A Platon Karataev harmadik lemezén magyar nyelvre váltott, zenei univerzumát pedig a korábbinál is jobban kitágította. A zenekar itt beszélt részletesen a Partért kiáltó szövegeiről és zenei hatásairól, most pedig kritikusunk von mérleget. Ez az írás először a Recorder magazin 91. számában jelent meg.
A Platon Karataev számomra akkor lett érdekes, amikor akusztikus folkról elektromos gitárra, párkapcsolati szomorról egzisztenciális válságra váltottak. Az Atoms lemezt záró Kaláka-feldolgozás, a Valaki jár a fák hegyén kifejezetten ígéretes volt, az új lemezről elsőként kihozott dal (Partért kiáltó) ennél is több: hipnotikus, zsongító, egyben végtelenül szomorú és megfoghatatlanul fenyegető dal.
Ám a lemez a várakozásaimhoz képest csalódás. Mármint szépen énekelnek-zenélnek, pompásan szól; jó, hogy nem félnek metafizikával foglalkozni – de épp ezért magasabb mércével kell mérni őket.
A szövegek felől könnyebb megragadni, mi a bajom. A lemezen végigvonuló víz-folyó-part metaforikát nem nehéz felfejteni, és miután ez megtörténik, semmi rejtély nem marad, a megértés kimeríti a szöveget. A zenében is túl sok a túl egyértelmű megoldás: a posztrockos csúcspontok például annyira azt kiabálják, hogy „katarzis!”, hogy az kiöli a metafizikai úthoz lényegileg hozzátartozó kockázatot.
Nem véletlen, hogy az énvesztéssel foglalkozó első rész sokkal jobb, mint a megnyugvás felé törő második.
Előadó: Platon Karataev
Cím: Partért kiáltó
Kiadó: szerzői kiadás
Megjelenés: 2022. január 21.
Műfaj: pszichedelikus folk-posztrock
Kulcsdal: Partért kiáltó
7/10
Rónai András
Lemezkritikánk elkészítését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.