Fiatal énekesnőként esélyed sincs a bulvárgépezet ellen

2021.05.22. 14:33, vferi

 

britney_demi.jpg

Két új dokumentumfilm nyújt tanulságos és elborzasztó betekintést a női popsztárok világának árnyoldalaiba: az egyik Britney Spearsről szól, a másik Demi Lovatóról. Ez a cikk először a Recorder magazin 84. számában jelent meg.

A fiatal és tehetséges énekesnők felemelésénél csak a lerombolásukat imádja jobban a média különösen igaz volt ez pár évtizeddel ezelőtt és a helyzet még most sem túl rózsás. A The New York Times által készített Framing Britney Spears című dokumentumfilm és Demi Lovato saját gyártású Dancing with the Devil című dokusorozata más megközelítésből, de mindkét esetben hatásosan szembesíti a nézőt azzal, hogyan tesznek tönkre aranytorkú kamaszlányokat rendszerszinten a bulvársajtó parazitái.

Két ritka tehetséggel megáldott nő, akik egészen pici koruk óta reflektorfényben vannak, a hírnévért pedig különösen nagy árat fizettek. A zeneipar rengeteg sztár életét teszi tönkre, de a szemünk előtt felnövő énekesnők vannak a legrosszabb helyzetben: a társadalom (és az oda-vissza működő szócsőnek tekinthető média) elvárja tőlük, hogy egyszerre legyenek szűzies példaképek és dögös szexszimbólumok, majd jól megbünteti őket, amiért nem teljesítik a lehetetlen feladatot.

A kétezres években Britney Spearsnek esélye sem volt az őt idegösszeomlásig provokáló, majd ezt követően vicc tárgyává degradáló bulvársajtó ellen. Az elhallgattatása a gyámság alá helyezéssel lett teljes, ami miatt Britney a mai napig nem rendelkezhet a vagyona és lényegében az élete felett.

framing_britney_spears_sky_socumentaries.jpg

A helyzet javulásaként könyvelhetjük el, hogy a 2018-ban drogtúladagolással kórházba kerülő Demi Lovato már maga mesélheti el a saját történetét egy négyrészes YouTube-sorozat segítségével. Azonban a függőségét, a mentális problémáit és az ellene elkövetett nemi erőszakot kendőzetlen őszinteséggel felelevenítő széria tartalma pont arra mutat rá, hogy az istenadta tehetség inkább átok, mint áldás a fiatal lányok életében. A probléma tehát nincs megoldva, de legalább már kezdünk ráébredni, hogy elsősorban nem a popsztárokat kéne hibáztatni érte.

Demi Lovatóról éppen egy hagyományos dokumentumfilmet forgattak 2018-ban, de a túladagolása miatt leállt a projekt. A bevágott archív felvételek és a mostani interjúk közötti kontrasztból is látszik, hogy a PR-filmeknél mennyivel többet érnek a sötét oldalt őszintén bemutató és a női sztárokat érintő általános problémákra is rámutató portréfilmek (ilyen volt Taylor Swift tavalyi Miss Americana című dokumentumfilmje is a Netflixen). Egyszerre jelzi a helyzet változását és változatlanságát a mindkét alkotásban megjelenő hajnyírás: míg Britney-nél az őrület legegyértelműbb bizonyítékaként könyvelték el, ugyanez a lázadás a nőket objektivizáló médiatekintet ellen Demi esetében már ünnepi tett ám sokatmondó, hogy milyen sokáig nem merte ezt az apró változtatást se bevállalni. 

Bár egyik dokumentumfilmet sem tekinthetjük százszázalékosan hiteles beszámolónak, hiszen Britney részt sem vett a róla készült filmben, Demi sorozatán pedig érződik a menedzser kéznyoma, az általános narratíva megváltozása egyértelműen tetten érhető. Eljutott volna a világ arra a szintre, hogy büntetés helyett megpróbálja megérteni az esendő popdívákat?  

szerző: Rácz Viktória

https://recorder.blog.hu/2021/05/22/fiatal_enekesnokent_eselyed_sincs_a_bulvargepezet_ellen
Fiatal énekesnőként esélyed sincs a bulvárgépezet ellen
süti beállítások módosítása