Edömér, az idomár odavan minden női idomér' - Rec.hu

2020.03.19. 18:20, RRRecorder

golconda.jpg

Nyálas duma nálam kuka. Arcunkba robban a szenteltvízágyú. OrkPOP, addiktív kuplé, laza világvége. Ütvefúró a cseppkőbarlangban, lehangolt metal találkozása az elektronikával, nyugis basszus. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Megjelent a nyolcadik Budapest Bár-lemez, a Ha megtehetnéd. A stílus továbbra is ugyanaz, de azért vannak változások. Például először énekel a zenekarral lemezen Tóth Vera, aki élőben 2018-ban csatlakozott hozzájuk. Az előző lemezen többségben voltak a saját dalok, most a 14-ből 4 ilyen; Lovasi András, Szűcs Krisztián, Frenk írta a szövegüket, valamint Keleti András az Edömér az idomár című kuplét, amiről az "ez egy sokadik évadba lépő uncsi, de addiktív sorozat" sorig simán elhittem, hogy egy klasszikus mókamester elfeledett dala. A számlista a szerzőkkel, énekesekkel együtt itt látható; a lemez premierje a 24.hu-n volt. HonlapFacebook


Nagyot szólt tavaly a Törzs az Aggteleki-cseppkőbarlangban felvett albuma, a Tükör. (Itt debütált a Recorderen.) Most elkészült hozzá a remixlemez, amin visszaköszönnek a jellegzetes posztrockos gitártémák, de jobbára sötétebb vagy legalábbis melankolikus elektronikus zenébe illesztve. Ilyen például a zenekar gitárosa, Balázs Soma remixe avagy továbbgondolása is. A legkönnyedebb, inkább a pszichedelikus hangulat felé hajlik Bernathy remixe, amiben érdekességként ének is szerepel a szám demófelvételéből, ami aztán a végleges, instrumentális verzióból már kikerült. Iamyank pedig emelkedett, érzelmes ambientet hozott ki a posztrockból. Zárásként Ben Leavez downtempós-artpopos remixében Vass Viki énekel, és meglepően jól illik a dalba a hosszú gitárszóló. Ebben a számban egyébként "ütvefúrók, láncok, gépek hangjai" is hallhatók, bár felismerhetetlenül - derül ki a Phemon'enon cikkéből, ahol mindegyik számról részletesen lehet olvasni. Facebook


A debreceni Hanoi egy új albummal ünnepelte fennállásának tizedik évét. A Vizek és hegyek erőssége az, hogy több szinten is eltalálták az érzékeny egyensúlyt. A kiabálós hardcore dühös, energikus és egyben nagyon is dallamos; a szövegek költőiek, de azért nem kell találgatni, hogy miről szólnak: az országról, a zenekar nemzedékéről, az egyénről. (Spoiler: egyiknek sem túl fényes az állapota.) A nyolc szám kellőképpen változatos, de egyben jól felismerhető, erős a zenekar saját hangja. 2017 nyarán a hardcore új nemzedékének egyik legfontosabb képviselőjeként mutattuk be a Hanoit, és ez a pozíció most megerősítést nyert. Facebook


A Hungry Eyes zenekar a következő meghatározást találta ki magának: "az Univerzum egyetlen OrkPOP zenekara". Kicsit bővebben: " ProgRock / HeavyPSY / OrkPOP". Na jó, ez is elég sűrű definíció, de illik a sokszínű zenére: tényleg tud elég súlyos, helyenként kifejezetten csapkodós-pumpálós-iparimetálos lenni, illetve jó értelemben vett csiszolatlanság is van a zenében (amire szoktak olyanokat mondani, hogy pl. varacskos, de az ork szórakoztatóbb asszociáció); de elszállósabb részek, illetve fülbemászó dallamok is akadnak. Mi több, van akusztikus ballada és System Of A Down-idézet. Na és ha mindezek hat dalba rakják bele, az óhatatlanul bonyolult (progrockos) szerkezetű lesz. You Got That Hunger című EP-jük a második kiadványuk. Facebook


A Quiet Kid & The Speakers nem csöndes, hanem pörgős indie rock. Last Decade című debütáló EP-jükrlől a Stenknek azt mondták, hogy olyan témákat dolgoznak fel, mint pl. "klímaválság, menekültválság, gazdasági válság, társadalmi válság - kétségtelen, hogy a válságok korát éljük." Igaz, hogy a megidézett stílusok között vannak sötétebbek, meg a második számnak az a refrénje, hogy "heartbreak, heartbreak, suicide" - de aztán ott van az, hogy "á-á-á-á suicide", és inkább ez a karizmatikus lazaság a fontos az összhatásban, és egyben ez a Quiet Kid & The Speakers fő vonzereje is. Facebook


Mostly George
rapper-producer 2004 óta van zenél, egy évtized után vette fel mostani művésznevét. 2015 óta több EP-t jelentetett meg, most viszont egy igazán nagyszabású dologgal állt elő: Bpmode címmel egy dupla lemezt jelentetett meg. (Ez nem anakronisztikus túlzás, hiszen CD-n is kijött a másfél órás anyag.) A műfaj régimódi hiphop, annak a pophoz elég közeli változata, sok (gyakran R&B-s) dallammal. Azért nem tiszta múltidézés, hiszen kortárs, elektronikusabb megoldások is előkerülnek, de még AutoTune-t is el lehet csípni. Különlegesség még, hogy Mostly George végig angolul rappel, mint vendégeinek a többsége is - igaz, van azért magyar szöveg, és még több német. Facebook


A Golconda zenéjében "a lehangolt metal találkozik a szintialapú elektronikus zenével" - szól a névtelenségbe burkolózó duó önjellemzése. A globális problémákra (úgymint műanyagszemét, klímaválság és hasonlók) is fel kívánják hívni a figyelmet, bár zenéjük jobbára (egy számtól, illetve néhány szövegmintától eltekintve) instrumentális. ELEVEN című bemutatkozó lemezük 11 szám, elég sűrű anyag, hiszen a metalból a kalapálós vonulat, az elektronikus zenéből pedig a harsányabb hangzások találkoznak egymással. Élőben igazán hatásos lehet, bár erre még várni kell, és nemcsak az ismert körülmények miatt, hanem mert még csak készülnek erre. Mindenesetre a Nuskullnak azt mondták, hogy "ha színpadra állunk, ott is a zene, a fény és a vizuál lesznek a főszereplők, nem az alkotók." Facebook


JuffBass
, mint neve is mutatja, basszusgitáron játszik, több lemezével szerepelt már a rovatban. A januárban megjelent, de - borítója ellenére - korántsem fagyos hangulatú Hiraeth a korábbiakat folytatva relaxált és relaxáló, dallamos instrumentális zene. Ezúttal több számban dob is hallható, de ettől még a basszusgitár van a főszerepben. "Annyi mindennel küszködik most a világ, jó, hogy van ilyen nyugodt zene nekünk" - írta róla az angol nyelvű Independent Clauses blogFacebook


Összeállítás: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2020/03/19/edomer_az_idomar_odavan_minden_noi_idomer_rec_hu
Edömér, az idomár odavan minden női idomér' - Rec.hu
süti beállítások módosítása