Vannak esték, amikor nem akarunk súlyos drámát, borúlátó sci-fit, se pattanásig feszült pillanatokat, csak kilazítanánk egy kicsit az idegeinket a kanapén. Van ötletünk ehhez is. Olyan sorozatokat ajánlunk, amik nem emelik meg a pulzust, nem nyomják meg a lelket, csak elzsongítanak egy stresszes nap végén. (A friss, 59. Recorder magazinban újdonságként egy filmes melléklet, a Filmrecorder is szerepel.)
Easy (Netflix)
Az utóbbi években divatba jöttek az antológiasorozatok, amelyek egy évad, vagy akár egy-egy rész alatt letudnak egy komplett történetet, és új szereplőkkel, új sztorival folytatódnak. Ilyen az Easy (előzetes) is. Az életszagú, kötetlen, improvizációra épülő sorozatban vannak konfliktusok – általában középosztálybeliek párkapcsolati problémái –, de egyik se világrengető, és mindig pozitív a zárlat. Egyszer Dave Franco próbál sörfőzdét nyitni, máskor Orlando Bloom keveredik édeshármasba, esetleg Marc Maron és Emily Ratajkowski keres közös nevezőt a generációs szakadék két oldalán.
A kenderfutár (HBO)
A kenderfutár (előzetes) eredetileg websorozat volt, amit az HBO beemelt az égisze alá. A New York betondzsungelében játszódó mikrotörténeteket egy rokonszenves, rendíthetetlen nyugalmú biciklis futár köti össze, aki a legváltozatosabb társadalmi hátterű figurákkal találkozik: arab diákokkal, idős kínai házaspárral, öreg exhippivel vagy – egy különleges részben – egy szerelmi bánatban szenvedő kutyával. A közösség összetartó erejét éltető sorozat életkedvet és optimizmust sugároz. Kiderül például belőle, hogy a világot néha már az is elviselhetőbbé teszi, ha egy lila lufit passzolgatunk egymásnak a metróban éjszaka.
Brooklyn Nine-Nine – Nemszázas körzet (FOX)
Bár a Maffiózók óta az antihősöknek áll a zászló, máig ritka, hogy egy sorozat érdekesen tud szólni rendes, becsületes szereplőkről. A Városfejlesztési osztály alkotógárdájának rendőrös szitkomja (előzetes) megörökölte Leslie Knope idealizmusát, és a legjobb értelemben vett eszképista szórakozást nyújtja. Nincsenek nagy, átívelő ügyek, a humor a szerethető, vicces karakterek eltérő személyiségéből fakad: a nagyra nőtt kamasz Jake (Andy Samberg), a százados (Andre Braugher), akinek fanyarságától még egy citrom is összerándulna, az ijesztően vagány Rosa (Stephanie Beatriz) és a többiek – egy magától értetődően diverz szereplőgárda – bármilyen tetszőleges párosításban fergetegesen működnek.
Szeplőtelen Jane (The CW)
A Szeplőtelen Jane (előzetes) alaphelyzete – egy fiatal, szűz lányt orvosi műhiba folytán mesterségesen megtermékenyítenek – rossz szappanoperára enged következtetni, pedig ebből a képtelen kiindulópontból egy rendkívül szellemes, melegszívű sorozat bontakozik ki. Az írók direkt rájátszanak a műfaji sablonokra: a cselekményt szerelmi sokszögek, rejtélyes drogbárók, eltitkolt ikertestvérek bonyolítják, a narrátor gúnyolódik vagy szurkol a kedvenceinek. De a középpontban lévő család, a három latin-amerikai nő – Jane, az anyja és nagyanyja – problémái hitelesek, átélhetőek. Egymás iránti szeretetükhöz, eredendő jóságukhoz nem fér kétség; hibáznak, megszenvedik rossz döntéseik következményeit, de a nézőt sosem teszik ki szenvedésnek.
GLOW (Netflix)
A két nagy streamingszolgáltató saját gyártású sorozatai egy-egy zárt világba kalauzolnak, amiket kevesen ismerhetnek belülről. A GLOW (előzetes) valós történeten alapul, az első női pankrátorliga alapítóiról szól a nyolcvanas évekből. A sorozat már tavaly nyáron is kellemes perceket szerzett, ám a hollywoodi zaklatási ügyek fényében nézve egész felszabadító a hatása annak, ahogy egy csapat nő a kétkedő, lekezelő ellenerők dacára kiteljesedik egy férfiak dominálta területen. Annak, ahogy a gátlásos „Machu Picchu” (Britney Young) bizonyít pankrátor apjának; ahogy a megcsalt háziasszony (Betty Gilpin) és a férjet elcsábító barátnő (Alison Brie) a ringben dolgozzák fel sérelmeiket.
Mozart in the Jungle (Amazon)
A Mozart in the Jungle (előzetes) egy szimfonikus zenekar berkeibe vezet, ami csak látszólag kevésbé agresszív a pankrációnál. A komolyzenészek irigység vezérelte intrikáit, furkálódásait, a nyugdíjba kényszerített veterán karmester (Malcolm McDowell) és az extravagáns sztárújonc (Gael García Bernal) csatározását azonban kedélyes hangnemben dolgozza fel a sorozat. Ha úgy tetszik: Amadeus light. Az évadok színvonala meglehetősen hullámzó, ám a csúcspontjai nagyszerűek. Az első évad 7. része – Roman Coppola rendezésében – mágikus, álomszerű hangulatot kölcsönöz egy adománygyűjtő estélynek. Elegáns, hosszú beállításaival, idilli körképeivel olyan, mint egy megelevenedett Szinyei Merse Pál- vagy Renoir-festmény, vagy egy Merchant-Ivory film melankolikus-nosztalgikus jelenetsora. Ritka szépség.
szöveg: Huszár András