Jó ízléssel elkészített, visszafogottan megrázó filmet küld Magyarország a jövő évi Oscar-versenybe. A szeptember végén a mozikba kerülő Akik maradtak a nagyszerű színészi játék miatt igazán emlékezetes. Ez a kritika először a Recorder magazin 75. számában jelent be.
Tóth Barnabás, az Újratervezés és a Susotázs rendezője Szabó István kései filmjeinek modorában forgatta le eddigi legérettebb munkáját. Az Akik maradtak kifinomultan, ízlésesen, szépen díszletezett szobákban beszél a holokausztból hazatértek magányáról és elidegenedéséről. Arról az űrről, amit az elpusztult rokonok és az immár színtelenül csordogáló hétköznapok marnak a túlélőkbe.
Színészfilmmel van dolgunk, amit a jobb híján egymásba kapaszkodó túlélők, az elárvult kamaszlány és a megtört nőgyógyász pótapalánya-kapcsolata varázsol emlékezetessé. Hajduk Károly a fád, reményvesztett férfit játssza úgy, hogy egy visszafojtott sírásában komplett sorstragédiák tükröződnek, de a film igazi felfedezettje a koraérett, cserfes kamaszlány ezer arcából majdnem mindegyiket felvillantó Szőke Abigél.
A veretes majdnem-melodrámák szerelmesei ritka kincsre lelhetnek a Telluride-ba is beválogatott tévéfilmben – akit mégis hiányérzet kerülget, az ne magában, hanem az igazi mélyrétegekbe csak bepislantó történetvezetésben és a túl sok mindent kimondó dialógokban keresse a hibát.
osztályzat: 7/10
szerző: Soós Tamás