Pontos látlelet – PJ Harvey-diszkográfia (1992-2016)

2016.07.10. 08:45, rerecorder

pj3.jpg

PJ Harvey minden idők egyik legfontosabb és legjobb dalszerző-előadója, ezt a kijelentést pedig csak alátámasztja idei új lemeze (The Hope Six Demolition Project), aminek apropóján frissített verzióban jelent meg a 41. Recorder magazinban a korábbi PJ Harvey-profilunk. Most ehhez még hozzáadunk egy Harvey eddigi szóló stúdiólemezes életművéről szóló áttekintést (Diszkográfia rovatunkban) is - kevés ilyen erős albumsor létezik a rocktörténetben.

92_pj_harvey_dry_front.jpgDry

Too Pure

1992

A rocktörténet egyik legszuggesztívebb bemutatkozó albuma. Elementáris, mégis intim hatású ösztönös rockdalok sorakoznak rajta, intim témájú, mégis elementárisan szóló szövegekkel. Egy igen fiatal, direkt sokkoló megjelenésű lány szájából korábban aligha szóltak ennyire sokkoló szövegek szexualitásról, vágyról, mellek súlyáról vagy éppen száraz vagináról. A hatáskeltésen túli, valódi jelentőségük persze abban állt, hogy női szemszögből tárgyaltak addig popzenében nem igen tárgyalt témákat. 9.5

a lemez itt hallható

93_rid_71dyzaonskl_sl1200.jpgRid Of Me 

Island / PolyGram

1993

A gyorsan érkező, immár nagykiadónál megjelenő folytatást a már ekkor is jónevű Steve Albini felügyelte és némiképp a Nirvana hatását is mutatja (érdekesség, hogy Albini csak ezután kezdett el dolgozni az In Uterón, ugyanakkor Kurt Cobain a Dry-t tartotta az egyik kedvenc kortárs albumának), „váltógazdálkodó”, punkosabb attakok egész sora szerepel rajta. Ugyanaz kevésbé felkavarón, de sokszor dühösebb érzelmi hullámzással és tele piszkos, hatásos dalokkal. 9.0

a lemez itt hallható

95_to_bring_you_my_love.jpgTo Bring You My Love 

Island / PolyGram

1995

Az első igazi szólóalbumon az énekesnő szinte lubickolt a megtalált szabadságban, na és persze lubickolt a stílusokban, hangulatokban is. Sokszínű, sőt direkt eklektikus, piszok magabiztos lemez – azt mutatja, hogy Polly Jean Harvey szinte mindent tud, vagy legalábbis amit tud, azt egyszerre kisujjból és elegánsan. 10

a lemez itt hallható

98_is_this_mi0000165295.jpgIs This Desire? 

Island / PolyGram

1998

Kísérletező album, szokatlan struktúrákat feszeget és nagyon bátran érzelmes – a Cave-románc kibukott kiéneklése. Halk és zaklatott dalok váltják egymást rajta, a blues-örökség sokszorosan megcsavartan, eredeti módon köszön vissza, az elektronika szerepe (főleg a ritmusokban) a korszak divatjával szinkronban felerősödik kissé. 9.0

a lemez itt hallható

00_stories-from-the-city-stories-from-the-sea-4f9d93416ec6b.jpgStories From The City, Stories From The Sea 

Island / Universal, 2000

A „mindig más” jegyében újra kulcsszerepet kapott az utóbbi két lemezen egyre jobban hanyagolt gitár: azt is mondhatjuk, hogy hagyományos gitárlemez, ám ezúttal is új a pálya – Harvey a jórészt torzítatlan elektromos gitár érzelmi spektrumát térképezte fel, és messzire jutott. Az előző anyag sötét bugyrai után a fényre kiért énekesnőt halljuk viszont: lényegében ez az ő poplemeze (sikeres is: egymillió felett fogyott és első Mercury-díját hozta). 8.5

a lemez itt hallható

04_uh-huh-her-4f0d835c07aa3.jpgUh Huh Her 

Island / Universal

2004

A tisztaságra, szépségre törekvő Stories… után az Uh Huh Her egy egy kócos, játékos, zabolázatlan és változatos album. Csendben, visszahúzódva, majdnem magányosan készült, vannak rajta egy perc körüli szösszenetek, a korai időket idéző rockszámok, billentyűs hangszerre vagy épp ütősökre komponált nyugodt felvételek és jelzésértékűen a magas falzett is megjelent. Általában a karrier legkevesebbre értékelt lemeze, pedig sokkal inkább a leginkább alulértékelt. 9.0

a lemez itt hallható

07_white_c_91d5ty5yn9l_sl1444.jpgWhite Chalk 

Island / Universal

2007

Itt viszont már a falzett uralkodott és passzolt a kísérteties, szellős, zongorás lemezhez, aminek kedvéért Harvey megtanult játszani a hangszeren. A rendkívül bátran létrehozott új univerzum az életművében is egy új fejezetet nyitott, a szokatlan megoldások pedig még ennek a kivételes művészi karriernek is az egyik csúcsát eredményezték. 9.5

a lemez itt hallható

11_pj-harvey-let-england-shake.jpgLet England Shake 

Island / Universal

2011

PJ a dalok többségét autoharpon komponálta, az album igazi újdonságát mégsem ez jelenti, hanem szövegvilága, koncepciója. Az eddigi személyes, de legalábbis megszemélyesíthető szövegeket, a belül lejátszódó érzelmi állapotokat felváltotta egy nagy téma, a háború feldolgozása. A White Chalk bátor művészi kinyílása és az évek alatt egyre tudatosabban dolgozó dalszerző Harvey egyre magasabb, egyre letisztultabb, ugyanakkor egyre teljesebb szintre jutása minden szempontból a karrier eddigi betetőzését eredményezte (meg a második Mercury-díjat). 10

a lemez itt hallható

16_hopesixdemolitonartwork.jpgThe Hope Six Demolition Project 

Island / Universal

2016

A hangszerek terén ezúttal a szaxofon az új központi elem, de tovább erősödött az együtténeklős, (görög drámai) kórusban előadott részek szerepe is. Zeneileg az előző album fejlődött tovább avantgárdabb irányokba, némileg ismét hangsúlyosabb a blues hatása, valamint a gitárok szerepe, a dallamok pedig most is szívfacsaróak. Közben viszont PJ Harvey fokozatosan távolítja magát a centrumból és dalaival ezúttal is azt hangsúlyozza, hogy ez már nem róla szól, hanem arról, hogy az igazán nagy képek beleférnek-e egy poplemez átlagos háromnegyedórás keretében. Bátor kísérlet, de Harvey a társadalmat, a politikát és egyáltalán a mát a Drót című tévésorozathoz hasonlóan kis egységekben vizsgáló nagy műve igen pontos látlelet lesz a 21. század elejéről a későbbi generációk számára. 9.5

Dömötör Endre


a friss lemez itt hallható: 


a The Orange Monkey klipje: 


a címadó dal videója: 


a felvezető The Wheel

https://recorder.blog.hu/2016/07/10/pontos_latlelet_pj_harvey-diszkografia_1992
Pontos látlelet – PJ Harvey-diszkográfia (1992-2016)
süti beállítások módosítása