Ott vannak a szövegekben, a lemezborítókon, a stúdiókban és a színpadon is. Zenetörténeti kutyagolás – a teljesség igénye nélkül. Csepelyi Adrienn írása a Recorder magazin 68. lapszámának Kutya & zene című sorozatából.
Ernyedt prelűdök egy döglött kutya emlékére. Ez vélhetően minden idők egyik legbizarrabb műcíme, Erik Satie francia komponista írta kutyája tiszteletére. Nem ő volt az egyetlen, aki négylábú barátjának komponált: Rossini minden évben írt egy rövid darabot kutyája születésnapjára. A kutya zeneileg is korán feltűnt a zenetörténetben: Vivaldi Négy évszak című művében – a Tavasz második, lassú tételében – a brácsa kutyaugatást imitál. Leoš Janáček cseh komponista A ravasz rókácska című operájában dalra is fakad egy kutya a színpadon. Számos zeneszerzőről tudjuk, hogy kutyabolond volt, némelyről képi emlék is fennmaradt: ilyen volt Richard Wagner stílszerűen Trisztán névre hallgató fekete ebe is.
Emblematikus terrierek
A hangrögzítés elterjedése vizuálisan összeforrt egy kutyával: a His Master’s Voice című Francis Barraud-festményen a gramofontölcsérbe néző Nipper valóságos popkulturális ikonná vált, marketingtörténelmet is írt, mert az első céges logók egyike volt, és ebben a minőségében lemezek millióin szerepelt – az RCA kiadóvállalat sokáig kutyákat alkalmazott, hogy showműsorokban szerepeljenek az 1895-ben elpusztult Nipper helyett.
A kutyák természetesen a hollywoodi musicalfilmeknek is fontos szereplői voltak. Az egyik leghíresebb a Judy Garland alakította Dorothy Totója (civilben Terry), egy cairn terrier az 1939-es Óz, a nagy varázslóból. A magyar filmvásznon is korán találkozunk kutyás utalásokkal: a Makrancos hölgy című 1943-as filmben Jávor Pál szerenádjára Karády Katalin Eisemann Mihály és Huzly Imre csárdásával felel: „Hej, te kuvasz / Holdat ugatsz/ Minek ugatsz, / Ne ugass te az égre!” A pletykalapok előszeretettel számoltak be a sztárok kisállatairól, ők pedig örömmel fotóztatták magukat kutyáikkal. Billie Holiday boxere, Mister olyan híres volt, hogy a Verve kiadó közös képüket rakta az énekesnő best of lemezére, Peggy Lee pedig maga is „lement picit kutyába”, amikor 1955-ben lemezre vette a Susie és Tekergő Disney-rajzfilm dalait.
Áthallásos kutyafüle
A legendás basszusgitárosnő, Willie Mae Thornton legismertebb felvétele az 1952-es Hound Dog (Jerry Leiber és Mike Stoller szerzeménye), amelyet ötszáznál is több verzióban lelhetünk fel. A legismertebb nyilván Elvis 1956-os feldolgozása.
Az eredeti southern blues-dal szövege női szemszögből íródott, s arról szól, hogy a nő kihajítja az őt kihasználó, ingyenélő pasiját. Thornton felvételére vagy tucatnyi válaszdal is született. Az Elvis-féle szöveget a Freddie Bell and the Bellboys 1955-ös átiratának köszönhetjük – amely immár valóban egy kutyáról szólt, amelyik nem valami tehetséges vadász. Az egyik legismertebb kutyás szám a Baha Men Who Let The Dogs Out című dalának refrénjében ugatást imitálnak. A vicces dal amúgy jóval megelőzte a korát: a szövege ugyanis az úgynevezett catcalling – azaz a nők utcai verbális zaklatása – ellen szólal fel. A nassaui nők ugyanis ezzel a mondattal vágtak vissza az utánuk füttyögő férfiaknak: ki engedte ki a kutyákat? A bahamai sláger tehát már majd’ két évtizeddel a #metoo előtt viselkedni tanította a zaklatókat: „Vissza, ti bolhás korcsok!”. Az „elereszteni a kutyákat” frázisnak több jelentése is van az angol szlengben, az egyik magyarra nagyjából úgy fordítható: utánam a vízözön. Varga Zsuzsa Szállj ki a kocsimból című dalában is ilyen értelemben hangzik el.
A dog eat dog kifejezés (magyar szlengben: az erősebb kutya b***ik) egyrészt Joni Mitchell 1985-ös, nagyon erősen társadalomkritikus albumának címe, másrészt pedig az amerikai Dog Eat Dog zenekar neve is. A história mókás epizódja, hogy az együttes Warrant című EP-je előtt alig egy évvel jelent meg a glam metalt játszó Warrant Dog Eat Dog című lemeze.
A Stooges I Wanna Be Your Dog című dalát ezerféleképp magyarázták már: akad, aki a kutya és az ember közötti szoros kapocsra asszociál a szövegről, mások egy kis simogatásra – de valljuk be, a legtöbben a kutyapózra gondolnak. (Angolul: doggystyle, aminek szintén külön irodalma van a zenetörténetben.)
Kutyanevű zenekarok
A kutyák persze zenekari névadásokból sem maradhatnak ki. Az ausztrál Three Dog Night például arról a legendáról kapta a nevét, hogy az ausztrál őslakosok a hideg éjjeleken sziklarepedésekbe bújtak, és megszelídített dingóikkal melegítették egymást. Cécile Aubry Belle és Sebastien című, magyarul is nagy sikerű könyve – főszerepben a Belle nevű bernáthegyivel –az 1996-ban alapított skót indierock-együttes névadója lett, de létezik Sick Puppies néven ausztrál rockbanda is – az indusztriál-legenda Skinny Puppyról nem is beszélve. A harmincasok biztosan emlékeznek a Chris Cornell-féle szupergruppra, a Temple Of The Dogra – de vélhetően a Bloodhound Gang („vérebfalka”) is rémlik még. Idehaza meg ott a Kutya Vacsorája.
MAGYAR ZENÉSZEK APEY-TŐL TÓTH VERÁIG MESÉLNEK NÉGYLÁBÚ TÁRSAIKRÓL.
Szőrös múzsák
A művészek gyakran írják saját kutyájukat is bele dalaikba, esetleg szerepeltetik a klipjeikben, borítóikon: például Amy Winehouse 2003-as, Frank című lemeze egyben a borítón sétáltatott kutya neve is. Nemrég valóságos hadjárat indult, hogy megtalálják az Alma együttes Ma van a szülinapom című dalának klipjében szereplő Mázlit (sikerült), legutóbb pedig Boggie története sokkolta a közvéleményt: az énekesnő kis fehér kutyáját széttépte két nagytermetű, udvarról kiszökött eb kirándulás közben. Boggie épp ezért most a felelős állattartás mellett kampányol.
Mindenféle kutyák
A poptörténet legkülönösebb kutyái – maradjunk annyiban: kutyaszerű lényei – kétségkívül David Bowie Diamond Dogs című albumához és annak címadó dalához köthetők. Bowie ezen perszónája, Halloween Jack a Manhattan Chase felhőkarcoló tetején él a falkájával, a méregdrága ékszerekkel megrakott, ámde elhanyagolt fogazatú „gyémántkutyákkal” a posztapokaliptikus New Yorkban.
A Florence + The Machine első nagy slágerének, a Dog Days-nek is csak áttételesen van köze a kutyához. Az angol nyelvben a dog days kifejezés augusztus legmelegebb napjait jelenti, a Canis Major, azaz a Nagy Kutya csillagképről kapta a nevét. A dalszöveg pedig valaminek a végéről szól: a legnépszerűbb értelmezés szerint egy mérgező párkapcsolat alárendeltjének öntudatra ébredéséről. (Az ihletet Florence Welch amúgy Ugo Rondinone svájci képzőművész egyik alkotásából merítette.) Canis Major néven egyébként találunk rockzenekart és hiphop-producert is. Minden idők egyik legismertebb kutyás dala Kate Bush Hounds of Love-ja, amelyben a szerelem elől való menekülést énekli meg, ami vérebként támad, és sebzett vadakat hagy maga után. Laurie Anderson 2015-ben adott ki lemezt Heart of a Dog (Kutyaszív) címmel, a Massive Attack pedig az A nyakörv című, kutyaként tartott emberről szóló Leterrier-film soundtrackjét jegyzi.
Kusturica 1998-as Macskajaj című kultfilmjének egyik legemlékezetesebb jelenete köthető Goran Bregovic Pitbull terrier című dalához – amely 2014-ben új feldolgozást és rémisztő kutyamaszkos klipet kapott a dél-afrikai Die Antwoord jóvoltából.
Drága legyen és vicsorogjon
A hiphopban a kutya státusszimbólum: a vicsorgó „harcikutya” nem csupán látványelem a klipekben, de a bandaháborúkban konkrét testőri szerepük volt a bull típusú ebeknek. Missy Elliott éppúgy pózol velük This Is Not a Test című albumának borítóján, mint DMX nagyjából minden másodikon villant egy pitbullt – mint például 2006-os, The Year Of The Dog… Again címűn. A New York-i rapper mégsem kutyabarátságáról híres: 2008-ban és 2014-ben is kutyaviadalok szervezéséért tartóztatták le.
A vizualitás mellett persze a kutya nyelvi megjelenése is izgalmas a műfajban: elsőre nyilván mindenkinek Snoop Dogg jut eszébe, de ne feledkezzünk meg a 2011-ben elhunyt Nate Doggról, a kubai származású Pitbullról vagy Lil’-ként induló Bow Wow-ról sem: utóbbi neve tulajdonképpen az ugatás hangutánzó szava. Snoop Dogg művészneve az egyik leghíresebb rajzfilmkutyától, Snoopytól eredeztethető: így szólították ugyanis szülei gyermekkorában a rappert. A dog/dawg szó nagyjából a homeboy, azaz haver/tesó megfelelője, és a mexikói-amerikai szlengben használt perro tükörfordításával került be az afroamerikai közösség nyelvhasználatába.
Sok rapper kutyája igazán híres: Ice T Maximous és Spartacus nevű angol bulldogjai például visszatérő vendégei Jimmy Fallon show-jának, a Netflix Rapture című sorozatában meg azt láthatjuk, hogy 2 Chainz tapodtat sem mozdul Trappy nevű, 300 ezer dollárt érő francia buldogja nélkül, aki gazdájához hasonlóan alaposan meg van pakolva gyémántokkal.
Kockázatok és mellékhatások
Ami pedig az illetékesek zenei ízlését illeti: a kutyák füle jóval érzékenyebb, mint az ember, így valóságos kínzás például zajos szórakozóhelyre, zenei fesztiválra magunkkal cipelni az ebeket. Brit tudósok évtizedek óta vizsgálják, milyen hatással van a zene a kutyákra – létezik komolyzenei válogatás, amely kifejezetten négylábú barátaink megnyugtatására szolgál. Vau.