A popzenében a relativitások időszakát éljük. Ezt figyelembe véve, az elmúlt évekhez képest, 2017 némileg jobb volt. Kezdjük a decemberi Recorder magazin Topzenék 2017 fókusztéma stílusokra lebontott cikksorozatát online is.
2016-BAN A KREATÍV NŐK ÉS A FONTOS KOROSAK VITTÉK HÁTUKON A POPROCKOT.
2014 PEDIG TRENDETLENKÉNT MARADT MEG EMLÉKEZETÜNKBEN.
2013-BAN PARTTALAN POLARIZÁLÓDÁS KEZDŐDÖTT.
De ezt a jóságot leginkább arra érdemes érteni, hogy bár egyértelmű év albumai nemigen voltak (Kendrick Lamar úgy harmadik legjobb lemeze egy év csúcsműve?), de összességében minden műfajban született rengeteg erős lemez, majdnem minden műfajban érezhető mozgolódás, szóval a zenét még mindig nem kell temetni – igaz a fokozatos háttérbe szorulása, már csak atmoszféraként való használata is nyilvánvaló jelenség.
2017 – ahogy a filmiparban, úgy – a zenében is az erőszakbotrányok miatt lesz majd emlékezetes (ezekről bőven szóltunk már és majd lesz egy összegző cikkük is), ami nyilván szomorú, de ezek az ügyek remélhetőleg előmozdítják azt, hogy a jövőben ne történjenek hasonló esetek. Az öntisztulás mellett az a kérdés is napirenden marad, hogy különválasztható-e a művész személye és alkotása (egyelőre a világ nem akarja hallani a kétes figurák zenéjét, lásd PWR BTTM-ügy).
Idén folytatódott az az évek óta fennálló trend is, hogy a szólósztároké a pálya, manapság már az év eleji befutó-jóslások között is ritkán tűnik fel duónál nagyobb létszámú formáció – a rockzenekaroknak mainstream szinten egyáltalán nem kedvez ez a korszak. Bár idén egy csomó arénarocker próbálkozott: Foo Fighters, The Killers, Queens Of The Stone Age, Arcade Fire – igaz beszédes, hogy majd mindegyikük mainstream popproducerrel. Stabilan tartja magát az a néhány éves trend is, hogy a női előadók már nem csak mutatóba szerepelnek a férfiak mellett az élvonalban, hanem át is vették az irányítást. Már rég nem csak éneklő zeneipari bábok, hanem dalszerzőként is meghatározó előadók, lásd: Lorde (nyitóképen), Lana Del Rey, Charli XCX, a Haim, Halsey, Dua Lipa sikereit.
Az év közepéig úgy nézett ki, hogy idén életben maradnak a sztárok, de aztán Chris Cornell és Chester Bennington öngyilkossága 2017-et is feketére festette, pláne hogy kilencvenévesen meghalt a legidősebb rocksztár, Chuck Berry is (elhunytak még: Jaki Liebezeit és Holger Czukay a Canból, David Axelrod, Robert Miles, Greg Allman, Prodigy, Walter Becker, Grant Hart, Charles Bradley, Tom Petty, Fats Domino, Chuck Moseley, Lil Peep, Malcolm Young, Johnny Hallyday). A terror ismét elérte a zenét: Ariana Grande manchesteri koncertjén egy öngyilkos merénylő robbantott, huszonketten haltak meg. Egy Las Vegas-i countryfesztiválon egy fegyveres pedig 58 nézővel végzett.
A slágerek terén – és így persze popzenei hangzásban – a streamelés határozza meg a trendeket, egyrészt az albumok helyett újra teljes erővel a dalokon a fókusz (playlistekre felkerülni az új MTV-kliprotáció vagy A-listás rádiójátszás), másrészt a dalokon belül eltűntek a bevezető részek és előrébbkerültek a refrének – a könnyebb továbbléptetés fenyegetettsége miatt. Amerikában a hiphopé volt a kislemezlista: Rae Sremmurd, Migos, DJ Khaled, Kendrick Lamar, Cardi B (első listavezető női rapszám 1998 óta!), Post Malone volt listavezető, meg két r&b-előadó (The Weeknd, Bruno Mars). Rajtuk kívül csak Ed Sheeran rúgott labdába (igaz ő vezetett tizenkét hosszú hétig), és Taylor Swift (ő már szerényebben, háromig), de persze az év slágere Luis Fonsié, aki rekordbeállítással tizenhat (!) hétig volt első a lágy-reggaeton Despacitóval a Billboardon – meg nyilván minden streaming- és YouTube-rekordot is megdöntött. Ugyanakkor Nagy-Britanniában Ed Sheeran rekorderkedett, márciusban volt olyan hét, hogy a Top 5-ben csak az ő dalai szerepeltek (a Top 20-ban pedig tizenhat száma). A Despacito itt is volt tizenhárom hétig No.1, megszakításokkal. Júniusban a Beatles vezette a nagylemezlistát a Sgt. Pepperrel, ez is rekord, ötven év után lett újból No. 1. És ez utóbbi persze azt is jelzi, hogy ma minden korábbinál nagyobb hangsúllyal zajlik a popzene újrahasznosítása: a streamingfelületeken minden újra „eladható”, a vinyles újrakiadások piaca pedig minden korábbinál erősebb. És amúgy is ez az a két formátum, amely minden bizonnyal 2017-ben is jobb eredményt ér majd el év végén, mint az előzőben (a streamingelőfizetések száma idén átlépte a 100 milliós határt, így a zeneipar bevételei csendesebb évek után ismét nőttek – a cd és a letöltés viszont szokás szerint tovább szorulnak vissza).
Érdekesség, hogy az amerikai, de jórészt a brit albumlistán is szinte minden héten másik lemez vezetett. Még érdekesebb, hogy Taylor Swift a novemberi Reputationből négy nap alatt, csak cd-n, több mint egymilliót adott el, az USA-ban más nem is jutott egymillió fölé fizikai eladásokkal decemberig (Sheeran 919 ezernél, Lamar 842 ezernél állt – a streaming beszámításával mindketten 2,5 milliónál járnak). Sheeran Angliában is masszívan listavezető, közel kétmilliót adott el fizikai példányokban, a streameléssel együtt a világban már bőven hétmillió felett jár, ennyit Swift nem tud behozni év végéig.
2017-ben volt jó poplemez (Lorde), soulpoplemez (Khalid, SZA, Sampha, Moses Sumney), shoegaze-lemez (Slowdive), rocklemez (The War On Drugs), poprocklemez (St. Vincent), rengeteg erős dalszerző-előadólemez (The Weather Station, Aldous Harding, Julien Baker, Julie Byrne, Susanne Sundfør, Perfume Genius és rengetegen mások), kedvenc albumainkat már szerkesztőségileg és egyénileg is bemutattuk, elektronikus tánczenei és hiphop-LP-kből külön is ajánlunk még figyelemreméltókat, alább pedig néhány kiemelkedő metál- és világzenei kiadvány 2017-ből.
Dömötör Endre
2017 ÖTVEN LEGJOBB ALBUMA A RECORDER SZERINT.
10 ajánlott 2017-es metál LP
# All Pigs Must Die: Hostage Animal
# Amenra: VI
# Artificial Brain: Infrared Horizon
# Bell Witch: Mirror Reaper
# Converge: The Dusk In Us
# Elder: Reflections Of A Floating World
# King Woman: Created In The Image Of Suffering
# Pallbearer: Heartless
# Power Trip: Nightmare Logic
# With The Dead: Love From With The Dead(összeállította: Kollár Bálint és Mika László)
10 ajánlott 2017-es világzenei LP# Awa Poulo: Poulo Warali
# Criolo: Espiral de Ilusão
# Gili Yalo: Gili Yalo
# Ibibio Sound Machine: Uyai
# Ifriqiyya Électrique: Rȗwȃhȋne
# Les Amazones D’Afrique: Republique Amazone
# Maryam Saleh, Maurice Louca & Tamer Abu Ghazaleh: Lekhfa
# Otim Alpha: Gulu City Anthems
# Sibusile Xaba: Open Letter To Adoniah
# Trio da Kali & Kronos Quartet: Ladilikan