„Az elektronika mindent befogad” – Bernáthy Zsiga-, Karcis Gábor- és Pátkai Rozina-interjú

2021.11.24. 14:44, soostamas

bernathyzsiga-patkairozina.jpg

Külön-külön már régóta dolgoznak együtt, az elmúlt években viszont egy izgalmas audiovizuális projektben is egyesítette kreatív erőit Bernáthy Zsiga, a magyar elektronikus zene megkerülhetetlen alakja, a sokáig elsősorban jazz és bossa nova énekesnőként ismert, manapság magyar verseket elektronikus alapokra éneklő Pátkai Rozina, valamint a produkciót pszichedelikus vetítésekkel színező Karcis Gábor. A Minka x BernáthY x Karcis trió november 27-én lép fel a Trafó Electrify-sorozatában, aminek apropóján többek közt arról is beszélgettünk, hogyan kezdtek el ők is bulizni a színpadon, és mi a közös a magyar költészetben és az elektronikus tánczenében.

Hogyan találtatok így hárman egymásra?

Bernáthy Zsiga: Karcis hozott össze minket. Ő már régóta csinált vizuálokat Rozinak, a „bossa nova énekesnőnek”, aki 2017-ben fejébe vette, hogy elektronikus zenei producerekkel közösen szeretné vinni a Minka nevű formációját.

Rozina, miért fordultál az elmúlt években a jazztől az elektronika felé? „Most ez érdekel legjobban: újat, máshogy” – mondtad nemrég.

Pátkai Rozina: Sokáig úgy gondoltam, hogy a művészetnek az a feladata, hogy felhívja a figyelmet a világban levő szépre, és felkeltse az iránta való vágyat, vonzódást. Újabban azonban egyre fontosabbnak tartom azt is, hogy meglepjen. Akár azzal, hogy mondjuk egy műalkotás újrahasznosított szemétből készül, vagy hogy valaki ajtónyikorgásból csinál zenét. Olyasmiket szeretnék létrehozni, legyen szó akár zenéről, előadásról vagy valamilyen intermediális műről, ami az újszerűségével, összetettségével, másságával meglepetést okoz, elgondolkodtat, és több érzékelést bekapcsol.

bernathy-minka-karcis.jpgBernáthy Zsiga, Pátkai Rozina és Karcis Gábor. Fotó: Kormos Anna Zsófia.

Zsiga, te sokáig szólóban léptél fel, milyen számodra most újra társakkal zenélni és élő emberi hanggal dolgozni?

Bernáthy Zsiga: Nem ismeretlen számomra a közös munka, húsz évig faterommal együtt csináltuk a Bernathy & Son techno live actet, aztán Buda Gábor barátommal kísérletezgettünk több-kevesebb sikerrel élő vokállal. Egyébként nagyon jó társakkal dolgozni, egyedül gyakran akadok el egy-egy nótával akár évekig is. Rozival egy-két óra alatt is csodákra vagyunk képesek, főként, ha van deadline. És ugye 3-3 gyerek mellett időnk, mint a tenger...

Mindenféle szarok között koncentrálj arra, amiben örömödet leled! – februári audiovizuális online fellépése előtt is beszélgettünk Zsigával.

Milyen szerepet kap az improvizáció ebben a projektetekben?

Bernáthy Zsiga: A korai Minka-számok sokkal kötöttebb felépítésűek voltak, próbáltuk élőben is lekövetni az eredeti szám struktúráját. Az utóbbi időben egyszerűsödik a dolog, van a verze rész, ahol lemegy a vers, aztán jön a loop/refrén, pszichedelikus elszállás effektezésekkel, amíg úgy nem érezzük, hogy jöhet a második versszak.

Pátkai Rozina: Sokkal inspirálóbb így improvizálva együtt játszani, mindig meglepjük egymást valamivel, amire aztán reagál a másikunk, és így az elektronika és az énekelt szövegek párbeszédbe lépnek egymással. Az egészben a legjobb, hogy erre a közös zenei improvizációra Gábor pedig képekkel reagál, hiszen az ő vetítése is sok esetben improvizatív – az adott elemekből építkezve természetesen. Jól mondom?

Karcis Gábor: Általában van egy váz, és azon belül kell, hogy annyi mozgásterem maradjon, mint nekik a zenében. Néha van olyan zenei rész egy már játszott számban, amit élőben hallok először abban a formában, ilyenkor a hirtelen improvizációkból néha kijönnek egész jó dolgok, amiket megtartok.

Hogyan tervezed meg a vetítéseket? Mindegyik vers, költő saját vizuális világot kap?

Karcis Gábor: Nem igazán a költő irányából közelítem, szinte teljesen irreleváns. Most volt először egy Bizottság-feldolgozás (Mindez én vagyok), ahol a vetítésben bármilyen szempontból megjelent a szerző. Inkább a szövegből és a zenéből inspirálódom. Sok esetben már maguk a szövegek is elég absztraktak, ilyenkor bátrabban támaszkodom én is az első érzeteimre. Illetve néha előfordul, hogy annyit változik egy-egy szám zeneileg, hogy az a hangulat, amit elsőre a szövegből kiolvastam, már teljesen más kontextust kap és nekem is változtatnom kell. Azt hiszem, a zene hat leginkább, a szöveg csak egy kiindulópontot, keretet ad. Illetve attól is függ, hogy az adott számon belül mennyire hangsúlyos a szöveg.

Említettétek az egyszerűsödést. Mennyit változott a produkció az első fellépéseitek óta?

Bernáthy Zsiga: Kopnak ki az általam „zavarosnak” nevezett, akadozó, tört témák, és egyre inkább a jól bevált 4/4 felé fordulunk.

Pátkai Rozina: Én odavagyok a zavaros dolgokért is, de a legjobb, ami az utóbbi időben a színpadon történt velünk, hogy mi is óriásit buliztunk koncert közben, ezért már én is inkább a táncolható témákat részesítem előnyben. Szeretem nagyon azt is, ahogy ezekre az elképesztő szövegekre bulizik a közönség. Ráadásul egy ideje már elkezdtünk együtt is dalt írni, és így sokkal inkább egy közös vízió felé haladunk.

Hogyan válogattok verseket?

Pátkai Rozina: Mindig én hozom a megzenésített verseim némi vázlatos, zenei alappal, amiből Zsiga kezei alatt bontakoznak ki a végleges formák. Gyakran már a kész instrumentális zenei vázlataimhoz keresek illő hangulatú szövegeket – így találtam például a Menekülő című Áprily Lajos-verset is –, máskor pedig inkább a szövegből könnyebb elindulni, magától megszületik a dallam és a további zenei elemek. Inkább ez utóbbi a bevett gyakorlat mostanában, egyszerűen megfog egy vers, és olyankor alig várom, hogy leülhessek dolgozni vele.

Vivaldi és Víg Mihály, MC Hammer és Chet Baker – Nézz bele Rozina Lemeztáskájába!

Milyen közös nevezőt láttok a XX. századi magyar költészetben és az elektronikus tánczenében?

Bernáthy Zsiga: A költészet örök, a zene örök, az elektronika mindent befogad.

Pátkai Rozina: Nemrég egy rendezvényen a Honvéd Férfikarral adtunk elő Zsigával egy Tóth Árpád-verset. A közös nevező az volt, hogy mindannyian szerettünk volna valami izgalmas, újszerű dolgot létrehozni. Valami ilyesmi történik velünk ebben az audiovizuális projektben is, a Minka x BernáthY x Karcisban. Mindemellett nagyon fontosnak tartom, hogy minél több értékes szöveg találkozzon zenével. A vers egy másik szint, mint a zene, külön mágiája van, és különleges csoda, amikor a két mágia, a zenéé és a verseké összeér.

Mi inspirál a leginkább titeket egymásban?

Pátkai Rozina: Nagyon jó, hogy a saját területén mindenki felkészült a csapatban, így mindig igazán biztonságban érezhetem magam a színpadon, akármilyen őrültséget is tervezek. Mindannyian beleadjuk a lehető legjobb tudásunkat, hogy értékes dolgok szülessenek.

Karcis Gábor: Nehezen tudok egyvalamit kiemelni, mindkettőjükkel nagyon régóta dolgozom, jó barátaim lettek, így a közös munkában a köztünk lévő dinamikát szeretem a legjobban. Zsigával vetíteni is nagyon szeretek (amikor ő is vetít). Alkotóként mindannyian sokféle dolgot csinálunk, gyakran inspirálnak Rozi kollázsai, vagy Zsiga acid csavargatásai, de leginkább a személyük.

A Minka x BernáthY x Karcis trió november 27-én, a Trafó Electrify-sorozatának keretében játszik. Az estén Szemző Tibor mozikoncertet ad Kőrösi Csoma Sándor életéről, valamint fellép a spokenword, a dream noise és az elektronika határán kísérletező MA’IWA duó is.

Jegyvásárlás, Facebook-esemény

interjú: Soós Tamás
headerfotó: Kiss Nelly

https://recorder.blog.hu/2021/11/24/_az_elektronika_mindent_befogad_bernathy_zsiga-_karcis_gabor-_es_patkai_rozina-interju
„Az elektronika mindent befogad” – Bernáthy Zsiga-, Karcis Gábor- és Pátkai Rozina-interjú
süti beállítások módosítása