Summer = No Fun. Majdnemországban élünk és meghalunk. Addig feszítjük a húrt, amíg csak tudjuk! Lemegyünk a próbaterembe, bekúrunk és zúzunk. Hazárd szénatomok közt lazán ellambadáznék. Másvilági, egyedi és törékeny. Kanadai vámpírok a Terézvárosban; seregély jungle; mocskos, fülledt, ropogós techno; szellemjárta garage. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A Carbonfools tavaly tavasszal még hülyéskedős karanténklipet készített, az azóta eltelt bő évben viszont - hogy, hogy nem - elegük lett a dologból. Erről szól az új szám és videó, a Szobadiszkó. Honlap, Facebook
A Ricsárdgír a 2019-es nagylemez óta csak egy Angelo Badalamenti-feldolgozást adott ki, no meg egy könyvet SzintisLaci megmenti a karácsonyt címmel. Most viszont itt egy klip, amit a kanadai The Butthole Vampires zenekarral közösen készítettek, és ami egy 30 napos vámpírterápiát koronázott meg. További hír a zenekarról, hogy készítettek egy 112 kiadatlan dalból (!) álló gyűjteményt Bible of The ArtFart címmel, itt vannak róla infók. (A fenti kép a Deák Edi által készített borító részlete.) Honlap, Facebook, The Butthole Vampires Instagram
A Southern Oracle legutóbbi nagylemeze, az itt a Recorderen debütált Hiraeth egy disztopikus világban játszódott; az új album, az Exodus Aesthetic viszont a - szintén nem túl szívderítő - valóságban. "Az elmúlt időszak sajnos a legtöbb helyzetből a rosszat hozta ki, és ezért a vezető pozícióban lévő hatalmak a felelősek. Mi mint zenekar viszont azért vagyunk felelősek, hogy erre felhívjuk a figyelmet! Az agresszív zene jelentéssel bíró szövegekkel egy nagy lehetőség, amit mindig igyekeztünk kihasználni, de most már semmi más nem számít, addig feszítjük a húrt, amíg csak tudjuk!" - mondták a lemezről a Lángolónak. A Facebookon hozzátették, hogy "számunkra az erős szövegek és az odaszólás nem abban merül ki, hogy elkezdünk Orbánozni vagy bárakárizni, hanem akár sokadik olvasásra felfedezhető metaforákkal és egyéb bújtatott, de mégis konkrétumokra mutató költői megfogalmazással emelünk hangot." A zene maga a hallgatót kíméletlenül ledaráló metal / hc keverék thrash hatásokkal, a be- és levezetésekben filmes és politikus szövegrészletekkel, plusz egy rapszám, aminek az alapját Zándoki András, a zenekar 2019-ben, rákban elhunyt dobosa készítette. Facebook
Tigrics, "a magyar IDM-mozgalom egyik úttörője" kifejezetten aktív mostanában - utoljára decemberben szerepelt itt a rovatban, több kiadvánnyal -, Muzzle Soul című albuma viszont kicsit kilóg az újabb zenéi közül. Nemcsak azért, mert az EXILES jelentette meg, mégpedig kazettán is, hanem mert a kísérőszöveg szerint úgy született, hogy összerakott egy barátjának egy jungle mixet, és emiatt régi, durvább zenéket hallgatott, amik régi, elavult szoftverekkel készültek. Ez hallatszik is ezen a 14+3 számon: több dobalap és szintitéma is a visszavisz a múltba, de persze aztán átmennek a Tigrics-szűrőn, megcsavarodnak, kitekerednek. A "szégyentelenül felemelő" szintidallamok hasonlóképpen bármikor irányt válthatnak. A Muzzle Soul mellé Tigrics saját Bandcampjére felkerült a Doumo című gyűjtemény, ami részben innen lemaradt számokat tartalmaz, részben kísérleteket különféle, nem szokványos hangolásokkal - a nyitó szám például 22 fokú, plusz seregélyek. Facebook
A nem szokványos hangolásról persze a tapasztalt olvasónak rögtön eszébe jut Gosheven, aki most jelentette meg harmadik stúdiólemezét. Az Antipodal Polyphony-ról már februári interjúnkban is lehetett olvasni: "A hangolás, amit használok, az az ’are’are Salamon-szigeteki népcsoportnak a hetvenes években rögzített felvételeiből pontosan leszedett hangmagasságok. Pánsípon játszanak, és mindegyik egy kicsit máshogy van hangolva, de van egyfajta jól átgondolt elméleti szerkezete az egésznek. Nagyon meghatott ez a zene, amikor először hallottam." Mindezt nem "lemásolja" a lemez, hanem "ezt a DNS-t (vagyis a hangolás kódját) injektálom bele a Gosheven-világba." A lemez olykor olyan ismerős világokba helyezi ezt a DNS-t, mint az ambient vagy az arpeggio-központú szintizene, de ezeknek is új szint ad a szokatlan hangolás; máskor meg még főbb vonalakban is nehéz belőni, hogy mit hallunk. (Mondjuk 'kortárs zene", de hát ugye az mi?) "Másvilági, egyedi és törékeny" - olvasható a kísérőszövegben, ami mind igaz, de csak közelíti a lemez hallgatásának nagyon sajátos élményét. Honlap, Facebook
A pécsi Vodka For Kids zenekar hivatalosan punk / poszthardcore, de a hangulatról ennél sokkal többet elmond Zsidó Ákos énekes-gitáros jellemzése, amit az első EP megjelenése alkalmából mondott a NuSkullnak: "Más az érdeklődési körünk és sok mindenben különbözünk is. Viszont egy valami közös, ami meghatároz mindannyiunkat. Ez pedig a zenélés, hogy hétvégente lemegyünk a próbaterembe, bekúrunk és zúzunk." A Votka EP tényleg jó zúzós, de nem a kétségbeesett, hanem a "zúzunk, mert nagyon jólesik" fajtából. Facebook
Semmit nem tudni Mt. Saint Michelről; a fotóján mindenesetre egy fiatal férfi látható; de a lényeg az, hogy a Bandcampre felkerült három kiadványa kifejezetten izgalmas. A februári I've Played to Quiet Rooms Like This Before szabályos vagy széttöredezett garage ritmusokat párosít elhaló dallamokkal és -töredékekkel, éjsötét drone-okkal és finom, ritmikus zörejekkel. Visszafogott, mégis igen hatásos, szellemjárta zene. A márciusban megjelent NIHILIST inkább kollázsként jellemezhető, amiben különféle elektronikus műfajok kavarognak, a táncos ritmusoktól a nyomott dark ambientig, és az összhatás kifejezetten zavarba ejtő. Itt már egyszer-kétszer hallható gitár is, az áprilisban megjelent Rocketman Acoustic Demo pedig három percnyi gitározás - amiben az a legrejtélyesebb, hogy mi köze van a korábbi kiadványokhoz. Twitter
A 2013-ban indult magyar technokiadó, a Switch Off Records mottója szerint a "mocskos, sötét, ipari és újhullámos hangzásokban" utazik. Nemrég frissítették Bandcamp-oldalukat, így már ott is lehet vásárolni a műfaj nagy nevei által is játszott zenékből. A három legfrissebb EP közül kettő a kiadóvezető GabeeN nevéhez fűződik. Ezekre az említett tulajdonságokon túl sajátos fülledtség is jellemző; a sötétségben, ahol csak a stroboszkóp az egyetlen fényforrás, mindenféle dolgok történnek. A kettő között, márciusban jött ki Xilinox (aki GabeeN testvére) EP-je, ami inkább a sötétségnek a fenyegető fajtáját képviseli. A Silence In The Fog EP egészében jól hozza ezt a világot, de kiemelkedik róla a záró szám, a Fiore Effect, ami sajátos, ropogós dobhangjaival lep meg. GabeeN Facebook, Xilinox Facebook, Switch Off Records Facebook
Sallai László számos zenekara közül a Somersault Boy utoljára majd' négy éve adott ki lemezt (a Come On Feel The Misery itt debütált a Recorderen). Mint a Keret cikkéből kiderül, a zenekar elkezdett egy újat, ez a covid miatt félbemaradt, aztán elkezdtek egy másik újat, közben viszont Sallai László újravette és kiegészítette az első, ezen a néven a netre felrakott lemezét - ami azóta már nem elérhető. "A lemez erősen félkész állapotban volt, bizonyos dalok azért nem kerültek rá, mert még nem készültek el teljesen, néhány szám meg csak azért volt rajta, mert készen volt" - mondta az akkori anyagról. A régi-új album nagyjából hozza azt, amire számítani lehet, de tartalmaz azért néhány meglepetést is (pl. egy népdalt). Közben Sallai László másik zenekara, a Felső Tízezer már készül a következő lemezére, ami várhatóan 2022 elején jelenik meg, mindenesetre a Majdnemország már ezen lesz rajta. A kifejezés Petri Györgytől jön, a videóról pedig azt mondta Sallai László a Kulternek: "Nagyon utálom az imázsfilmeket, úgyhogy nagyon jó volt eljátszani a gondolattal, hogyan nézne ki egy ilyen, ha tényleg a valóságot tükrözné". The Somersault Boy Facebook, Felső Tízezer Facebook
Összeállítás: Rónai András