Az október 23-án végre Budapesten is fellépő Nilüfer Yanya feldolgozta kedvenc PJ Harvey-dalát.
Nilüfer Yanya az elmúlt évek egyik legfelkapottabb, legizgalmasabb dalszerző-gitáros-énekese, aki az art- és indierockra épülő, de a popos tánczenétől és a jazzes gitársoultól sem visszariadó dalaiban karakteresen saját világot épít. Jó példa erre, milyen természetesen formálja saját képére a nagy példakép PJ Harvey egyik klasszikusát. A Rid of Me kapcsán Yanya elmondta, hogy a dal éveken át kísértette, „de jó értelemben, úgy, hogy tudtam, mindig ott van számomra. Dacosnak, idegennek és kifacsartnak hat, de tökéletes dal. Szerintem nagyon romantikus, annak ellenére, hogy miről szól a szövege.”
PJ HARVEY PEDIG ÍGY ÉNEKEL LEONARD COHENT.
Yanyának ez az első megjelenése a márciusban kijött második nagylemeze, a PAINLESS óta. A Londonban élő, török-ír-barbadosi származású zenész a két évvel ezelőtti, Covid miatt meghiúsult kolorádós headliner fellépése után most októberben a Magyar Zene Házában koncertezik, előzenekar a vokális elektronikus zenét lo-fi grúvokkal és jazzes énekdallamokkal tálaló Flanger Kids. Jegyvásárlás. Facebook-esemény.
A Rid of Me a második, még trióban, zenekarként felvett PJ Harvey-lemez címadó dala, amin Pixies-rajongásából kifolyólag mindenáron Steve Albini stúdiómágus-producerrel akart dolgozni Polly Jean Harvey. Az énekes-dalszerző egy nem túl jó életszakaszában kezdett el új dalokat írni, amikor nem tudott mit kezdeni a hirtelen jött hírnévvel, rosszul érezte magát Londonban, és a magánélete is romokban hevert. „Emlékszem, abban a lakásban, egy szörnyű, szörnyű kis lakásban kezdtem el írni a dalokat, amin másokkal osztoztam Tottenhamben. Tottenham egy elég kemény negyede Londonnak. Egy párás, gáz hősugárzókkal felszerelt lakásban éltünk, és nekem egy piszkos kis szobám volt a ház elejében. Ahhoz, hogy be tudj menni a többi szobába, át kellett haladni az enyémen. Mi voltunk a földszinten, a felettünk lakók pedig folyton zajongtak. Emlékszem, hogy az ágyamon ülve, a hősugárzó mellett kezdtem el írni a Rid of Me című dalt. Amikor lemezt írok, általában van egy dal, ami az összetartó kapocs lesz a többi között. Akkoriban olyan dalokat akartam írni, amik sokkolnak. A képzőművészeti egyetemen is csak sokkolni akartam a műveimmel. Amikor megírtam a Rid of Me-t, sokkoltam magamat. Azt gondoltam, ha rám így hatott, talán másokra is így fog. A szavak erőteljesen hangzottak, a ritmus pedig tisztának és egyszerűnek tűnt. Tudtam, hogy ilyen dalt akartam írni” – mesélte PJ Harvey a többek közt Sharon Van Ettent is nagyban inspiráló dal keletkezéséről a Spin jubileumi cikkében.
PJ HARVEY DISZKOGRÁFIÁJÁT ITT TEKINTETTÜK ÁT.
Rob Ellis dobos pedig így vélekedett a dühös érzelmi hullámzással és piszkos, hatásos dalokkal teli lemezről: „Feltételeztem, hogy [PJ] személyes tapasztalatból ír, de költői szemmel, egy író képzelőerejével, ami már nem feltétlenül önéletrajzi. A szóhasználata nagyon erős és zsigeri volt, és a zenének is passzolnia kellett ehhez. Agresszívnak kellett lennie helyenként, mert a szöveg hangvétele is az volt. A Rid of Me című dal jó példa erre.”
és egy mini-doku a dalról: