A rajongód akarok lenni – Első kedvenc előadóink

2016.09.26. 19:30, rerecorder

1_teen-room-3.jpg

És ha már a Pluszmínusz 5: ötéves a Recorder magazin fókusztémánkban visszatekertünk öt évet, és elmeséltük, hogy miről szólt nekünk zeneileg, személyesen a 2011. augusztusa óta eltelt időszak, miért ne menjük tovább? Íme, a Recorder szerzőinek első kedvenc zenekarai, énekesei, gyerekkorunk és gyerekszobánk favoritjai – avagy honnan indultunk felfedezni a popzenét. Összeállítás a 45. Recorder magazinból.

Biczó Andrea

Ugyan vannak korábbi emlékeim is, de az első fanatizmusig fajult rajongásom a finn The Rasmus zenekarért volt. Egyszerűen nem tudom megmagyarázni, hogy ez hogyan történt. Nincs mentségem. Viszont nekik köszönhetően jutottam ki először, 14 évesen a Szigetre és innentől számítom szenvedélyemet a zenéért. Elnézést, a „zenéért”.


Csada Gergely

Soha nem voltam az a rajongós típus, még gyerekként se, és azért is nehéz egészen visszafejteni, hogy mi volt az első kedvenc zenekarom, mert otthon mindig szólt valami zene. De amit magamtól, már érettebb fejjel szerettem meg, az a Led Zeppelin volt. Azt az egészen sokkoló élményt, amikor egy hétköznap délután otthon először hallottam elejétől a végéig a II-es lemezt, nem hiszem, hogy valaha elfelejtem. Hogy mindezt Fred Durstnek köszönhetem, aki valamilyen MTV-s díjátadón Jimmy Page-dzsel közösen eljátszotta a Thank Yout, ami miatt én egyáltalán betettem apukám jugoszláv műsoros kazettáját, az jól belövi a korszakot mindenkinek.


Dömötör Endre

A nyolcvanas évek közepén a vidéki Magyarországon vagy diszkós, vagy metálos lehettél, én az utcánkban lakó felsős sulidiszkós havernak, Somának köszönhetően konkrétan italo diszkós. A Modern Talking volt egy első kedvenc, de az hamar elmúlt. A zenekar, amit már kitartóan szerettem és amire nagyon figyeltem, az a Pet Shop Boys volt. Annyira gyűjtöttem a lemezeiket, hogy amikor egy búcsúban nem volt pénzem az Actually-t megvenni kazettán, akkor megpróbáltam elcsórni. Első és utolsó kísérlet volt, mert szerencsére nagyon béna voltam, lebuktam és megszégyenültem, de a zenekart még a kilencvenes évek elejéig az első helyen említettem, ha kérdezték, hogy mi a kedvenced. Aztán persze alábbhagyott a dolog, de ma is a tíz legjobb együttes közé sorolnám őket, ha valaki ezt kérdezné.


Elekes Roland

Ha a kifejezetten igénytelen zenékre fogékony nagyon fiatalkori énemet nem számítjuk, akkor a Blur volt az első igazi kedvencem, méghozzá talán valahogy úgy kezdődött, hogy 12-13 éves korom tájékán belefutottam a Girls & Boys klipjébe.


Fábián Titusz

Kiskoromban az Eddától kezdve a KFT-n át a Whitesnake-ig sok bandát szerettem, de az első zenekar, amiért tényleg rajongtam, értve ezalatt, hogy gyűjtöttem a lemezeiket, meg a képeket, cikkeket, könyveket róluk, az a Beatles volt. Szüleim hatására, nyilván.


1_bedroom-ideas-for-teenage-girls-tumblr-inspiration-1.jpg


Forrai Krisztián

Mindenekelőtt, nem vagyok rajongó típus. Szépíthetném, de az első zenekar, aminek a dalait nagyon szerettem és a posztereit is kiraktam, a Modern Talking volt. Majd a Sigue Sigue Sputnik. Egyébként a rajongásig legközelebb a Pixies rántott magával.


Judák Bence

A legelső nekem az Offspring volt, az első olyan, amit nem szégyellek, az viszont a Daft Punk a Discovery idején. Gyerekként nagyon elbűvöltek az animációs klipek és persze a zene is tökéletes volt, akár az egész lemez.


Kálmán Attila

Ganxsta Zolee és a Kartel. Lakótelepi gyerekként és kosarasként 11-12 évesen nem nagyon volt másra sanszom. A telepi haverjaimmal és a csapattársaimmal is imádtunk káromkodni, keménykedni, miközben tök rendes gyerekek voltunk a nemi érésen éppen innen.


Lékó Tamás

Depeche Mode. A játszótéren, iskolában vagy metálos voltál vagy módos. A szabadkai Jugoton lemezboltban vásárolt Depeche Mode: Singles 1981-85 nagylemez hatására az utóbbiak táborához csatlakoztam.


Mika László

Tizenhárom évesen az életemet adtam volna a System Of A Downért, egy másolt cd-jük indított el a keményebb zenék felé, ezért máig hálás vagyok nekik. Magát a cd-t egy barátom válogatta össze tökéletes érzékkel, nyugodj békében Zsolti!


Németh Róbert

Ha csak egyet kell mondanom, akkor – a későbbi „örök kedvencek” mellett/előtt – a Depeche Mode: azt hiszem, ez volt az a zenekar, ami a kamaszkorból átvitt a „tudatos zenefogyasztók világába” vagy valami ilyesmi, és ma ugyanúgy imádom, mint annak idején.


Reszegi László

Az első rajongásom a Tankcsapda felé szólt a ’90-es évek végén, amikor hetedikes voltam. Hajdúnánáson nem lehetett hozzájutni eredeti kazettákhoz, cd-khez meg pláne nem, így másolgattuk egymás másolt kazettáit. A sors furcsa játéka, hogy a Recorder indulásának évében munkakapcsolatom lett a zenekarral, ami azóta is tart.


1_teenage-bedroom-01.jpg


Rónai András

The Beatles. Tizenkevés éves lehettem; határozott emlékem van arról, ahogy a szüleim buliján (sic!) szólt a Beatles szalagos magnóról (akkor is elavult volt, de hát apámnak szalagon volt meg rengeteg szám, rádióból felvéve), és megbabonázva hallgattam. Egy felnőtt még meg is dicsért (sic!), hogy igen, így kell zenét hallgatni; ez zavarba ejtett és bosszantott. Régóta csak esetlegesen hallgatok egy-két számot, de például amikor a Mad Menben megszólalt a Tomorrow Never Knows, megborzongtam.


Simon José

A legelső zenekar, amiért rajongtam, a Depeche Mode volt. Körülbelül 1984 környékén, tízévesen megláttam egy kazettát az egyik unokatesóm asztalán, amin egy női alak sarlóval kaszál egy búzamezőn, a mai napig beégett az agyamba az a kép. Később meghallgattam az albumot és szép sorban a többit.


Soós Csaba

The Beatles. Mert apu Beatles-lemezeit hallgattam a legtöbbet gyerekkoromban. Az első magamtól választott kedvenc zenekarom pedig a Nirvana volt.


Sugó Lilla

Azt hiszem, az első előadó DJ BoBo volt, legalábbis róla biztosan volt egy poszterem a szekrényemben és matricám a tolltartómban. Egy nyáron mutatta az akkori legjobb barátnőm, utána rögtön tánckoreográfiákat találtunk ki. Ha a girl- és boybandeket nem vesszük, az első kedvenc zenekarom a Travis volt.


Szabó Benedek

2000 karácsonyán kértem ajándékba az Offspring Conspiracy Of One című lemezét, mert az 576 kByte The Sims-kritikájának egyik képaláírásában azt írták, „jólesik a porszívózás, ha közben üvölt a az Offspring”. Visszatekintve látom, hogy az életműben sem foglal el túl előkelő helyet és Offspringet sem hallgatok már, de amikor az ember először kezd tudatosan zenét hallgatni és feltárul előtte ez az egész varázslatos világ, az egy olyan érzés, amit később soha nem élhet már át. És miattuk kezdtem gitározni, ami azért elég fontos dolog lett az életemben. 


Szabó Sz. Csaba

Ha nem számítjuk – és most ne számítsuk – az óvodás Michael Jackson- és a kiskamasz Green Day-, Nirvana- stb.-korszakot, akkor az első igazán kedvenc zenekarom, amitől tényleg mindent be akartam gyűjteni, meg akartam hallgatni, az a Sebadoh volt. Ilyen csodálatos dalokat ennyire szar hangzással még soha nem hallottam azelőtt; valószínűleg itt tanultam meg, hogy mi is az a termékeny feszültség.


hallgasd első kedvenceinket: 

https://recorder.blog.hu/2016/09/26/a_rajongod_akarok_lenni_elso_kedvenc_eloadoink
A rajongód akarok lenni – Első kedvenc előadóink
süti beállítások módosítása