Új EP-vel jelentkezik a Csende Gergely (Quiet Kid) hálószoba-projektjéből zenekarrá fejlődött Quiet Kid and the Speakers, akik pszichedelikus, poszt-punk és néha janglepopos elemekkel bolondítják meg az indie rockot. Az előzőnél életigenlőbb EP a QKTS 2021 alól felszabadító és eszképizmust hirdető kiáltványa.
„Ez az album egyfajta választ kínál az előző lemezen (Last Decade) megjelenő vészjósló egyéni és társadalmi válságok örvényére. Azt üzeni, hogy a szorongások elől, ha ideiglenesen is, de el lehet menekülni, és bizonyos esetekben a menekülés is segítheti az egyén túlélését a nehéz időkben” – meséli a zenekar a dalonként már napvilágot látott, de egyben most megjelenő EP koncepciójáról. „Azt üzeni, hogy régi emlékek is adhatnak erőt, és hogy jönnek még felszabadult idők az életben. Ilyen kapaszkodókat kívánnak nyújtani ezek a dalok és a lemez hangulatvilága, mely ugyan keserédes, de próbál tenni az elidegenedés érzése ellen, és életigenlőbb, mint az előző lemez lemondásokkal teli dühös ereje.”
A Quiet Kid and the Speakers tavaly a Magyarradarunkra is rákerült.
Mivel a Quiet Kid and the Speakers a Quiet Kid néven indult szólóprojekt zenekaros folytatása, így nem meglepő módon ezen a lemezen is szerepel „ős-QK-dal” (Sue), illetve olyan is, amelynek léteztek az alapjai, de a közös munka során öltöttek testet (Chloé, Selfish Lovers), és olyanok, melyek már a zenekar indulását követően, a közös zenélés és alkotómunka során születtek meg (Casus Belli, Unusual Joy). Újdonság, hogy a gitárok mellett a szinti is megjelent az albumon, ami igazából egy balesetnek köszönhető. „A 2020 nyarától velünk zenélő Kovács Márton egy hideg, esős őszi estén úgy döntött, hogy elektromos rollerrel fog hazatérni, egy macskaköves útvonalon. Ez egy annyira veszélyes kombináció, hogy a mi csibész gitárosunkon is kifogott, az eredmény pedig egy törött kar lett, ami mondanunk sem kell, elég jelentős hátrány tud lenni egy gitáros életében, főleg két héttel a gitárfelvételek előtt. De Marci mindent jóvátett. Előszedte a szintijét, és pár alkalom alatt remek szintitémákat rittyentett néhány dalhoz. Azokat a bizonyos gitársávokat pedig ezúttal pótolta a zenekar énekes-gitárosa és a basszusgitáros. Így ez az eleinte kétségbeejtő hír egy felszabadult és kreatív megoldást hozott az életünkben. Nemcsak az új dalok némelyike lett gazdagabb a szintivel, de a gitárosunk is azzal a lehetőséggel, hogy most már a szintijét is hordhatja próbára és koncertre!”
Selfish Lovers – menekülés a téged csak kihasználók elől.
Szorongató tud lenni a felismerés, hogy a kapcsolatokban – legyen az alkalmi vagy tartós – a résztvevők jellemzően magukra figyelnek és a saját érdekeiket tartják szem előtt. Hogy az a megrendítőbb, ha valaki figyelmességet mímel a testiségért, vagy ha a testét adja valakinek, csak azért mert úgy érzi, végre figyelmet kap cserébe? Nem tudjuk a választ, de az online ismerkedés világában, mikor azokon a bizonyos felületeken mindenki képes az előnyösebb arcát mutatni és pláne mikor az este nyolc órás kijárási korlátozás miatt igazán gyorsan kellett eldönteni, hogy menj vagy maradj, ez a dal szerintünk megragadta a korunk egyik fontos témáját.
Chloé – menekülés egy régi szép és biztonságos emlékbe.
Chloé a régi nyarakról, az önfeledtségről és az igazi popslágerek utáni vágyakozásról énekel. Egy ilyen nyári estét töltött el Sue-val, aki után tényleg nem marad más, csak a sóvárgás. Chloé is olyan boldogtalan lány lett, mint akiket korábban ismert.
Casus Belli – menekülés a menthetetlenül rossz kapcsolatokból.
Ahogy az ember sem tisztán jó vagy gonosz, úgy a szerelem sem csak szeretetből áll. Ez a dal a párkapcsolatok árnyékosabb oldalát dolgozza fel és arra biztat, hogy egy rossz vagy bántalmazó kapcsolatból ki kell lépni. Háborút lehet nyerni, de néha a vereség beismerése is felér egy győzelemmel.
Sue – menekülés egy kitalált szerepbe.
Sue és Chloé története kéz a kézben jár. A dal lényegében egy párbeszéd Chloé és Sue barátja között, aki érzi, hogy történt valami a két nő között, aminek ő nem volt részese. Hogy visszanyerje pozícióját és ő lehessen Sue számára a legfontosabb, azon elmélkedik, hogy hogyan lehetne olyan valaki, mint Chloé, persze férfiként talán fel sem fogja, hogy miért volt olyan jó nekik együtt azon a nyári estén.
Unusual Joy – menekülés a szorongás elől.
A dal azt a szorongató, de mégis felszabadító pillanatot próbálja megragadni, amikor a hétköznapok szomorú filmjét megszakítja a felismerés, hogy az élet tud egészen oké is lenni és az ember tulajdonképpen boldog is lehet. Ezzel a váratlan és szokatlan boldogsággal persze sokszor nehéz mit kezdeni. A kor embere ilyenkor képes bűntudatot érezni amiatt, hogy jól érzi magát, de a dal szeretné rá felhívni a figyelmet, hogy igazából ártatlanok vagyunk és nem bűnösök, ne okoljuk mindig csak magunkat. A dal kijelenti, hogy szabad átélni a felszabadultságot és a boldogságot.
Quiet Kid and the Speakers a Facebookon
fotók: Siteri Nóra
A cikk megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.