilájával.
Kizlinger Lilla
A Carson Coma klipjeinek hamar kialakult egy bejáratott imidzse, és bárki is rendezze őket – Komróczki Diától miki357-ig –, a retro bájnak, a sárga színnek és a kordbársony öltönynek garantáltan ott a helye. A tavalyi Berlinalén a Rengeteg második részében nyújtott színészi alakításáért Ezüst Medvével díjazott, egyébként rendező szakos Kizlinger Lilla ebből az esztétikából hozza ki a maximumot a Pók kísértetházas, önironikusan rémisztgető show-jában.
Reisz Gábor
A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan és a Rossz versek író-rendezője nagy zeneőrült, naná, hogy kliprendezőként is kipróbálta magát: Egyedi Péter szólóprojektje, az MMAMT Meztelen című dalához Scherer Péterre aggatta a megalázott kisember gúnyáját, hogy az egész magyar társadalom kiélhesse rajta frusztrációit. Az Orfeo a konyhában még rendhagyóbb klip, egy barokk opera prológusához rendezett az ókori mítoszt modern lakáskörnyezetben, egy párkapcsolati válságon keresztül átértelmező kisfilmet.
Szeleczki Rozália
Ha minden jól megy, jövőre elkészülhet a bombajó rövidfilmjeivel (Csodapunci, Rozgonyiné, Dzsenderológia, Mióta velem jár) már bizonyított Szeleczki Rozália első nagyjátékfilmje, amely egy nő (Törőcsik Franciska) és egy beszélő macska románcáról fog szólni. Addig érdemes csekkolni a klipjeit, különösen erősen sikerült a Herself Lucky You című szám romantikus klipje, amelyben a néző fantáziájára van bízva, vajon a HÉV-en összefutó Szőke Abigél és Krasznai Vilmos exek, akik kapcsolatukra emlékeznek vissza a gyors ritmusban bevágott fotókkal, vagy a lehetséges jövőt vizionálják.
Szimler Bálint
A 2010-es Itt vagyok című rövidfilmjével Budapesttől Cannes-ig letarolta a világot, és azóta sem unatkozott, neki – és Rév Marcell operatőrnek – köszönhetjük például a Kodály Method-projektet, amelynek keretében személyes és egyedi videoklipeket forgattak a legmenőbb hazai zenekaroknak. Ebből nőtt ki a Balaton Method egész estés zenei roadmovie. Sok projektet visz párhuzamosan, de nem hagyott fel a kliprendezéssel, tavaly a Blahalouisiana énekesnőjét, Schoblocher Barbarát Székesfehérvár fölé röpítette az Éjjel a főutcán látványos videójában.
Szilágyi Fanni
Szeleczkihez hasonlóan rá is szuper rövidfilmjei miatt figyeltünk fel, és tőle is láthatunk majd hamarosan nagyjátékfilmet; klipjeit a finom, hivalkodásmentes, mégis technikás megoldások jellemzik. Szeder kultikus dalának bájos pasivadászatát animációval dobja fel, egysnittesbe tömörít fél tucat párkapcsolatot Boggie-val, fehérre festett, arcot mintázó kezek mögé rejti a Magashegyi Underground tagjait. Klipjeit gyakran Rónai Domonkossal közösen jegyzi, nemrég az Odd ID-nak rendezett különleges, pszichedelikus koncertfilmet a Ritmóra.
* * * * *
MAGUKAT RENDEZŐK
Egyes zenészek nem szívesen engedik át másnak a kliprendezés feladatát, szeretik maguk kézben tartani a dalokhoz társuló vizuális kísérőfilmek megvalósítását is. Rácz Gergő így hozta tető alá a tavalyi év egyik legnézettebb magyar klipjét a Mostantól című számához.
A zenei producerből előadóvá is előlépő Hundred Sins ugyancsak saját maga keveri ki lo-fi klipjeit. OHNODY rendezett már saját klipet archív családi felvételekből, egy táncos videót magának, egyet pedig O’Sullivannek. Kocsis Bence pedig zenekarai, a Window és a Saverne után az OIEE nevű szólóprojektjének készített klipet unott éjjel-nappalis eladóval, valamint furán táncoló raktároslánnyal, ez utóbbiért a tavalyi Klipszemle zsűrijének különdíját bezsákolva.
szerző: Huszár András