„Figyelek arra, hogy ne csesszük el” – Marsalkó Dávid-interjú

2019.06.23. 18:30, soostamas

recorder_marsalko_david_20190521_040.jpg

Az idén 15 éves a Halott Pénz, amely Marsalkó Dávid egyszemélyes pécsi rapprojektjéből az ország egyik legnépszerűbb popzenekarává nőtte ki magát. Ma már nincs olyan aréna, amit ne töltenének csurig, se olyan klipjük, ami ne érne el milliós nézettséget. A Halott Pénz főnökével másnaposan írt slágerekről, lájknyomasztásról, segges csávóságról, Led Zeppelinről, és arról is beszélgettünk, melyik dalszövegét írják majd a sírjára. Az interjú a Recorder magazin 73. számában jelent meg először, amelynek címlapján is a Halott Pénz frontembere látható.

Pete Townshend, a The Who gitárosa szokta mesélni, hogy ő a hatalmas orra miatt kezdett zenélni, hogy a gitárral elterelje róla a lányok figyelmét. Mondhatjuk, hogy téged meg a vörös hajad vett rá a zenélésre?

Ha valaki zenélni kezd, annak legtöbb esetben lelki indíttatása van, és ez nálam biztosan összefügg a vörös hajjal. Aki nem vörös hajú, vagy sosem volt más emberek céltáblája a külseje miatt, csak nevet ezen, de az én identitásomat alapjaiban határozta meg, hogy kilógtam a sorból. Sokat csúfoltak a hajam miatt, amihez még hozzájött az is, hogy őrlődő típus vagyok. A zene viszont kezdettől fogva egyensúlyt hozott az életembe. Jó érzéssel töltött el az alkotás, és feloldotta a kívülállásérzetet, ami addig végigkísérte az életemet.

recorder_marsalko_david_20190521_004.jpg

A tépelődésed ellensúlyozására írsz pozitív kisugárzású popzenét? A hatásaid alapján laza rock and rollt is játszhatnál.

A Halott Pénzben van egy kis lazaság, egy kis humor, egy kis szomorúság, meg egy jó nagy adag életigenlés. Ezek keveréke adja ki az én személyiségemet is. A zenei hatásaim mind felismerhetőek, de dalszerző-producerként elsősorban az érdekel, hogy milyen hangulattal és szöveggel tudom megfogni az embereket. Hangulatokban gondolkodom, és ez határozza meg a hangszerelést, nem fordítva. Tény, hogy nálunk a hangszerelésnek kimagaslóan fontos része a gitár, pláne a hazai popszcénához képest. Nekem a zene alfája és ómegája a Led Zeppelin. A grúvos rock and rollt szeretem. Nem a Foo Fighterst, inkább a Rage Against the Machine-t.

ITT NÉZTÜNK BELE MARSALKÓ DÁVID LEMEZTÁSKÁJÁBA

Meg is mondtad, hogy „rapbuliban pogózni csak Halott Pénzre lehet”.

Hú, ez egy ősrégi szám, a King Kong. Tankcsapda az alapja. (énekli) „Mikor a srác a kulcsot a zárba rakja, ahogy részegen hazaér.” Nehéz felismerni, mert régen úgy mintáztam, hogy ezer apró darabra vagdostam a dalt. Abból lett egy katyvasz, ami nem hasonlít az eredetire, de azért van egy hangulata.

A pécsi rapperléten azért léptél túl, hogy többféle hangulatú zenével több embert megfogj?

Kezdettől fogva élő zenekart és nyitottabb zenei világot képzeltem el, de ezt sokáig nem tudtam megvalósítani, mert nem állt mellém senki. Egyedül voltam, és ez korlátozta a lehetőségeimet. Azért is vonzott a hiphop, mert a rapzenének az a lényege, hogy nincs semmid, és abból próbálsz meg valamit létrehozni. Amint népszerű lett pár számom, kialakult irányomban a bizalom, és körém gyűltek zenészek, akiket be tudtam vonni a Halott Pénzbe.

Köztük Járai Márkot, akinek kellemesen karcos hangja sokat hozzátett a Halott Pénz sikeréhez. Hol találtál rá?

Egy kiskocsmában Pécsen, ahol Unicumért játszott Cseh Tamást és Nirvanát. A Where Did You Sleep Last Night?-ot énekelte, és rögtön megfogott. Márk személyisége érdekes ambivalenciát mutat, mert egy vékony, visszahúzódó srác, aki szeret egyedül lenni és a bonyolult érzelmi világával foglalkozni, miközben olyan erős, érces hangja van, ami egyáltalán nem passzol a külsejéhez. Amikor énekelni kezd, abban mindig van valami borzasztóan meglepő.

A legalulértékeltebb Halott Pénz-számok: Feltámad a tenger, Elkezdeni elölről, Máshogy néztél rám.

A popzenei köztudatba A feneked a gyengém klipje robbantott be. Sokszor elmondtad, hogy utána megpróbáltad elkerülni, hogy ezzel azonosítsanak, és te legyél „a segges csávó”. Hogyan sikerült?

Már az Angardra is sokan felfigyeltek, de valóban A feneked a gyengém robbant addig a legnagyobbat, mert a Petőfi Rádió elkezdte rotációban játszani. Sokan azt hitték, együtt kocsmázok a szerkesztőkkel, pedig nem: csak otthagytam egy CD-t a portán, és valakinek megtetszett. A VIVA TV-n is jött egy fordulat, talán épp az Angarddal, hogy nyitottak az underground zenék felé, és a Hősöktől a Halott Pénzig rengeteg hiphopelőadót kezdtek játszani. 2010 és 2013 között ezzel párhuzamosan lezajlott egy generációváltás is a hazai könnyűzenében, amibe nagyon jól bele tudtunk kapaszkodni. A hazai piac vágyott az új arcokra, ennek folyományaként robbant be például a Punnany Massif és lett sikeres A feneked a gyengém is.

A mi számunknál fontos tényező volt az is, hogy ez volt talán az első magyar underground rapszám, amit buliban is lehetett játszani. Hiába szerették sokan, a Punnany Telik-re nem lehetett bulizni, A feneked a gyengém viszont a szövege és a ritmusa miatt bekerült a táncparkettre. És ha valami hirtelen nagyon bejön egy előadónak, akkor törvényszerű, hogy azzal azonosítják. Én is szoktam lazulni, bulizni, csajozni, de nem csak ennyiből áll a személyiségem. A feladat az volt, hogy a Halott Pénz-világ többi oldalát is megmutassam. Utána szándékosan a Feltámad a tengert hoztam ki, ami tökéletes ellentéte A feneked a gyengémnek, majd a Minden szobába kell álmot, amely a rockosabb, életigenlő vonalat képviseli. Hitvallásom, hogy szeretnék erőt adni az embereknek, és kikapcsolni őket a koncerteken, hogy legalább arra a két órára elfelejtsék a sárga csekkeket.

Változtatott azon a #metoo, hogy milyen szövegeket írsz?

Nem. Mindig is tisztelettel és alázattal viseltettem a nők iránt, a szövegeimben és a magánéletemben egyaránt. Nem értek egyet a kommentekkel, miszerint A feneked a gyengém szexista: ha megnézed a szöveget, ez egy szerelmi vallomás a női nemhez. Rengetegszer hallottam buliban a számot, és mindig a lányok énekelték a leghangosabban.

Lévai Balázs szerint azért is tudtak befutni a dalaitok, mert a szövegekben konkrét helyzeteket villantasz fel, amiket könnyű magunk elé képzelni és azonosulni velük, mint az „erre még meghívlak, aztán döntsd el”, vagy „kettőkor elindulni, na még mit nem.” Egyetértesz?

Nehéz erről objektíven beszélnem, mert ösztönösen írom a szövegeket. Ha valóban beilleszthetők a hétköznapok világába, az nekem pozitívum, mert igyekszem hétköznapi helyzetekből inspirálódni. A „Kettőkor elindulni, na még mit nem” például úgy jött, hogy Venommal, a DJ-nkkel reggel hétkor értünk haza egy kocsmázásból. Már minden bezárt, de mi még a buszpályaudvaron próbáltunk sört venni, és csak utána estünk haza. Másnap a kanapén fetrengtünk, ott kérdeztem tőle, hogy mi miért nem tudunk hazamenni kettőkor, háromkor, négykor, mint a normális emberek?

recorder_marsalko_david_20190521_031.jpg

Szerinted tetten érhetők a szövegeidben az olyan alterelőadók hatásai, mint Lovasi András, Bérczesi Róbert vagy Menyhárt Jenő?

Pécsről jövök, ahol meghatározó az alternatív zene, kamaszként én is 30Y-t, Kispált, Hiperkarmát, Európa Kiadót hallgattam. Ez érződik abban, hogy én is szeretek képekben gondolkodni. Az alterszövegek egy hangulatot akarnak megfogni, ezért életképeket villantanak fel egymás után. Mit jelent például az, hogy „ahol a május földet ér”? Ez egy érzés, aminek nincs konkrét megfejtése.

A Halott Pénz-hangulatok között hangsúlyos az életigenlés, mert mint mondtad, szeretnéd kikapcsolni az embereket. Ezért nem írsz már társadalomkritikus szövegeket, és ezért nem lesz –megint a King Kongot idézve – Halott Pénz-kampánydal?

A zene akkor hiteles, ha az alkotójával együtt változik. A tíz évvel ezelőtti Dávid még máshol tartott fejben, más problémák foglalkoztatták, és úgy volt kint a Szigeten, hogy kukákról ette a maradék pizzát. Természetes, hogy más jellegű szövegeket írt, mint most, amikor 10-15 ezer ember énekli velünk a dalokat. A zenekar sikerei és a közönség szeretete feloldotta a dühömet és a frusztrációmat. Mivel a szövegeim mindig a lelkiállapotomat tükrözik, műmájerkedés lenne arról írni, milyen dühös vagyok, mikor valójában boldognak érzem magam, amiért idáig jutott a Halott Pénz.

arena.jpg
Halott Pénz-koncert a Budapest Arénában | Fotó: Orbán Péter

 

Népszerű popzenekarban lehet egyáltalán társadalomkritikusabb, politikusabb hangot megütni?

Szerintem lehet, de ez szövegírói alkat kérdése. Engem a politikánál jobban inspirálnak az emberi létezés általános kérdései. Van persze véleményem, de nem vagyok annyira tájékozott a politikában, hogy frappáns szöveget írjak róla. A legtöbb esetben jobb, ha nem politizálnak a zenészek, mert nincsenek képben a dolgokkal. Ha valaki nagyon oda akar mondani, és meg akarja fejteni a világot a dalaiban, az hosszú távon könnyen elévülhet, és túlzásba viheti az egóból írást, amikor mindent E/1-ben fogalmaz meg. Ez számomra visszás. Én igyekszem 360 fokban gondolkodni, és úgy feldolgozni egy témát, hogy a saját érzéseimen felül beleviszem azt is, amit magam körül tapasztalok. Azt a klasszikus dalszövegírást szeretem, amivel bárki bármikor tud azonosulni, mint a Ha volna két életem, vagy a Rossz vér Deák Billtől. Egóból írni mindenki tud, de megtalálni és megfogalmazni a releváns élettapasztalatokat úgy, hogy az még egyedi is legyen, nagyon nehéz.

Legemlékezetesebb koncert: Rengeteg emlékezetes koncertünk volt, de ha muszáj kiemelnem egyet, a sportarénásat mondanám. Az a karrierünk egyik csúcsa volt minden szempontból. A generációnkból mi voltunk az első zenekar, aminek sikerült megtölteni az Arénát.

Az sem könnyű, hogy egy sikeres produkciót, mint a Halott Pénz, szinten tarts a változékony, trendérzékeny popzenei közegben. Ehhez milyen trendekre kell most figyelned?

Leginkább arra, hogy ne csesszük el. Mert könnyen el lehet: egy rosszul elejtett mondattal, túlzásba vitt egóval, vagy legegyszerűbben úgy, ha sorban olyan dalokkal jönnénk ki, amelyek nem tetszenek a közönségnek. A magyar nyelvű piac kicsi, könnyen cserélődnek a közönségkedvencek. Már az is nagy fegyvertény, hogy öt-hat éve a frontvonalban tudunk maradni.

Mi kell a frontvonalban maradáshoz?

Sikeres dalok, amikkel azonosulni tudnak az emberek, és fenntartják azt a szeretetet, amit évek óta érzünk a közönség részéről. Végül mindig a közönség dönt, sosem a rádió, a tévé, vagy az újságírók.

recorder_marsalko_david_20190521_008.jpg

Ha az újságírók vagy a tévé nem is, a streaming azért meghatározza, kit hallgat a közönség. Az átalakult zenehallgatási szokások miatt sokkal több új ingert várnak az emberek, és hamarabb kipörögnek az előadók. Ez milyen terhet rak rád dalszerzőként?

Én is user vagyok, Spotify-on és Youtube-on hallgatok zenét, érzem, milyen türelmetlenné tesz, hogy temérdek mennyiségű zene van tőlem egy kattintásra. Egy dalnak rögtön meg kell fognia az embereket, hogy ne léptessenek tovább, ezért kezdődik minden második szám a refrénnel. Ez ránk is igaz, az Amikor feladnádnál például úgy éreztem, refrénnel kell indítani. A zenei építkezés a koncertekre került át, ahol mindegyik dalból kicsit más verziót játszunk, variálunk a struktúrán és a hangszerelésen.

Koncert előtti rituálé: Közös pacsi, majd egy kicsit felrázzuk egymást. Utána pár percre elvonulok, és csinálok egy légzésgyakorlatot, ami lenyugtat, és fókuszálttá tesz.

Ráérzel már, hogy miből lesz sláger?

Nem. A Halott Pénz olyan közel van hozzám, hogy nem tudok ennyire tudatosan viszonyulni hozzá. Az ösztöneim után megyek.

A Valami van a levegőben esetében se érezted, hogy van valami a levegőben?

Eszembe se jutott, hogy a „kettőkor elindulni” annyira megfogja az embereket, hogy még a síromra is ez lesz írva. A környezetemben mindenki azt mondta, hogy nem lett olyan erős szám. Ha azt kérdezed, miért lett mégis sláger, azt tudom csak mondani, amit másoktól hallottam. Hogy ez egy életérzésdal. Akkor írtuk, amikor nagyon beindult a zenekar, és annak az érzésnek a lenyomata van benne, hogy forrong körülötted a levegő és nem bírsz hazamenni. Ezzel könnyű azonosulni.

A Darabokra törted a szívem feldolgozása is nagyot lendített a Halott Pénz karrierjén. Milyen nagyot?

Ez a második legnézettebb dalunk a Youtube-on. Úgy érzem, generációs kapocs lett ez a szám, és egy idősebb korosztály számára is szimpatikussá tette a zenekart. Azért is kaptam kedvet hozzá, mert a feldolgozást nemes műfajnak tartom. Ha megkérdezed az embereket, melyik a leghíresebb Jimi Hendrix-szám, rávágják, hogy az All Along the Watchtower. Holott az egy Bob Dylan-szám. Ha megkérdezed, mi a kedvenc Guns N’ Roses-számuk, csak nem arra is egy Bob Dylant mondanak? Hozzáteszem, egy sláger feldolgozása nem lesz tuti sláger. Nem mi voltunk az elsők, akik eljátszották ezt a Bergendy-dalt. Hogy mégis sikeres lett, az talán annak köszönhető, hogy sikerült kialakítani egy érdekes egyveleget, hiszen a refrénnek megmaradt a hetvenes évekre jellemző nyelvezete, miközben a verzéket kiegészítettük rapbetétekkel.

A Halott Pénz-sor, amit mottóul választanál: „Minden szobába kell álom”.

Miért pont ezt a számot írtátok át?

Szerintem ez a magyar könnyűzene egyik legjobb dala. Egy koncert előtti beálláson Márk valamiért ezt énekelte, ez adta az ötletet. Hogy eljátszottuk, az egyben tiszteletadás a hetvenes évek magyar poprockzenéje előtt, amely szintén fontos hatásom. A nemzetközi könnyűzenében is a hetvenes évekkel, annak rock and rollos lazaságával, szabadságvágyával és a konformizmus elhagyásával tudok a leginkább azonosulni.

Kellett a Halott Pénz felfuttatásához a marketingdiplomád?

Annyiban segít, hogy konzekvensen tudom vinni a zenekar marketingjét. Nálunk zeneközpontú a kommunikáció, nincs bulvár, se mémek, csak hogy hol lesz koncert, mikor jön a klip, itt egy interjú.

Ez nem tűnik nagy marketingfogásnak.

Nem is az, de hosszú távon a következetesség marketingstratégia. Nem a nagy megfejtés a lényeg, hanem hogy az összes felületen tartsuk magunkat a koncepcióhoz. Ez pedig már nem olyan könnyű, hiszen folyamatosan megy a lájknyomasztás. Ha a barátnőddel pózolsz, vagy kiposztolod a gyerekedet, arra 20 ezer lájkot kapsz. Ha kiteszed, hogy „Jövünk, Szeged!”, arra hatszázat. Mégis, ha nincs elhajlás, ez a kommunikációs stratégia hosszú távon hitelessé tud tenni egy produkciót.

A popzenében is ennyire fontos a hitelesség?

Hogyne. Legyél hiteles és legyen egy történeted! Ez a kettő a legfontosabb.

recorder_marsalko_david_20190521_034.jpg

És neked mi a történeted? A messziről jött pécsi srác hosszú, küzdelmes évek után megcsinálja a szerencséjét?

Többször is abba akartam hagyni a zenélést, mert úgy éreztem, nem fut ki sehová, de a hullámvölgyek ellenére mindig folytattam. Az évek során sok akadályt leküzdöttünk: az én abszolút antisztáralkatomat, hogy a nulláról kezdtem a Halott Pénzt, és nem a könnyű utat választottuk, amikor kizártuk a bulvárt az életünkből. Aki követte a zenekar történetét, annak szemében mindez hitelessé teszi a produkciót. Ehhez még hozzájön, hogy mi írjuk a szöveget és a zenét, és sosem voltunk kiadónál. Ez egy kis vállalkozás, ami mert nagyot álmodni.

Mit értesz azon, hogy vállalkozás a Halott Pénz?

Hogy nem iparosodtunk, hanem a mai napig mi csináljuk a zenekart. A magyar rádiós top 40 előadói közül rajtunk kívül mindenki kiadónál van. Még Krúbi is. Én nem látom, mit tehetne hozzá egy kiadó a Halott Pénzhez, ezért a menedzserünkkel, Molnár Csillával ketten végezzük a teendőket. Fontos a függetlenség.

recorder_marsalko_david_20190521_045.jpg

Tavaly megtöltöttétek az Arénát, idén nyolcadjára a Budapest Parkot, a Youtube-on pedig garantált a dalaitoknál a több milliós nézettség. Van még innen feljebb?

Az biztos, hogy egy ideje a hazai zenei piac határait feszegetjük. Most az a legfontosabb, hogy megtartsuk ezt a státuszt, motiváltak maradjunk, és fejlődjön a produkció. Rengeteg lehetőség van még a dalszerzésben és az élő showban.

szöveg: Soós Tamás
fotók: Valami Hektor

https://recorder.blog.hu/2019/06/23/_figyelek_arra_hogy_ne_csesszuk_el_marsalko_david-interju
„Figyelek arra, hogy ne csesszük el” – Marsalkó Dávid-interjú
süti beállítások módosítása