„Rengeteg tehetség szomjazik arra, hogy megmutathassa magát” – Papp László a Szelektor 2022 válogatásról

2022.06.10. 09:41, soostamas

szelektor_out_now-05_1600x900.jpg

Újra itt van a Szelektor válogatás, rajta a legjobb fiatal, hazai pop-, klub- és kísérleti elektronikus zenékkel. A Telekom Electronic Beats először 2020-ban hirdette meg felhívását, amire a járvány alatt született top hazai zenéket és tehetségeket keresték, két évvel később pedig itt a még combosabb folytatás, amire több mint 900 track közül válogatták ki a legütősebb, legtáncolhatóbb, legeredetibb magyar zenéket. A válogatás folyamatáról és tapasztalatairól, a felfedezett fiatalokról és a hazai trendekről a Szelektor főguruját, az NVC-s Papp Lászlót kérdeztük.

Milyen szempontok alapján állítottátok össze a válogatásokat, mit kerestetek az új zenékben?

A TEB csapat mellett mindhárom kategóriába (pop-club-experimental) meghívtunk több olyan zsűrit is, akik szerintünk hitelesen képviselik-átlátják az adott stílust. [Beton.Hofi, iamyank, Carson Coma, Tolo, LAU, Solére, Kolbenheyer Erik.] A zsűri először végighallgatta az összes beérkező zenét, majd GO vagy NOGO-t adhatott rá. Azok esetében, akikre legalább egy zsűri igennel szavazott, személyes találkozók során – olykor hosszas viták és többszöri újrahallgatás után – végül eldöntöttük, hogy mi legyen az adott zene sorsa.

Közben figyelembe vettük a zene technikai szintjét, hogy mennyire eredeti a mű, és hogy mennyire jön át az alkotó víziója. Ezek a szempontok olykor ütötték egymást, így nem volt könnyű dolgunk. Leginkább olyan zenék kerültek fel a válogatásra, amik mindhárom szempontnak megfeleltek. A végső körben azonban olyan szemmel is meg kellett vizsgálnunk a művet, hogy egyben nézve a többi zenével mennyire alkotnak egységet, a sorrendbe hogyan illik bele. Itt még volt néhány zene, amik az utolsó pillanatban csúsztak le, avagy kerültek fel a válogatásra.

Mik voltak a legnagyobb tanulságok a válogatás összeállítása során?

Fontos tanulság volt, hogy a „mentori” vonalat még erősebben nyomni kell majd a jövőben.
Akiknél volt erre nyitottság, lehetőséget biztosítottunk a dal véglegesítésére, például az éneksáv újrarögzítésére profi stúdiókörülmények között. Fantasztikus volt látni például, ahogyan az egyik idei felfedezettünk, DALMA hogyan „nyílt ki” Solére „kezei között”.

papplaszlo_nvc.jpgPapp László. Fotó: Görög Ákos.

Milyen kép rajzolódott ki számodra 2022 fiatal magyar zenéiről, előadóiról?

Azt éreztük, hogy több száz magyar alkotó szomjazik arra, hogy megmutathassa magát, hogy visszajelzéseket kapjon. Hogy olyanok is felkerüljenek egy országosan kommunikált válogatásra, akik nem a fősodratú zenei stílusokban mozognak. Nagyon intenzív érdeklődés volt érezhető a pályázat irányába. Ez nekünk nagy boldogság, mert azt érezzük, fontos, amit csinálunk.

Az külön jólesett, hogy nagy számban küldtek zenéket a legfiatalabbak is, hyperpoptól a trapig, igyekeztünk ezek közül is válogatni. Lehet, hogy néhány „nagy öreg” felhúzza a szemöldökét majd az Aragorn, a Halal Kalora!, a Cirom, vagy a Privé Love Band trekkjein, de muszáj volt reagálnunk arra, hogy milyen irányba halad manapság a könnyűzene.

A vájtfülűeknek pedig ott van az Xperi22 válogatás, ami szerintem világszínvonalú lett idén, egészen elképesztő produceri magasságokba visz el minket ez az album. Vigyázat! Vegytiszta kísérleti elektronika! Az idei színvonalat mi sem mutatja meg jobban, hogy maga Nagy Ákos, elismert kortárs kísérleti elektronika zeneszerző is megtisztelt minket egy művével, ezzel zárul a tripla válogatás.

Szuper dolog az is, hogy a győzteseink nem csak Budapestről, a „körúton belülről” kerültek fel a válogatásra, sőt! Mohácstól Egerig, Siófoktól Kazincbarcikáig több magyar település is képviselteti magát, és ami külön öröm, hogy idén két határon túli magyar területről érkezett befutónk is van, egy csíkszeredai (Székelyföld) és egy szabadkai (Délvidék) alkotó. De hisz ez maga a kulturális revízió!

Kikophatatlan zsurnalisztikai közhely, hogy a magyar zenék többéves lemaradásban vannak a nyugatiakhoz képest, és amúgy is csak a kinti trendeket másolják. Mennyire tarthatóak ezek az állítások 2022-ben?

Hazudnék, ha azt mondanám, ez nem így van. Bár a tendencia javul, és egyre több helyen lehet itthon is professzionális körülmények között modern zenei producerkedést tanulni, de távol vagyunk még olyan országoktól, ahol adott esetben évtizedek óta egyetemi szinten zajlanak ilyen típusú képzések. Sajnos sok esetben érződik a technikai tudás és a zene alapvető fizikai szabályainak ismeretének hiánya, pedig ezek a dolgok már a dal megírása közben is fontosak. Hogy úgy hozz meg tudatos alkotói döntéseket, hogy tudod, mit miért csinálsz. Bár Takács Peti egy varázsló, de azért nem lehet mindent megoldani a masztering során. Ezért is fontosak az ilyen programok, amik során közvetlen visszajelzéseket kaphatnak az alkotók, és adott esetben közös munkával, közösen tudunk tanulni, fejlődni.

A 2020-as Szelektor kapcsán mondtad, hogy a beküldött zenéken hallatszódott a hazai zenei média káros lenyomata: sokan olyan zenéket írtak, ami a hazai rádiókban szól. Ez most is gyakori jelenség volt?

Az, hogy a taxiban, rádióadókon és TV-csatornákon túlnyomó többséggel alacsony színvonalú zenék hallhatók, még mindig sok beküldött zenén nyomot hagy. A zenei szerkesztőktől sokszor hallom a cinikus mondást, hogy „a magyaroknak úgyis a szar kell”. Mi ezzel szemben próbáltunk kiválogatni olyanokat, akik mertek az árral szemben úszni.

Baradlay, Kobanya3000 és asvanyviz2 fő-, illetve különdíjban részesült, ők mivel érdemelték ki a megkülönböztetett figyelmet?

Baradlay Viktor, akiről közben kiderült, hogy gyerekkora óta befutott szinkronszínész (Harry Potter-filmek, Az oroszlánkirály, Rekviem egy álomért stb.) elképesztően érett, kidolgozott és jól felépített művet adott le. Az övé volt az egyetlen olyan zene, amit a zsűri egyöntetű ovációval fogadott. Amikor a szám közepén kibontakozik a főtéma, kinyílik a zene, egyszerűen ujjongtunk. Ott, abban a pillanatban egyértelművé vált, hogy ő lesz a fődíjasunk. Ilyen egyöntetű sikert talán csak az ő zenéje aratott. Így ő nyerte a Macbook Prot.

Kobanya3000 az előző pályázaton Impro school különdíjas volt. Azok a versenyzők kapnak ilyet, akikben látjuk a fantáziát, de úgy érezzük, jó lenne, ha kicsit fejlesztenék a tudásukat iamyankék producersulijában. Azóta ő is sokat csiszolódott, és a fellépéseit látva dj-ként is kezd beindulni. Zenéje az egyszerű, de nagyszerű elvet követi: nincs túlgondolva, már-már klasszikus hangkészlet, mégis sodor, visz előre a fő téma, jó lesz rá lépegetni a nyáron. Ő egy bontatlan Ableton Live zeneszerkesztőt kapott különdíjként, azt gondoltuk, ezzel tudjuk leginkább tovább „egyengetni” pályafutását.

Asvanyviz2 zenéje, mint a neve is, kristálytiszta, tűpontos, a végén pedig a beteg, széttorzított ritmus, melyet csak néhány másodpercig enged meg élvezni a hallgatónak, olyan kontrasztot ad, és olyan egyedi megoldás, hogy mindenképp külön szerettük volna díjazni.

Később sem engeditek el a válogatásra felkerült előadók kezét. Milyen együttműködéseket terveztek, hogyan támogatjátok a továbbiakban a Szelektoros zenészeket?

Már most pénteken, a megjelenés napján egy egész házas, 4 helyszínes eseményt tartunk a VIII. kerületi Turbina Kulturális Központban. (Itt találjátok a Facebook-eseményt.) Itt több, mint 30-an fellépnek a válogatásokról, igazi showcase eseménynek nézünk elébe. Már délután 4-kor kezdünk, és éjszakába nyúlóan eltart majd. Ezzel nyitjuk meg egyébként az idei Telekom Electronic Beats fesztivált, amely vasárnap hajnalig tart, érdemes utánanézni a többi programnak is! [Szombaton Django Django, Elderbrook, Hundred Sins és a Recorder-címlapos svájci-tamil Priya Ragu játszik a Főzdeparkban - a szerk.]

Több artistot viszünk tovább magunkkal az idei VOLT és Kolorádó fesztiválokra is, de a győztesek a megjelenés kapcsán automatikusan belekerülnek a koncert- és partiszervezők látókörébe is. Kooperációk születnek, sokaknak ez az első nagy lökés ahhoz, hogy elinduljanak a megálmodott úton. A lemezmegjelenést országos reklámkampány követi majd, így remélhetőleg sokakhoz eljutnak majd ezek a zenék. És persze nem árulunk el nagy titkot, hogy a jövőben az eseményeink, projektjeink során is szívesen dolgozunk együtt majd a „saját” alkotóinkkal.

A 2020-as válogatáson felfedezettek közül sokan szépen építkeznek, fejlődnek azóta is. Ki(k)nek a pályáját követed a legnagyobb büszkeséggel?

OIEE, Ben Leavez, Flanger Kids, BÖBE nevével azóta mindenhol találkozom, megjelenésekkel, albumokkal, szuper klipekkel és csomó fellépéssel. Дeva, aki akkor ImPro különdíjasunk volt, azóta szupersztár lett itthon. Többeket viszontláttam az NKA könnyűzenei pályázatok során győztesként, ez is jó visszajelzés volt, de talán az még nagyobb öröm, amikor olyan zenészeknek lesz később közös projektje, akik a mi pályázatunk során találkoztak először.

Hogy a klubzenei vonalról is beszéljünk, a 2020-as győzteseink nagy része fontos alakítói azóta is a hazai underground house/techno szcénának. Bekø, CT Kidobó, Normal Tamas, CVRDWELL, Onisoris – minden fontos lineupban ott vannak. Onisoris egyébként az egyetlen olyan versenyző, aki már az első válogatásra is felkerült – mostani zenéje azonban még annál is szintekkel érettebb, polírozottabb, egyedibb. Ez talán a személyes kedvenc dalom a válogatásról.

A válogatások pörgethetők a Soundcloudon (POP, CLUB, XPERI), a Bandcampen (POP, CLUB, XPERI) és az Apple Musicon is (POP, CLUB, XPERI), lentebb pedig egy közös Spotify-playlistbe is összeszedték a Szelektorosok a 3 albumot.

interjú: Soós Tamás

 

https://recorder.blog.hu/2022/06/10/_rengeteg_tehetseg_szomjazik_arra_hogy_megmutathassa_magat_papp_laszlo_nvc_a_szelektor_2022_valogata
„Rengeteg tehetség szomjazik arra, hogy megmutathassa magát” – Papp László a Szelektor 2022 válogatásról
süti beállítások módosítása