
Sam Lee a brit folk egészen egyedi képviselője, ő ugyanis az akusztikus gitáros dalnokok helyett Bartókhoz hasonlóan tradicionális folkdalok gyűjtésével foglalkozik, majd a közlőktől – főleg ír és brit romáktól, ahogyan arrafelé hívják őket travellerektől – rögzített dalokat továbbgondolja, és azok gyökereit megtartva új környezetben mutatja meg őket. Holnap, május 27-én, szombat este nyolckor például a Müpában.
Mi a legkorábbi zenei emléked?

Mi volt az első lemez, amit saját pénzből vettél?
Paul Simon The Rhythm Of The Saints című 1990-es albuma, de nem is saját zsebpénz volt, hanem anyám adta a rávalót.
Milyen zene ébresztett rá arra, hogy te is zenész szeretnél lenni?
Michael Jackson, ő volt rám a legnagyobb hatással zeneileg. Ha nem is feltétlenül zenész akartam lenni miatta, de mindenképpen arra inspirált, hogy legyek kreatív.
Koncert, ami megváltoztatta az életed?
Az is Michael Jackson, a leghatározottabban. 1991-ben a Wembley-ben, a Dangerous turnéján.
Mikor jöttél rá arra, hogy folkzenével szeretnél foglalkozni?
Amikor először hallottam régi helyi felvételeket, gyűjtéseket angol, ír folkénekesekkel. Nem is konkrétan a dalok, hanem rögtön annak ötlete, hogy ezekkel kezdeni kellene valamit, ezekből kiindulva lehetne dolgozni valami egyedin.
El is kezdtél te magad is gyűjteni. Hogyan, hol?
Igazából ez rántott be igazán a zene világában, nagyon izgalmas volt abba belegondolni, hogy itt vannak ezek az elképesztő dalok, amiket szinte senki nem hallott, mert a legtöbb az csak az adott közösségekben, leginkább a travellerek, a vándorló cigányok között terjed. Nagyon sok dalt tanultam Írországban, Skóciában.
Mik voltak a legmeglepőbb felfedezéseid ezeken a gyűjtő utakon?
Minden pillanat, minden felvétel meglepő és izgalmas volt, az egész folyamat nagyban hatott rám. Ami a legjobban megdöbbentett és egyúttal örömmel is töltött el, az az, hogy mennyire könnyen és gyorsan elfogadtak engem, elfogadták azt, amit csinálok. Hogy mennyire szeretettel fogadtak a lakóhelyeiken. Hogy mennyire hamar és sokat megmutattak az életükből. A csodálatos zenéjüket, azt, hogy megosztották az embereik történeteit. Nagyon inspiráló élmény és megváltoztatja az embert ez a nagyvárosi társas viszonyokhoz képest sokkal nyitottabb szemlélet.
Merre mentél tovább? A dalaidban rengeteg kultúra népi hangszerei is megszólalnak.
Nagyon szeretem például a magyar Söndörgő zenekart, nagy rajongója vagyok a tamburának. Sok magyar zenészt hoztam Londonba, például a Szászcsávási zenekart. Ők nálam szálltak meg, adtak nekem egy privát koncertet, ami hátborzongatóan jó volt. De más kelet-európai országok népzenéjét is nagyon szeretem. Most például az afganisztáni rubab pengetős hangszerbe vagyok szerelmes.
Két nagylemezt készítettél eddig, a 2012-es első (Ground Of Its Own) Mercury-jelölésben részesült, a 2015-ös The Fade In Time pedig még nagyobb sikert hozott világzenei körökben. Mik a terveid, merre mész tovább a következő kiadvánnyal?
Ami azt illeti, a budapesti koncert után egy kicsit le fogok állni a zenéléssel és az írásra fogok koncentrálni. De erről még túlon túl korai bármit is mondani.
Mit várhatunk a budapesti koncerttől?
Ami miatt nagyon izgatott vagyok ezzel a koncerttel kapcsolatban az az, hogy már hat hónapja nem játszottam a zenekarommal, egy nagy szünet után jó lesz újra együtt zenélni. És mivel a közeljövőben nem is nagyon fogunk együtt játszani, ezért biztosan végigmegyünk néhány régi történeten, néhány nagy kedvencemen.
a koncert Facebook-eseményoldal
Sam Lee legutóbbi, 2015-ös nagylemeze, a The Fade In Time:
Lee élőben:
Még több Recorder a Facebookon. Még több Recorder a Facebookon. Még több Recorder, ott, igen.