A vasárnap este kiosztott Grammy fellépői és díjazottjai között ott volt Tyler The Creator, aki első gramofonját vehette át a legjobb rapalbumért. A gála sajtótájékoztatóján azonban felhívta a figyelmet a díjátadó visszásságaira, ami a színesbőrű előadók zsánerkategóriákba szorítását, szegregálását illeti.
Az IGOR című lemezéért díjazott rapper nevezetesen arról a tendenciáról beszélt, hogy a műfajok határait feszegető színesbőrű előadók zenéit rendszeresen a zsánerkategóriák valamelyikébe suvasztják be, hogy aztán az év albuma biztonságosabb (és rendszerint fehér) előadóhoz kerüljön. "Egyrészt nagyon hálás vagyok, hogy az alkotásomat elismerhetik egy ilyen világban... az viszont szívás, hogy valahányszor mi, azaz, akik úgy néznek ki, mint én, valami műfajkeverő zenét teszünk le az asztalra, azt mindig a rap vagy az urban kategóriába teszik" – fogalmazott Tyler. Az urban contemporary, vagyis "kortárs városi" kategóriát önmagában bosszantónak találta, szerinte ez csak az n-betűs szó politikailag korrekt, eufemisztikus változata, és ezért félig-meddig sértő bóknak tekintette már a jelölését is.
TYLER NEM ELŐSZÖR GYÚJTOTTA MAGÁRA A SZÍNPADOT
A 2013-ban létrehozott urban kategória vigaszdíj jellegére példaként lehetne felhozni Frank Ocean győzelmét a Channel Orange-dzsel (az év albumáért járó díjat a Mumford & Sons kapta meg), Pharrell Williams a Girllel nyert ebben a kategóriában, amikor Beck győzedelmeskedett a fő díjnál, a legemlékezetesebb eset pedig a 2017-es év, amikor Adele az év albumáért járó díj átvételekor maga is értetlenkedett azon, miért nem Beyoncé kapta meg azt a Lemonade-ért, akinek az urban contemporary díjjal kellett vigasztalódnia. (Egy évvel korábban Taylor Swift a legjobb rap album díját nyerő To Pimp The Butterfly elől orozta el az év albuma szobrát, ez is felzúdulást keltett.) A Lemonade-fiaskó után többen is felszólaltak a Recording Academy gettósító döntéshozatalairól, köztük Solange (Beyoncé testvére, ugye), valamint Sufjan Stevens, aki szerint az urban contemporary arra szolgál, hogy "a fehér ember ide dugja el az utolérhetetlen terhes fekete nőt, mert totál megijed a tehetségétől, erejétől, meggyőző készségétől, potenciáljától".
A kategóriában idén az a Lizzo győzedelmeskedett, aki a legtöbb jelöléssel vágott neki a Grammy-gálának, mind a négy nagy kategóriában jelölték, de csak zsáneren belül kapott végül díjakat. "A feketék zenéjét sosem tisztelték annyira a Grammyn, amennyire kellene... ennek most vége" – fejtette ki múlt hétvégén Diddy is a Grammy-gála Recording Academy által szponzorált előpartiján, zeneipari ikon címmel átvett díja alkalmából tartott 40 perces köszönőbeszédében.
.@tylerthecreator DROP. � MIC DROP. � #GRAMMYs pic.twitter.com/CFxlFKcLJi
— Recording Academy / GRAMMYs (@RecordingAcad) January 27, 2020