RecVideo 016: Ilyen az, amikor elektronikus zene segítségével, játszva tanulnak fizikát a gyerekek

2019.11.02. 12:58, Recorder.hu

butykolde_650.jpg

A közoktatás – finom körülírással élve – hiányosságai újabb és újabb lendületet adnak a kreatívabb szülők, öntevékeny kultúrszervező civilek és szakemberek részére ahhoz, hogy alternatív megközelítésű oktató foglalkozásokat, műhelyeket szervezzenek a gyerekeknek. Ezek közül egy az Elektronikai bütykölde, amit a pécsi Zsolnay Negyed felkérésére Kovács Balázs, a Pécsi Tudományegyetem (PTE) Elektronikus zenei szak oktatója kezdett el 2012-ben. A Recorder videós stábja megnézte, hogyan és mit bütykölnek a gyerekek egy ilyen foglalkozáson a Pécsről érkezett csapat közreműködésével egy budapesti általános iskolában. 

Kovács Balázs, aki amellett, hogy egyetemen tanít és bütyköldéket szervez, zenészként is jelen van a kísérleti elektronikai színtéren (Xrc néven közel húsz éve, Eszelős Meszelős néven pedig alig két éve), valamint ő a Dióbél lemezkiadó alapítója és a Hangfarm alkotótáborainak házigazdája is. Elmondása szerint a bütykölde-projekt indíttatása az volt, hogy a nagyrészt elektronikus hangeszközök – szintetizátor, számítógép valami nagyon nem felhasználóbarát algoritmikus szoftverrel stb. – használatát játékosan lehessen elsajátítani, kimondottan azzal a céllal, hogy a gyerekek ilyen irányú masszív érdeklődését kielégítse.

– Ehhez társult aztán önkéntelenül az, hogy elkezdtünk fizikai tárgyú területekre is bemerészkedni, így mára egyaránt jelen van a foglalkozásokon a zenei kísérletezés és az áramkörök építése is. Ez utóbbi tavaly óta zömmel napelemmel, dinamóval, tehát kvázi önellátó módon táplált egyszerű áramkörök építését jelenti – mondja Balázs. Nagyon fontos különbség más gyerekprogramokkal szemben az, hogy a foglalkozások relatíve hosszúak (2-3 órásak), és nem tematikusak, nem előadással indul, hanem a gyerekek egyéni kérdései, kísérletei jelölik ki a haladási irányt, akik az eszközökön osztozva, kooperációra késztetve dolgoznak.

A programsorozat igen népszerű: bárhová is mennek az országban, mindenhol pillanatok alatt felbukkan egy csapatnyi leendő feltaláló, mérnök, programozó vagy producer. A PTE mellett a pécsi kötődésű Moiré Kulturális Egyesület segít a programok megvalósításában, pályázatok lebonyolításában stb., de a résztvevő oktatók és egyetemisták is sok-sok eszközt, alkatrészt szereztek különféle bontásokból, piacok limlomjaiból kiguberálva-buherálva.

Balázs említi, hogy bár jelenleg eléggé tele vannak egyéb munkákkal is, de szívesen vállalnak ilyen foglalkozásokat, illetve örömmel mutatják meg eszközeiket és osztják meg eddigi tapasztalataikat más, hasonló foglalkozások indítása iránt érdeklődőknek. A Bütyköldék mellett pedig szeretné felhívni a figyelmet a hasonló célkitűzésű, de más témájú vagy módszerű foglalkozásokra és azok szervezőire is, mint például a Makerspace, a Bitbázis és a Digiscool tanfolyamai, de a leginkább azokat ajánlja, amelyek komplex megközelítésben és gyerekközpontú módszerekkel dolgoznak, mint például a Bölcs Kavics vagy ez a nyári tábor.

És hogy mindez hogy néz ki a gyakorlatban? A Szent István Általános Iskolában így:

Itt lehet többet megtudni az Elektronikai Bütyköldéről: http://butykolde.hangfarm.hu

https://recorder.blog.hu/2019/11/02/az_elektronikus_zenet_felhasznalva_jatszva_tanitjak_a_fizikat
RecVideo 016: Ilyen az, amikor elektronikus zene segítségével, játszva tanulnak fizikát a gyerekek
süti beállítások módosítása