Március végén, Lukács Miklós cimbalomművész közreműködésével jelent meg az Oláh Krisztián Quartet legújabb nagylemeze. A Crescendo zenei anyagának legnagyobb részét a karantén ideje alatt írta meg az együttest vezető Oláh Krisztián, inspirációt merítve a lezárások alatti erdei futásokból, Dante és Vörösmarty munkáiból, vagy éppen a régi életmód elengedéséből. A Magyarradarunkra is felkerült jazzkvartett videósorozatot indít a lemez hátterének kibontásához, amelyben a zenekarvezető az egyes kompozíciók hátteréről mesél – az első rész most a Recorderen debütál.
Mikor indult: 2019 januárjában.
Hol indult: Budapesten a dolgozószobámban, amikor lejegyeztem az első kompozíció első hangját. :)
Tagok, hangszerek: Oláh Kálmán – szopránszaxofon, Orbán György – nagybőgő, Serei Dániel – dob, Oláh Krisztián – zongora.
Stílus: Nehéz kérdés. Szívesen elintézném annyival, hogy jazz, de ez további nehéz kérdéseket vetne fel. Divatos meghatározás ma – ha már elvesztünk a műfajok és stílusok világában –, hogy egy zene be- vagy kikapcsol. Én a Quartet zenéjét az előbbi kategóriába sorolnám, és mivel mindez folyamatosan a jelenben történik, mondhatom, hogy kortárs zene.
"NEKEM ITTHON VAN DOLGOM" – INTERJÚNK OLÁH KRISZTIÁNNAL.
Hatások: Folyamatosan változó lista, mind a négyünknek megvannak azok az előadók és szerzők, akikből a legtöbbet merít. A Quartet zenéjében és kiemelten a Crescendo kompozícióiban rengeteg klasszikus zenei hatás érhető tetten, a régebbi korok nagymesterei mellett a kiváltképp a XX. századból.
Kiadó: MZK Publishing.
Történet: 2018 végén frissíteni szerettem volna saját formációm – mely addig trióként működött – és zeneileg is teljesen más irányt képzeltem el az új együttesnek. Dob poszton Serei Dániel maradt, akivel elmondhatjuk, hogy idén már tízedik éve együtt játszunk. Orbán György volt az első gondolatom nagybőgőn, vele is hosszú évek óta játszottam már együtt a legkülönfélébb formációkban, szaxofonon pedig az öcsémre, Oláh Kálmánra esett a választás. Az elmúlt három év megannyi közös projektet hozott a karanténidőszak ellenére is, felvettük az első szerzői lemezemet 2019-ben, majd 2020 februárjában a Müpában mutathattuk be Rick Margitzával, majd egy rövidebb európai turnéra is eljutottunk. Szintén 2020-ban októberben mutattuk be a Parallel Reflections című darabomat a Zeneakadémián, melyben a Budapesti Vonósokkal dolgoztunk együtt. A tavalyi év második fele rengeteg koncertet hozott, az ország számos pontján felléptünk, többek között a Kaposfesten, majd stúdióba vonultunk és felvettük Crescendo című albumunkat, melyen Lukács Miklós cimbalomművész is közreműködik három számban.
Megjelenések: At the Back of My Mind (2020, szerzői kiadás), Crescendo (2022, MZK Publishing).
Küldetés: A minőségi kultúrafogyasztás közérdek.
Jövőkép: Jelentősebb európai jelenlét, folyamatos komponálás, koncertezés.
Mellékprojektek: Számos más formációban is játszunk mindannyian, néhányat említek a teljesség igénye nélkül: Coltrane Legacy, Nagy Emma Quintet, Palya Bea, Cimbiózis Trió, Karosi Júlia Quartet, Oláh Kálmán Septet, Pankastic!, Budapest Jazz Orchestra.
Szexepil: A számok közti konf-ok. :*
Legnagyobb eredmény, elismerés: Azt hiszem, egyben a legfrissebb élményünk: március 19-én nagy sikerű, telt házas koncerten mutathattuk be a Crescendót a Magyar Zene Házában, Harcsa Veronika kurátori hétvégéjén.
A Crescendót alkotó nyolc kompozíció egy csapongó, kreativitásban gazdag időszak lenyomata, amelynek során Krisztián az impulzív, ösztönös írásból a tudatosság felé fordult. Az ötletek sokszor meglepő módon születtek meg, a Peacefult a karanténidőszak alatti erdei futások nyugalma inspirálta, a Bagatellek Beethoven zongoraciklusainak nyomán, a Paraferno Dante és Vörösmarty művei alapján alakult ki, és darab készült egy 2019-es jegyzetfüzet tartalmából is. A 11:11 különleges zenei verse és a B-A-C-H hangokra épülő Johann pedig jó példái a kreatív, egyben nagyon tudatos építkezésnek. Oláh Krisztián videósorozatban is boncolgatja a dalok hátterét, az első, nálunk debütáló részben a Parafernoról mesél.
A Crescendo anyagával nyáron számos fesztiválon is találkozhatunk, ősszel a Magyar Rádióban ad koncertet a kvartett, április 30-án pedig Ryan Quigley trombitán, Paul Booth szaxofonon, Schreck Ferenc harsonán, Szabó Dániel Ferenc pedig a doboknál egészíti ki a formációt a Budapest Jazz Club színpadán.
fotó: Hegyi Júlia Lily
A Magyarradar és a Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.