Még az ötvenedik Recorder lapszámban foglaltuk össze a magyar zenei élet elmúlt ötven évének kiemelkedő pillanatai mellett a világzene történetének félévszázadát is. Weyer Balázs Világrecorder rovatában kirostálta a lényeget és elmondja mik voltak évenként a legkiemelkedőbb momentumok – az első részben 1967 és 1991 között, a másodikban pedig az 1992 és 2016 közötti időszakban.
1967
Korniss Péter – Novák Ferenccel közös – széki gyűjtőútján elkészíti híres fotósorozatát a széki táncházról. Ez inspirálja a táncházmozgalmat és ezen keresztül más közép- és kelet-európai népzenei revival-hullámokat is.
fotó: Korniss Péter
1968
Brazíliában megjelenik a Tropicalismo mozgalom. A Tropicalia Ou Panis et Circenses című lemez egy egész generáció – Caetano Veloso, Gilberto Gil, Maria Bethania, Tom Zé, Gal Costa, Jorge Ben, az Os Mutantes és mások – áttörése. A mozgalom két ikonját, Velosót és Gilt a katonai junta előbb bebörtönzi, majd emigrációba kényszeríti.
1969
Megjelenik a chilei Victor Jara Pongo en tus manos abiertas című lemeze, amelyen a latin-amerikai nueva canción mozgalom számos alakja közreműködik. A nagyon politikus, latinomarxista mozgalom fonódik össze ezen a lemezen a népzenei újjászületéssel. Victor Jara négy évvel később a Pinochet-rezsim egyik első áldozata lett.
1970
Miriam Makeba Guineába költözik, miután férje, a Fekete Párducok egyik vezetője, Stokely Carmichael miatt kiutasítják az Egyesült Államokból. A dél-afrikai, apartheid-ellenes énekesnő legnagyobb slágere, a Pata Pata volt az első afrikai dal, amely az amerikai slágerlistákon a Top 10-be került, még 1967-ben.
1971
Az első globális jótékonysági koncert, a George Harrison által szervezett Concert For Bangladesh. Ezen Harrison, Bob Dylan, Eric Clapton, Ringo Starr mellett Ravi Shankar is kulcsszerepet játszik, három indai zenésztársával együtt. Ez az első alkalom, hogy indiai zenészek a nyugati mainstream figyelmének központjába kerülnek.
1972
1972 májusában tartják az első táncházat a Liszt Ferenc téren. Az első esemény még zártkörű, néptáncegyütteseket hívnak meg rá, de nagyon gyorsan elterjed és Budapesten hirtelen minden héten nyílik egy táncház vagy alakul egy fiatal táncházzenekar.
MAGYAR FOLK ÉS VILÁGZENE - 21. SZÁZAD.
1973
Manu Dibango kameruni szaxofonos Soul Makossa című száma világsláger lesz. Felkerül a Billboard slágerlistájára, és még abban az évben megjelenik egy csomó cover version. Később Michael Jackson is használja a refrént a Wanna Be Startin’ Somethin’-ban (aztán Rihanna ismerteti meg egy új generációval). A Soul Makossa nagyban hozzájárult az afrikai zene iránti nyugati érdeklődés felkeltéséhez.
1974
Megjelenik John Blacking brit antropológus How Musical Is Man? című könyve, a világzene egyik legfontosabb teoretikai alapműve.
1975
A spanyol és a portugál diktatúra vége. Hivatalosan is megjelenik Luis Llach Viatge a Ítaca című száma, egy Kavafisz-vers megzenésítése, amely máig a katalán szabadságvágy himnusza. Ugyanekkor az afrikai portugál gyarmatok – Mozambik, Angola, Zöld-foki Szigetek stb. – függetlenné válnak és népzenei életük virágzásnak indul.
1976
A Fania Records és a kiadónál lévő zenészek (Celia Cruz, Ray Barretto, Ruben Blades, Willie Colón, Héctor Lavoe, Ismael Miranda stb.) szupergrupjának, a Fania All-Stars-nak a csúcséve. Az 1968-ban alakult lemezcég a New York-i latino bevándorlói szcénát fogja össze és szolgálja ki, és elsősorban salsára specializálódik. A hetvenes évek közepére koncertjeik már a Yankee Stadiumot és a Madison Square Gardent is megtöltik, a kiadó pedig a Columbia Records-szal köt együttműködést.
MÉLYRŐL JÖVŐ POZITÍV ÉRZÉSEK - A ZENE MINT EVOLÚCIÓS ELŐNY.
1977
Megjelent Fela Kuti egyik legfontosabb lemeze, a Zombie, amely a nigériai katonai diktatúrát kritizálja erősen. Válaszul a hadsereg lerohanja és felgyújtja Fela Kutiék függetlennek kikiáltott kommunáját, a Kalakuta Köztársaságot. Többek között Fela Kuti anyja is az áldozatok között van, csakúgy mint a stúdió, a korábban felvett szalagok és a hangszerek. Ezzel ér véget a lagosi afrobeat-kommuna 1970-ben indult pályafutása.
1978
Youssou N’Dour megalakítja első zenekarát, az Etoile de Dakar-t, amely gyakorlatilag megteremti a szenegáli mbalax műfajt, és amely nem sokkal később a világzene első nagy divathullámának egyik kedvence lesz.
1979
Zeca Afonso, a portugál folk-revival és a politikai fado legjelentősebb alakja – reggae-zenekarok, punkzenekarok, népzenészek között – részt vesz Brüsszelben az Anti-Eurovíziós Dalfesztiválon. Ez azért érdekes, mert öt évvel korábban Zeca Afonsónak fontos szerepe volt a Salazar-rezsimmel szembeni ellenállásban és 1974-ben az ő dala, a Grandola, Vila Morena felhangzása volt a felkelők egyezményes jele a hatalomátvétel megindítására. Abban az évben pedig azt a dalt nevezte Portugália az Eurovízióra, de – mindössze 18 nappal a forradalom előtt – tökutolsó lett. (Az első viszont az ABBA.)
1980
Peter Gabriel és barátai megrendezik az első WOMAD-et (World of Music, Arts and Dance) Angliában. Ez az első „világzenei” fesztivál, amelyen Peter Gabriel, az Echo And The Bunnymen, Don Cherry és a Simple Minds mellett fellépnek burundi dobosok, Imrat Khan indiai szitárjátékos és Nico Mbarga nigériai énekes. A WOMAD ma is az egyik legfontosabb világzenei fesztivál és Anglia mellett már hét másik országban is rendeznek ilyen néven eseményeket.
1981
36 évesen meghal Bob Marley jamaikai reggae-énekes, a világzene egyik univerzális ikonja, a kevesek egyike, aki nagyjából minden földrészre kiterjedő hatást gyakorolt a könnyűzenére.
1982
Tom Zé, a tropicalia és általában a világzene egyik legeredetibb, kissé obskurus előadója már évek óta és még évekig vidéki benzinkutasként dolgozik, mígnem majd 1986-ban David Byrne meg nem veszi az Estudando O Samba egy használt példányát és fel nem kutatja őt és rá nem beszéli, hogy kezdje újra a zenélést.
1983
Finnországban megalakul a Värttina, Skandinávia első világzenei sztárja. Ugyanebben az évben hunyt el Martin György etnográfus, a táncházmozgalom fő teoretikusa és szellemi vezetője.
1984
Alan Lomax, a XX. század egyik legnagyobb hatású népzenegyűjtője kitüntetést kap Ronald Reagantől. Lomax gyűjtései közel száz lemezen jelentek meg, a világ szinte minden részén gyűjtött. Még ennél is jóval nagyobb anyag van a Kongresszusi Könyvtár, a Smithsonian Intézet, a Columbia Records, illetve az általa alapított Cultural Equity Alapítvány gyűjteményében. Lomaxet az ötvenes években még kommunista-gyanússága elbocsátották a Kongresszusi Könyvtártól és gyűjtéseit ezután máshol folytatta, így a kitüntetés egyfajta rehabilitáció is volt.
LOMAX GYŰJTEMÉNYE ÁPRILISTÓL MÁR ONLINE IS HALLGATHATÓ.
1985
Cesaria Evora újra énekelni kezd. A hetvenes évek elejétől ismert énekesnő volt hazájában, a Zöld-foki Szigeteken, de szerelmi csalódások, alkoholizmus és kiábrándultság miatt a hetvenes évek közepén felhagyott az énekléssel. 1985-ben egy lisszaboni nőegylet meghívására Portugáliába utazott és ott több koncertet is adott. Itt találkozott José da Silvával, aki rábeszélte, hogy vegyen fel egy lemezt. Három évvel később jelent meg a La diva aux pieds nus, a „Mezítlábas díva”, ami a védjegye is lett és haláláig ő volt a világzene talán legnagyobb sztárja.
EVORA ÉS A ZÖLD-FOKI SZIGETEK ZENÉJE.
1986
Az alapító Moses Asch halála után a Smithsonian Intézet megvásárolja a Folkways Recordings-t, a világ egyik legfontosabb etnozenei kiadóját és vállalja, hogy mindenki számára „az idők végezetéig” elérhetővé teszi annak több mint 2000 lemezből álló katalógusát és folytatja új felvételek kiadását is. A Smithsonian Folkways ma a világ egyik legfontosabb népzenei gyűjteménye.
1987
Június 29-én egy londoni bárban megalkotják a „world music” kifejezést. Brit lemezkiadók, zenészek, producerek azért gyűltek össze, hogy közösen megegyezzenek egy névben, amely alatt fogják árulni a lemezboltokban az addigi műfaji struktúrába be nem sorolható, külföldi lemezeket. A jelenlévők között volt többek között Ben Mandelson, a WOMEX későbbi alapítója, Ian Anderson, az fRoots főszerkesztője, Nick Gold, a World Circuit és Joe Boyd, a Hannibal Records vezetője is.
1988
Grammy-díjat kap a Ladysmith Black Mambazo, a dél-afrikai zulu isicathamiya-kórus. Ez az első alkalom, hogy folk- vagy etnozenei kategóriákban nem Amerikában élő és alkotó művész kapja a díjat. A „World” kategóriát egyébként 1992-ben vezetik be.
1989
Peter Gabriel elindítja a Real World kiadót, David Byrne pedig a Luaka Bopot. Annak, hogy a két ismert zenész világzenei kiadót indított, fontos szerepe volt a műfaj emancipációjában és mindkét kiadó jelentős szerepet játszott kiadványaival a világzene arculatának alakításában. (David Byrne azonban sosem hívta „világzeneinek” a kiadóját és azóta is a leghangosabb kritikusa ennek az elnevezésnek).
1990
Megjelenik Nusrat Fateh Ali Khan Mustt Mustt című lemeze. Előtte már több mint száz albumot adott ki Pakisztánban a legnagyobb szufi qawwali-énekes, de a nemzetközi terjesztésbe kerültek közül ez lett talán a legsikeresebb. Ő volt a világzene korai korszakának egyik nagy felfedezése.
1991
Elindult a World Music Charts Europe. A műfaj emancipációjához nagymértékben hozzájárult, hogy lett saját „slágerlistája”, amelyen máig minden hónapban egy ötventagú zsűri rangsorolja az újonnan megjelent lemezeket. Az első évben Baaba Maalé lett az év albuma.
Weyer Balázs
AZ EMBERISÉG JOBB KEDÉLYŰ ARCA - AZ UNESCO ZENEI VILÁGÖRÖKSÉG.