A saját fejemben állok, látom, amit látok - Rec.hu

2021.07.15. 13:49, RRRecorder

doggos.jpg

Mindenki kedves, vagy csak annak tűnik. Különös lények fura helyeken. Anyukám főzött, én meg énekeltem. Borongós magyar western; identitás a várnegyedben; parappa, subidu, feminizmus. A perfekcionista lustasága; grunge kézzel írott CD-n; kollázs-Burial; a törékenységtől az önismeretig. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

tshabee számos műfajban alkotott már az elektronikus zenén belül, új EP-jén felezett tempójú (halftime) drum and bass hallható. A Laziness Of A Perfectionist a neves svájci dnb-kiadónál, a Demandnál jelent meg, a kísérőszöveg szerint "játékos, minimalista half beat zene, ami azért tele van pakolva amenekkel, és furaságával együtt igencsak érzelemdús". Az EP négy száma tényleg ilyen; finomabban indul, majd a kalimbás-keleties Present From You felpörög (ezt a számot a Noisia is játszotta rádióműsorában); a legtáncosabb szám után a legösszetettebb zár, amiben megfér egymással a kedves lazulás és kemény, zajos ritmusok. A kiadóval való együttműködés egy versenyre készített remixből indult ki; a felkérésre elküldött, régebbi dnb-számok mellé tshabee két újat is írt, ahogy az a 30Hz interjújából kiderül. Facebook


A TENGER zenekar úgy alakult, hogy Kun Dóra (avagy kundóri) énekesnőhöz csatlakozott három hangszeres, és az első nagylemezen érződik is, hogy itt az ő érzelmes-személyes hangvételű, igen kifejezően elénekelt dalai jelentik a középpontot (még akkor is, ha vannak közösen írt számok is). Ez nem azt jelenti, hogy a zenekar csak a háttérben színez: jól eltalálták azt, hogy a kb. az alt. rockhoz sorolható, hol finomabb, hol harapósabb számok hogyan rendeződjenek el az ének köré, miközben elegendő izgalmas ötlet is van bennük. A zenekar történetét a Phenom'enon interjújából részletesen meg lehet ismerni, és az is kiderül, hogy a Glowing című albumhoz az éneksávokat Kun Dóra anyukájának ruhásszekrényében rögzítették. "Beraktuk a mikrofont, behúztuk az ajtót, Matyi benyomta a gombot, anyukám főzött, én meg énekeltem." Facebook


Az EiLEMA zenekar öndefiníciója szerint rhythm’n’grunge-ot játszik, de azért simán nevezhetjük őket grunge-nak is - az azért igaz, hogy a műfajon belül inkább (de nem kizárólag) a pörgősebb, jó hangulatú oldalra sorolhatók a számaik. Mi több, a humor sem áll távol tőlük - például bemutatkozó albumuk CD- és kazetta-megjelenése után azt posztolták, hogy "még csak két napja jött ki az Attracted To Light, máris megjelentek a (kézzel) írott CD-k. Mi ez, ha nem tiszta 90-es évek?" A lemeznek nem volt különösebb koncepciója, mint a Lángolónak mondták: "egyfajta lepkegyűjtemény: olyan karaktereket, történeteket mutat be, akik/amik elszomorítottak, megdöbbentettek vagy éppen feldühítettek minket és ezekből a – sokszor pillanatnyi – érzésekből születtek a dalok." Facebook


A Doggos korábban egy garázsrockos EP-vel és egy vicces, naná: kutyás klippel vétette észre magát. Második megjelenésük szintén egy EP, aminek fő jellegzetessége, hogy egyszerre képes szórakoztató és indulatos is lenni. Utóbbi forrása az, hogy "minden dal női szemszögből íródott", és ahogy Hanzli Fanni frontember mondta a Phenom'enonnak: "Az elmúlt időszakban abszolút feltört bennem a feminista. Valahogy előtte bennem is egyfajta szitokszóként élt ez a kifejezés. Egészen addig, amíg nem kezdtem el olyan események részese lenni, amelyek segítettek újraértelmezni ezt. Fontossá vált számomra, hogy minél többet beszéljek arról, milyen dolgok érnek nőként a mindennapokban." Így a szvinges beütés és az a hangvétel, amit az olyan számcímek is jeleznek, mint a Parappa és a Subidu, ennél komolyabb, helyenként egyenesen dühös mondanivalót is hordoznak. Amivel összefér a humor is, amint az új klip is igazolja. Facebook


Ugyan Ian O'Sullivan azt mondta a 24.hu-nak, hogy "én nem érzem magam tipikus írnek, de magyar sem vagyok, hiába élek 11 éve Magyarországon", azért az új magyar zenéket bemutató rovatba simán bekerülhet a második szólódala. Az első ősszel jelent meg; az annál jóval melankolikusabb Dig Gold arról szól, hogy "az identitásunk belülről fakad, de annak megértését, hogy kik vagyunk és hogyan illeszkedünk ebbe a világba, azt nagyon is a külvilág formálja." A budai várnegyedben játszódó klipet Hegyi Dóri (OHNODY) rendezte. Facebook


Vittorio Blanco
első látásra nem tűnik magyar előadónak, de ha az ember tudja, hogy az, hamar kitalálható, hogy Fehér Viktorról, a Kerekes Band dobosáról van szó. Első saját dala, a Hat pej csikó azt a betyárromantikát idézi meg, amit mostanában a Mordái is megidézett, és ez is meglehetősen sötét hangvételű. A szám egy el nem készült "borongós magyar western főcímzenéje, aminek jelenleg a forgatókönyvén dolgozom" - mondta Blanco a Lángolónak. A dalon Sohajda Péterrel együtt dolgozott, citerán - ami slide gitár magyar megfelelője lehetne Fehér szerint - Szlama László játszik. Facebook


Varázsló
"elektronikus sámánrituáléként" jellemzi a zenéjét; új, monumentális albuma a magyar darkpsy-kiadónál, a Zenovoidnál jelent meg. Az Odd Creatures In Weird Places 16 szám, a legtöbb 8-12 perces, de 20 perces is akad. A "fura lények" mindenféle izgalmas hangok, dallamok, vagy akár meglepő zenei idézetek (mexikói folktól a metalon át a Kiss-slágerig és tovább) formájában jelennek meg; de közben rendületlenül száguldanak a kemény ütemek. 160 BPM-ről indulunk, van egy halom 180-190 körüli darab, végül 200 fölé érünk, majd egy 320 BPM-es Mr. Bungle-remixszel ér véget az album. (Ezek az adatok egyébként ebből a 40 perces preview mixből származnak.) Azzal együtt, hogy a száguldó ritmus egyértelműen a tánczenei felhasználásra van, az izgalmas furaságok miatt (ha nem is feltétlenül egyben) otthon is hallgatható. Facebook


"Melankóliában áztatott pszichedelikus szörfrock" - olvasható a jellemzés Thoma David tavaly tavaszi Magyarradar-bemutatkozásában. Az új kiadvány, a bő félórás félálom újdonsága, hogy most először magyar nyelvűek a szövegek. Mint a Keret cikkéből kiderül, a váltás oka egy koronavírus-fertőzés miatti kéthetes karantén volt, ami alatt "egyszerűen képtelen voltam leírni egy angol sort is". A félálom egyes dalai ténylegesen félálomban születtek, illetve benne van az albumban a vírushelyzet oldódása utáni "füstös alkoholmámoros bulik" lenyomata is, "a totális önfeledt boldogságtól egészen a magányos önmarcangoló gondolatokig". (A cikk címe idézet a hetven című számból.) Facebook


Tavasszal itt írtam
 Mt. Saint Michel több kiadványáról, amik közül már csak egy elérhető; van viszont egy új nagylemez. A Wonderful Life a hauntology sajátos, izgalmas megközelítése: hol szabályos, hol széttöredezett garage-, ritkábban drum and bass-ritmusok szólnak az elhaló dallamok, szellemjárta zúgások, plasztikus zörejek előtt-alatt. Olykor Burial juthat eszünkbe, máskor nála jóval nyomottabb és kísérletezőbb a zene, néha pedig egészen táncosba vagy éppen durvulós breakbeatbe fordul, megint máskor pedig színtiszta ambientbe. Ezek a váratlan stílusváltások olykor meglepetésszerűen jönnek, ami kollázsjelleget ad a zenének. Bár ritkán kifejezetten "nehéz", egészében véve mégis komoly odafigyelést igényel a Wonderful Life, de meghálálja. SoundCloud


Mákó Mári
 a testvérével, Mákó Rozival alkotott, ipari technót játszó, Committee nevű duójával szerepelt korábban itt május végén pedig szólóban is bemutatkozott. Az Oudemian sajátos kísérleti zene, ami "a törékenységtől és misztériumtól indul és a reflexióhoz, önismerethez érkezik meg" meg a leírás szerint, és ez nem absztrakt, hanem tényleg átélhető, magával ragadó koncepció. Szöveg nélküli, sejtelmes énekhang, akusztikus hangszerek (hegedű, bőgő, szaxofon, trombita) és elektronika szól - utóbbi kategóriában ott van a Mákó Mári által tervezett Schmitt nevű hangszer, ami kiszámíthatatlan hangzásváltozásokkal hoz életet a zenébe. HonlapFacebook

Összeállítás: Rónai András

 

https://recorder.blog.hu/2021/07/15/a_sajat_fejemben_allok_latom_amit_latok_rec_hu
A saját fejemben állok, látom, amit látok - Rec.hu
süti beállítások módosítása