A tinisztár elfoglalta végre a helyét a felnőtt pophercegnők között, holnap talán már koronázzák is. Slágerlistás csúcstartó, egy lapon emlegetik a Beatles-szel, nemzedéki ikon lett. Az adottságai minden tekintetben erre predesztinálták, de ennél többet is tett, hogy közel kerüljön a rajongóihoz, és az első számú női popsztár legyen a világon. Márciusi fókusztémánk: YouTube-lányok vs hiphopcsajok, Réz György cikkét, ami a nyomtatott Recorder magazin legutóbbi, 70. lapszámában jelent meg, alább az Ariana Grande eddigi karrierjét megkoronázó Coachella-koncertről készült néhány friss felvétellel kiegészítve közöljük.
A popzenében az énekhang nem feltétlenül a siker legfontosabb záloga, de azért nagyon nagy előny, ha unikális. Ariana Grandét pedig nem véletlenül hasonlították lépten-nyomon Mariah Careyhez – ha kihasználja négyoktávos hangterjedelmét, már nyert ügye van (Mariah öt oktávot tud, négy oktávot énekelt Zámbó Jimmy). Ezzel már bérelt helye van az arénák színpadán, de csak ettől még nem válna ikonná és példaképpé.
Úgy tűnik, hogy a sztárstátusz eléréséhez két út vezet mostanában: vagy indítasz egy-egy YouTube- és Instagram-csatornát, majd mindenki követni kezd, mert bizonyítottad, hogy bárkinek sikerülhet (lásd Cardi B-ről és Billie Eilishről szóló cikkeinket), vagy elkezded egy gyerekműsorban valamelyik ifjúsági csatornán mint Miley Cyrus a Disneynél vagy Ariana Grande a Nickelodeonnál. Gyerekként megtapasztalni a showbiz világát nyilván nagy teher, de legalább ennyire hasznos tapasztalat is lehet, ha túléled és felnőttként folytatod. A sikerben ez is benne van, de ennyi még messze nem lenne elég.
Ahogy a technológia változott és összemosódott a valóság meg a show, az elérhetetlen sztárok csillogó élete megszűnt, ma már kevesen tesznek különbséget a képernyő előtt és mögött zajló világ között. Ariana Grande úgy engedi be a magánéletébe a rajongóit, mintha a legjobb barátnőjük lenne. Az albumok és dalok pedig ennek a reality shownak a musicales betétdalai. A slágerszövegek szabálya, hogy minél általánosabb legyen a konfliktus, hogy minél többen magukra ismerjenek benne, és romantikus legyen a mondanivaló, hogy legyen katarzis. A Thank U Next című Ariana Grande-dal ennek a tökéletes ellentéte, hiszen a barátnőd név szerint beszéli ki benne az exeit, ami ironikus, tragikus (hiszen a drogtúladagolásban elhunyt Mac Miller az egyik ex) és vicces, egyszóval minden, csak nem romantikus (ahogy egyébként Taylor Swift is csinálja, ha már itt tartunk). A sztár nem csodálnivaló, földöntúli lény, hanem a legjobb barátnőd, akivel ki lehet pletykálni a pasikat vagy megbeszélni a világ dolgait. Az élete az orrod előtt zajlik. A Thank U Nextről azt is mondják, hogy őszinte és személyes popalbum lett, de ennél azért komplikáltabb a helyzet. Kiderült, hogy a Thank U Nextet háromféle változatban rögzítette Ariana Grande, aki éppen szakítófélben volt vőlegényével, Pete Davidson humoristával. Egy, ha együtt maradnak, de nem házasodnak még össze, egy verzió arra az esetre, ha szakítanak, és egy változat, ha összeházasodnak, mire megjelenik a dal. Lenyűgöző koncepció, elvégre egy popdal tényleg lehetne legalább valamennyire általános ez, viszont így személyes, popdalba fordított reality show lett.
Ariana Grande: Thank U Next
Az ilyen megoldások is hozzájárultak Ariana Grande rajongótáborának további növekedéséhez: idén már ő a legtöbb Instagram-követővel bíró nő a világon. Cardi B-től hódította el a címet, ahogy a legtöbb dallal egyszerre szereplő női előadó címét is tőle vette el a Billboard Top 40-es listán (Ariana 11 dal – Cardi B 9 dal az első negyvenben. Nincs mese: már ő irányítja a zeneipart, nem az diktál neki. Jól látszik ez a közte és a Grammy-díj gálájának szervezői között lezajlott vita kimenetelén is: nem engedték, hogy ő válassza ki a gálán előadandó dalait, erre ő visszalépett a szerepléstől, mire a szervezők azt kommunikálták, hogy nem tudott felkészülni a gálára, ezért mondott nemet. Egyetlen Twitter-poszt elég volt Arianától, hogy mindenki az ő verzióját hozza le világon, és minden újság Ken Ehrlich producert nevezze hazugnak, ami valószínűleg igaz is, de ez tökmindegy. Egy énekesnőnél nagyobb médiaerő volt, mint a Grammy-díj szervezőinek összes sajtókapcsolata.
A 25 éves Ariana Grande magyar idő szerint tegnap hajnalban a valaha volt legfiatalabb fő fellépője volt a Coachella fesztiválnak (és mindössze a negyedik nő ebben a státuszban, Björk, Lady Gaga és Beyoncé mellett), plusz a Beatles 1964-es rekordját állította be azzal, hogy az első három helyen az ő dalai voltak a Billboard slágerlistáján egyidőben. Mondanánk, hogy túl fiatalon jött a siker, de valójában meg pont jókor: John Lennon 24 éves volt 1964-ben, Paul McCartney 22. A 2019-es év Ariana Grande éve, pedig még alig kezdődött el.
Réz György
Ariana Grande és az 'N Sync négyötöde előadta a fiúbanda slágerét, a Tearin' Up My Heartot a Coachellán:
Ariana Grande és Nicki Minaj technikai problémákba is ütközött a koncert során:
#Arichella: Ariana Grande & Nicki Minaj facing technical issues while performing “Bang Bang”: ‘We can’t hear anything’. #Coachella pic.twitter.com/NGYNkcki33
— Ariana Grande Access (@archivesaga) April 15, 2019
Diddy is beugrott vendégszerepelni:
#ARICHELLA: @ArianaGrande brings out @Diddy and Mase at #Coachella to perform ‘Mo Money Mo Problems’ as a tribute to Biggie, 2 Pac, and Mac Miller ❤️ pic.twitter.com/EIqnT878hx
— Entertainment Tonight (@etnow) April 15, 2019
egy Frank Ocean-feldolgozás Ariana Grandétól:
Ariana Grande covered Frank Ocean’s Close To You and I’m in tears y’all. TEARS. pic.twitter.com/AKAXAYTo9I
— yee (and i cant stress this enough) HAW (@eliellopez14) April 15, 2019