Nem vagyok senkinek a senkije. Megfogtam a kezemet, erre menj, ne arra. Magasan ezek itt a legszarabb évek, mármint szellemi szinten. Rángatnának téged százan százfelé, de csak egy irány van: befelé. Az elme lebegjen és egyben lazítson. Zeng itt benn a szívemben egy dallam. Nem megy ki a buta kis fejemből. Hogyha pezsgek, akkor nem félek. Jól öltözött újfasiszták, szépséges romok, off-jazz. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A Meszecsinka utoljára 2019-ben adott ki lemezt (az Állj bele a mélybe az év egyik legjobbja volt). Akkor élték legpezsgőbb korszakukat, aztán jött a kényszerű lelassulás. Most pedig itt az új, Árnyék című album, amire a 24.hu premiercikke szerint ez az időszak nagy hatással volt. Nem mintha a járvány közvetlenül megjelenne a szövegekben, de most hiányoznak például azok a nagy rituális-rockos elszállások, amik a Meszecsinka sokszínű zenéjének egyik jól kivehető irányát alkották - még akkor is, ha vannak azért sodró ritmusok, a záró Madárka pedig egyenesen koszos basszus-groove-val és 4/4 alappal búcsúzik, de egyik ilyen dal sem tör az extázisra. A szövegek költőien, de egyértelműen a világi kötődésektől való elszakadást, az én - vagy legalábbis a múlt és a mindenféle vágyak által meghatározott én - felszámolását írják le; nem véletlen, hogy a Bajdázó egyik dalát is feldolgozták. A Meszecsinka felismerhetően önazonos zenekar, ugyanakkor most újabb arcát mutatja meg. A lemez nemcsak CD-n, de képeslapon is megjelent (ami kézzelfogható, lehet dedikáltatni és van rajta egy QR-kód). Honlap, Facebook
Amikor a szegedi Sungazers bemutatkozott Magyarradar rovatunkban, még egy szólóprojekt volt, de mára háromtagú zenekarrá lett. Nosztalgiaország II. című lemezük igazán sajátos darab. A zene a metaltól az alternatív rockon át a trapig, rombolós dubstepig sok mindent magába olvaszt, a végére még egy triphopos darab is jut. Különös módon mégis egyben van az egész, mindig van értelme annak, ahogy egymásba folynak a különféle stílusok. A szövegek pedig úgy dolgozzák fel az ország állapotát, hogy összefonódik a politika, a társadalom általános állapota és a nagyon személyes sík; tele vannak költői képekkel, de nagyon is konkrétak és kézzel foghatóak. Sűrű, a zenét és a szöveget tekintve is szétszálazásra váró album. Facebook
2020-ban jött ki az Electronic Beats első nagy tripla válogatása, amit most követett három újabb: Pop22, Club22 és Xperi22 címek jelzik a fő irányokat. A pop persze főként elektronikus, de ezen belül vannak kortárs és retrós hangzások, hiperpop és trap, valamint melankólia is bőven. A klubzenék közé főleg, de nem kizárólag 4/4-es zenék kerültek, house, techno, sötétebb és bulizósabb darabok egyaránt. A legváltozatosabb a kísérleti válogatás, amin szintizős és zajongós, klubzenéből és ambientből kiinduló (és többé-kevésbé messze távolodó) zenék egyaránt vannak, mi több, a végére még kortárs zene is jut. A válogatásokról itt a Recorderen Papp László beszélt részletesen. Honlap, Facebook
Funktasztikus 2009-es Jelentések Fanyarországról című lemezén szerepelt a Boldogság utca 17. című szám, most pedig teljes albumot kapott az utca, amiben kizárólag nagyon elcseszett sorsokkal lehet találkozni. Az Esti mesék a Boldogság utcából rendkívül tömény egy óra, a hallgató megkönnyebbül, amikor olyan vidám dolgokról van szó, mint mondjuk az elviselhetetlen, feloldhatatlan magány, de legalább éppen pár percig nem hal meg senki. A Funktasztikustól megszokott pörgő rap alatt régisulis alapok szólnak, meg olykor özönvíz előtti zenei idézetek. Funktaszikus ezt írta a lemezről: "Tisztában vagyok vele, hogy ezek nem könnyen emészthető témák, a dalok készítésénél abszolút nem volt szempont számomra a popularitás, a nagyközönség igényeinek kiszolgálása. És bár nem népszerű, de a koncepcionális történetmesélés a rap műfaj magasiskolája. A történetek helyes értelmezéséhez pedig némi érzelmi intelligencia is szükséges." Facebook
Carson Coma nagylemeze március elején jelent meg (kritikánk itt), de már van is olyan új számuk, ami azon nem volt rajta. A Marokkó zenéje és klipje is nagyon vicces, utóbbit Márton Dani (Ricsárdgír) rendezte; csakúgy, mint az Immunissá válunk áprilisban bemutatott, bolondos videóját. Facebook
"A koncepciónk az volt, hogy ne forgassunk videoklipet, bár tudom, hogy valamennyire annak néz ki. Egy olyan helyzetet szerettünk volna felvenni, amiben valaki megmutat egy dalt a barátainak. Persze elszaladt velünk a ló, és az egysnittes videóból végül egy agyonvágott anyag született" - olvasható a Lángolón a Hülye vagy című szám videójáról, és ki más lehetne a zenekar, mint a Ricsárgír. A dal instrumentális verziója egyébként a Zanox című filmben hangzik el. Honlap, Facebook
Egy éve jelent meg ONE-AB és Tink közös albuma, a Folt, aminek előzménye Tink szívműtétje volt. Az évfordulóra a Kontúr című szám kapott klipet, Fork Imre rendezte, és a benne fontos szerepet játszó graffiti-festést egy külön videó is dokumentálja. Van még egy újdonság Tinkkel: a SunMa számában rappel, az alapban finom jazzes hiphop és fenyegetően szirénázó szintis részek váltják egymást, és ez nagyon jól működik együtt. Slow Village Facebook, SunMa Facebook
A BrickLn a poszthardcore és a posztrock megoldásait egyaránt használja, és még egyedibbé teszi a zenéjüket a versbeszéd (mármint nem rap, hanem spoken word), amit néha egy kis kiabálás (aka scream) színesít. A zenekar 2016-ban alakult, 2019-ben átalakult, 2021-ben viszont a feloszlás mellett döntöttek. Azért befejezték még az EP-t, amin dolgoztak, ez lett a Korlelet, aminek a hangulata igazán különleges: egyszerre keserű, súlyos és egyben sajátos módon felemelő is. A szövegek ívéről ezt írták: a búcsúzó anyag "belső vívódásokból erkölcsi hanyatláson át globális problémákhoz és hasonló vidám témákhoz vezet" (mindegyik elolvasható a YouTube-on). A számokról a Lángolónak beszéltek. Facebook
Tenno orosz származású, de Budapesten él, és 2019 óta használja ezt a nevet chillhop zenéihez, amiket távol-keleti hatásokkal fűszerez. Amúgy már 2006 óta zenél, de ez a műfaj tette neki lehetővé - mint ebből az interjúból kiderül -, hogy a zenélésből éljen. A Spotify-on elég sok többmilliós hallgatottságú száma van, havi hallgatóinak száma a 900 ezret közelíti. (Továbbá visz egy ázsiai inspirációkból merítő lofi-hiphop playlistet.) Legújabb kiadványa a hasonló műfajban mozgó (és hasonló népszerűségű) ír Nogymx-szel közös Beauty in the Ruins, sok-sok andalító dallammal, nyugtató beatekkel. Honlap, Instagram
"Off-jazz sok fával és egy csipetnyi posztrockkal" - így határozza meg magát a Sokkal másabb zenekar. Én mondjuk inkább mondanám dallamközpontú etnojazznek, ami néha sodró lendületű (talán ezért posztrock?), néhol szemlélődőbb, mondhatni misztikusabb hangulatú. A sok fa (mármint -fúvós) között van klarinét, szaxofon és tárogató, az ezeken játszó két tagot dob és bőgő/basszus kíséri. Facebook
A Dehidratált Fejek 2017-es demója amolyan kultikus darab, nem kis részben a Fasiszta geci a kormány című dalnak köszönhetően. Majd' öt év után itt a folytatás, a limitált példányszámban 7 inchesen is megjelent S/T. A hangzás nagyon lo-fi punk, de a dallamokban van egy nagy adag kedves cukiság is - a kiadó Szégyen Kazetták posztjában egyenesen úgy nevezi, hogy "brutális twee pop / vanilla oi". A politika természetesen nem maradhat ki a másfél-két perces dalokból, az egyiknek pl. az a címe, hogy Jól öltözött újfasiszták. Szégyen Kazetták Facebook
Összeállítás: Rónai András