A hiphop/elektronika hibridi trap fiatal irányzat, hiszen ebben a formában 2012 óta beszélhetünk róla (a déli hiphop-gyökerei viszont jóval régebbről eredeztethetők). A trapet övező kezdeti hype persze gyorsan lecsengett, de a műfaj él és virul, az EDM-családfa egyik izmos, újabb és újabb vadhajtásokat hozó ágának számít. És persze megvannak a maga klasszikus számai is, ezeket veszik elő ma este az irányzat hazai népszerűsítésében élenjáró dj-k a Trap Classics buliban, egyikük, JumoDaddy pedig összeválogatta nekünk tíz személyes kedvenc trap-alapvetését.
ITT PEDIG ZENEI KEDVENCEIT OSZTOTTA MEG VELÜNK JUMODADDY.
RL Grime: Core
RL Grime sok kiváló remixe és dala közül számomra a legkiemelkedőbb felvétel. Kedvencem a fura távoli etnós beütésű fúvós lead, amely a Prodigy Climbatize című számából származik. Egyszerre van futurisztikus és ősi hangulata a dalnak.
Flosstradamus & TroyBoi: Soundclash
A legendás trapduó Flosstradamus és a folyamatos felemelkedésben lévő beatmaker TroyBoi közös trekkje, igazi modern reggae-alapú hiphop zene. Talán az egyik legemblematikusabb dal, amely a hagyományos tempónál gyorsabban, 155 BPM-en dübörög. Nincs olyan buliközönség, amelyik ne őrülne meg, amikor felcsendül.
What So Not: Jaguar
A Flume kiválása óta egyszemélyes ausztrál ausztrál What So Not legkedveltebb felvétele. Az első olyan kulcsdal, amely dallamos és lágy, de mégis pumpáló ritmusra és mély leadekre épül. A szállós, future bass-szerű, liquid trap zenék egyik ősképe.
Baauer: Harlem Shake
Az első trap zene, amely a viral táncvideóknak köszönhetően világszerte híres lett. Véleményem szerint annak ellenére, hogy többszörös Billboard-díjas a felvétel, a sikert nem a zene érte el, hanem a futótűzként terjedő viccvideók. Őszintén szólva azt gondolom, hogy maga a dal talán az egyik leggyengébb darab az itt felsoroltak közül, ettől függetlenül megkerülhetetlen klasszikussá vált.
BAAUER MÁRCIUSBAN ÉRKEZŐ BEMUTATKOZÓ ALBUMÁN NEM LESZ RAJTA A HARLEM SHAKE.
Major Lazer: Original Don (Flosstradamus Remix)
A Major Lazer slágeréből készült trap remix számomra az EDM-jellegű trap origója, én ettől a megjelenéstől számolom ennek az iránynak a kiindulást. azaz 2012 januárjától.
Mayhem x Antiserum: Brick Squad Anthem
Az Antiserum & Mayhem duó volt az első, amely a legütősebb EDM trap zenéket készítette. Ezek már kifejezetten dj-barát, party trekkek, amelyeket arénákban és fesztiválokon pörgettek a lemezlovasok. Az amerikai festival trap vonal egyik ősképe a Bricksquad Anthem, amely a klasszikus Trap A Holics mixtape-ek mintáit felsorakoztatva egyszerre tudott utalni a déli hiphopra és volt kifejezetten EDM zene. Az Antiserum & Mayhem-féle felfogás olyan producereknél bukkan még fel többek közt, mint Brillz, a Yellow Claw, Slander, NGHTMRE.
Jack Ü: Febreze
A Jack Ü megkerülhetetlen jelenség az EDM zenében. Skrillex és Diplo közös zenei projektje kifejezetten trap-alapú debütáló nagylemezt jelentetett meg tavaly februárban. A Skrillex-féle brostep (amerikai dubstep) és a Diplo-féle trópusi-világzenei dilinyós megközelítés ötvözete az egyik legütősebb, leghatásosabb és azóta is meghatározó új EDM-iránnyá vált. Ebbe a zenei családba tartozik még például Bad Royale, Valentino Khan, Milo & Otis.
The Partysquad & Boaz van de Beatz: No Shots
Szerettem volna egy dal erejéig az európai trap produkciókra is kitérni. Ha trapről beszélünk, Hollandia kétségtelenül a legerősebb a kontinensen. Itt nagyon érdekes egyvelege született meg a rave, hardstyle hangzásoknak és a trap beateknek. Ugyanakkor erős reggae-elemek, sőt reggaeton-, moombahton-befolyás is megfigyelhető a Partysquad No Shots című dalában. Számomra jelenleg Hollandia tűnik a legérdekesebb zenei olvasztótégelynek. Hasonló produkció a már említett Yellow Claw, Munchi, Morrison, Boaz van de Beats, Mr. Polska, és még hosszan lehetne sorolni.
Fetty Wap: Trap Queen (Crankdat Future Remix)
A 2015-ös újgenerációs hiphop megasláger. Mindenképpen meg szerettem volna említeni, hogy az "eredeti" trap zenék azért még mindig a hiphop kultúrán belül tudnak igazán nagyok lenni. Az EDM trap steaming-, letöltési. és vásárlási adatai jóval szerényebbek. A két irány kombinációjából jött létre ez az instant klasszikus remix.
TNGHT: Higher Ground
Hudson Mohawke és Lunice azóta már feloszlott duójának 2012-es EP-je a trap zenét a beatmaker-produceri oldalról közelíti meg. Itt a beat, a zenei alap a legfontosabb, szöveget sem igazán találunk, csak foszlányokat. Ebbe a csalába az igazi downer zenék, komótos hangminták egymásutánja tartozik. A TNGHT EP trendszetter kislemez, számtalan hasonló beatmaker emelkedett fel, az okosan összerakott hiphop insturmentáljai kapcsán.
A Trap Classics elnevezésű parti tehát ma este lesz a Future Music sorozat keretében az A38-on, részletek a Facebook-eseményoldalán.