Legutóbb a Hungaroton-korszak népzenei albumaiból válogattuk ki a tíz legfontosabbat. Ezúttal az 1990 utáni évtizedek szinte befoghatatlan felhozatalából készítettünk egy újabb szubjektív tízes listát, továbbra is arccal az autentika felé. Ez az összeállítás először a Recorder magazin 78. számában jelent meg.
Muzsikás, Sebestyén Márta, Alexander Balanescu: Bartók Album (1998)
A népzene útja Bartók viaszhengereitől a Royal Festival Hallig. A Muzsikás egyszerre fogalmazza meg mindazt, amit nekik a népzene és Bartók zenéje jelent. Ez az egyik legfontosabb album a hazai lemezkiadás történetében, ami egyben megnyitotta az utat a zenekar számára a nemzetközi karrier felé. Meghallgatom.
Söndörgő: Tamburocket (2014)
Vujicsics Tihamér és Bartók Béla 2014-ben Szentendrén találkozott a rockandrollal. Ezzel a lemezzel a Söndörgő a műfaj legjobbjai közé lépett Európában. A folk -és világzenei rádiós dj-k listáján éves összesítésben a harmadik legjobb lemez lett, a Songlines és fRoots világzenei magazinok az év albumának választották. Meghallgatom.
Tatros: Élő zene (1997)
A Tatros indította 1988-ban az első budapesti csángó táncházat. A lemezen táncházuk hallható élőben, zajjal, beszédfoszlányokkal és varázslatos folyamként hömpölygő, pulzáló gyimesi és moldvai muzsikával együtt. Olyan ez az album, mint az orosz irodalomban Gogol köpenyének ujja.
Ando Drom: Phari Mamo (1997)
A kilencvenes évek roma revivaljának legnagyobb hatású együttese egy rákospalotai cigány gyerekközösségből indult. Sokan ezt a lemezt tartják pályafutásuk csúcsának. Megjelenése után többen kiváltak az együttesből. Az ő történetük a Romano Drommal és a Mitsourával folytatódott. Meghallgatom.
Ökrös Együttes: Kalotaszegi mulató énekek (1996)
Az Ökrös első hazai kiadású lemeze, különlegesen szép borítóval és dalokkal, amelyekben a „sorsukat éneklik, lelkük koloncaitól könnyebbülnek, így meg madaras jókedvüket osztják meg társaikkal, szerelmüknek üzennek és válaszolnak, élőt siratnak és halottat áldanak, katonának mennek, házasodnak, meghalnak.” (Kelemen László) Meghallgatom.
Szászcsávási Banda: Live in Chicago (2000)
A „szászcsávók” ezzel a lemezzel szinte divatba hozták a népzenét az ezredfordulón, mindenki rájuk volt kíváncsi Budapesttől Chicagóig. A felvételek Chicagóban a Szent István templomban és a Paprikash étteremben készültek. Olyan energia, élet, humor és szabadság árad a zenéjükből, mint a róluk készült borítóképről. Meghallgatom.
Magyarpalatkai Banda: Palatkaiak a Fonóban 2002-2003 (2009)
A „palatkaiaknak” 10 éven volt táncházuk a Fonóban. Az utolsó két év felvételeiből készült ez a nyers hangzású, gyönyörű dupla album. A lemez tisztelgés is a legendás prímás, Koboba Márton emléke előtt, aki röviddel a felvételeket követően hunyt el. Nincs stúdiómaszat, autentika az utolsó hangig. Meghallgatom.
Panek Kati és a Bodzafa: A „Panek Katié” (1999)
Az erdélyi táncházmozgalom alapítóinak harmadik közös lemeze, 22 évvel a megalakulást követően. A szétszóródás után ismét együtt. Amit itt Sebestyén Márta és a Muzsikás jelentett, azt Erdélyben Panek Kati és a Bodzafa képviselte. „Táncházat akartunk: tetőt a lelkünk fölé” - Panek Kati. Meghallgatom.
Di Naye Kapelye: Di Naye Kapelye (1998)
Az első igazi magyar klezmeralbum, a magyar származású, bronxi születésű Bob Cohen zenekarától. Magyar, román és moldvai jiddis dalok, régi liturgikus énekek, ahogy az gyűjtésekből, a mérai prímás „Árus” Feritől vagy Itzik Schwarz jiddis írótól tanulható volt. Meghallgatom.
Tükrös: A mi Mezőségünk (2008)
Nem ez az első és nem is az utolsó konceptalbuma a Tükrösnek, de talán ez a legjobb. A zenekar vallomása mindarról, ami miatt népzenészek lettek. Nem antológia, hanem privát napló. 2010-ben a lemezt „Az év hazai autentikus népzenei albumának” választották. Meghallgatom.
szerző: Török Ferenc
A cikk megjelenését a Halmos Béla Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.