Gyakori hibák, trükkök és praktikák a zenekaros online hirdetések világában – amatőr zenekarok, profi technikák, $$$. A MAHASZ „Single Top 100 - helyezés alapján” listáján 2018-ban a 74. helyet megszerző, ezzel Eminemet és a BTS zenekart maga mögé utasító (így tulajdonképpen 2018-ban Eminemnél és a BTS-nél népszerűbb, a 73. helyezett Ákosnál eggyel népszerűtlenebb) Fülöp Péter cikke a Recorder magazin 97. számából.
Nap mint nap magyar zenekarok tucatjai próbálják YouTube-megtekintéseiket Facebook-hirdetésekkel feljebb tornázni, rajongókat szerezni a Facebookot még aktívan használó magyar nyugdíjasok körében.
Legyen szó 2022-ben még mindig linkin parkosat játszó debreceni fiatalokról, depeche mode-osat játszó budaörsi öregekről, isten-tudja-miért a Kaukázus együttest imitálni akaró zalai főiskolásokról, a Halott Pénz hardcore hiphopját keresztény szellemiségben továbbgondoló 34 éves szentendrei rapperekről, vicces housedalról, vicces trapdalról, vicces metáldalról, komoly metáldalról vicces emberektől, vagy egy újabb zenés Petőfi Sándor-versfeldolgozásról - egy valami mindannyiunkban közös: sikerre szomjazunk.
A velem szembejövő zenekaros Facebook-hirdetések nagy része egy YouTube-videót szokott tartalmazni, és valami kis szöveget arról, hogy „megígértük, itt van”, vagy „három hónapot dolgoztunk rajta, osszátok”. Ezeket a bejegyzéseket legtöbbször a poszt jobb alsó sarkában lévő „Bejegyzés kiemelése” opcióval hirdették be. Erre kattintva viszonylag kevés beállítási lehetőség van: választhatunk célt a hirdetésnek (lájkokat szeretnénk vagy továbbkattintásokat - jelen esetben továbbkattintásokat a YouTube-videónkra), lehet beállítani célközönséget (kinek jelenjen meg a hirdetés), valamint hogy mettől meddig fusson a promó és mennyi pénzből.
Ez az egész setup úgy lett kitalálva, hogy ne kelljen olyan rengeteget gondolkodni, valamennyire érthető legyen és gyors. Az első tanácsom is ezzel kapcsolatos: inkább szenteljünk egy kicsit több időt az egész hirdetési folyamatnak. Például ha a hirdetés céljánál a Breaking the Habit pécsi nu-metal zenekar az „Automatikus” opciót választotta, mert - mittudomén - a Facebook is azt pippantja be alapbeállításként, akkor könnyen lehet, hogy úgy járnak mint a Novelzone zenekar, illetve Varga Bandika, vagy egy tucat másik zenész, akiknek a hirdetéseit felbukkani látom napi szinten.
A könnyebb útnak tűnő „Automatikus” opciók helyett inkább gondoljátok végig, mit szeretnétek a hirdetéstől. Ha lájkokat és kommenteket, akkor válasszátok a „Több aktivitás elérése” lehetőséget, ha kattintásokat a YouTube-videótokra vagy a weboldalatokra, akkor a „Több látogató a webhelyeden” opciót.
Ha pedig ennél még többet vártok a hirdetéstől, mondjuk Facebook-videó megtekintéseket, több tízezer ember elérését, vagy a magyar Ville Valo- és Hammerfall-közösség tényleges megostromolását, akkor azt javaslom, hagyjátok ezt a jobb alsó sarokban lévő Bejegyzés kiemelése gombot, és nyergeljünk át együtt a profibb (de nem sokkal bonyolultabb) megoldás felé: Facebook Business Manager (aka Facebook Hirdetéskezelő). Ez a második tanácsom.
A business.facebook.com weboldalon tudunk ilyen fiókot létrehozni és néhány beállítás elvégzése után (including bankkártya megadása) egy komplexebb hirdetési rendszerrel találjuk szembe magunkat. Ezt most megtanítani használni nem foglak tudni, de a Facebook készségesen segít majd ebben, hiszen ők már a dolog legelejétől fogva csak abban érdekeltek, hogy elköltsd a pénzed a szar zenekarod hirdetésére.
Itt tudsz majd hirdetést indítani, ha csak azt szeretnéd, hogy kicsit jobban ismerjenek, meg tudod kérni a Facebookot, hogy olyanoknak mutassa a posztodat, akik nagy eséllyel majd lekattintják azt (mint én), tudod kifejezetten a sashalmi Flogging Molly-rajongókat célozni, vagy olyan embereket kerestetni a rendszerrel, akik pont az ugyanolyan dolgokat szeretik, mint a te oldalad lájkolói (de még nem az oldalad lájkolói).
Éppenséggel még arra is rá tudnál bírni néhány embert, hogy a Facebook-hirdetésed alján lévő szomorú kis YouTube-linket is lekattintsák. Itt jön a harmadik jótanácsom arról, miért nem jó ötlet YouTube-megtekintéseket Facebookról megpróbálni összekaparni.
Az átlagos Facebook-kattintási arány, amivel számolhatsz, a legjobb esetben is nagyjából 0.5-1% körüli lesz, és az már egy egész jó eredménynek fog számítani. Ez azt jelenti, hogy az összes ember közül, akinek megjelentél, minden századik-kétszázadik fog csak továbbkattintani. A megjelenésekért fizetsz - átlagosan kábé 300-500 forintot 1000 darabért. Akkor is fizetsz, ha nem kattintanak - és oh boy - nem szívesen fognak kattintani. Csak gondolj bele, amikor te a Facebook-feededet pörgeted, és a Régi képek Kispestről csoport meg a nyomorék ismerőseid képei között felbukkan a Black Crystals zenekar Pain című dala, akkor te azt majd meg akarod nézni?! Dehogy akarod!
A Facebook hirdetésben megjelenő videók átlagos nézési ideje 2-3 másodperc. És ezek azok a videók, amikért nem kell otthagyni az oldalt/appot egy másikért, hanem ott vannak rögtön, sőt még maguktól el is indulnak. Ha ezt összekombinálod a Facebookról YouTube-ra történő átkattintások gyatra arányával és megfűszerezed azzal, hogy aki egyáltalán elindítja majd azt a YouTube videót, mennyit fog belőle egyáltalán megnézni, neadjisten meg is hallgatni… És a rengeteg, a Hooligans zenekar vagy a Follow the Flow zenei világáért őszintén biztosan nem rajongó nyugdíjasról nem is beszéltünk. Kifizettél 50.000 forintot és szereztél 300-400 videó megtekintést. Hány fog közülük eljönni a majálisos koncertetekre, ahol practically Vastag Csaba előzenekara lesztek? Egy se.
Mit érdemes akkor csinálnod? Hát jobb zenét például. Vagy lehetnétek érdekes emberek, akiket legalább annyira kedvel majd a még-nem-létező közönség a személyiségéért, mint a zenéért. Az is lehet, hogy már most is érdekes emberek vagytok!
Ha sokezer YouTube videó megtekintésre szomjaztok, hirdessetek YouTube-on. Nem nehezebb Google Ads fiókot létrehozni, mint Facebook Business Manager accountot. Egy megtekintés ára 1-3 forint, és nem kötelező csak idegesítő, átugorhatatlan hirdetéseket futtatni napi negyvenszer. Be lehet állítani, hogy heti egy-két alkalommal jelenjetek meg és tényleg csak azoknak, akik az Ocho Machót vagy a Margaret Islandet szeretik.
Gyártsatok szórakoztató, őszinte, könnyed vagy nagyon dark tartalmakat, ami visszaadja, hogy ti amúgy miért bírjátok egymást. Tök szórakoztató Layne Staley-t játszani egy videóban, meg bokszringben gitározni, kimenni búsulni a vonatsínek mellé, aluljáróba, a rákosszentmihályi erdőbe, vagy bukósisakban DJ-zni, de kívülről sajnos nem lesz ennyire jó nézni. Mindegy is, tartalmi dolgokban jótanácsot nem tudok adni, mert ennek végképp nem vagyok mestere.
Ha tudsz angolul és gondoltál rá, hogy milyen jó lenne, ha külföldi blogok szemléznék a dalotokat, érdemes megpróbálni a Submithubot, ahol ilyen egy-öt dollárért be tudod küldeni blogokhoz, Spotify-playlistekhez, YouTube-csatornákhoz a dalodat, és vagy tetszik nekik és írnak róla, vagy megírják, hogy miért nem tetszett, vagy visszakapod a pénzed. Lehet több értelme lesz, mint óriási „Congratulations” gifet kapni kommentben Dérné Marikától és Kalmárné Kláritól - no offense Marika, Klára.
szerző: Fülöp Péter