What The FAQ – Dragomán György

2015.10.27. 11:30, rerecorder

p1170765.jpg

Dragomán György író 2005-ös, harminc nyelvre lefordított A fehér király című sikerregényéből készül éppen film brit alkotópáros rendezésében, most pedig megjelenik új novelláskötete, az Oroszlánkórus, amelyben minden írás kapcsolódik a zenéhez. A Recorder 35. lapszámában nekiszegeztük hát gyakran ismételt kérdéseinket, miközben ma, október 27-én délután négykor a Rózsavölgyi Szalonban mutatja be a friss kötetet.

Mi a legkorábbi emléked?

Kétévesen a román tengerparton vagyok, forró a homok, égeti a talpam. Kagylókat szedek a homokból, nézem a vízen a csónakokat. Nem biztos, hogy ez a legkorábbi, de az utazás miatt ez időben azonosítható.


Mi volt a gyerekként elkövetett legnagyobb hülyeséged?

Elhittem a többieknek, hogyha igazán akarok, akkor tudok repülni, és fejjel előre leugrottam egy nagy vaslétra tetejéről. Nagy pofára esés lett belőle, szerencsére nem lett maradandó sérülésem. Öt éves voltam akkor.


Ha visszamehetnél az időben, milyen tanácsot adnál a tinédzserkori önmagadnak?

p1170525.jpgOlvass kevesebb Hegelt!


Mit jelent számodra a testvér fogalma?

Az öcsémre mindig számíthatok. Igazi kalandor, járja a világot, a legváratlanabb dolgokkal tud meglepni. Most például saját termelésű millió scoville-os csiliport kaptam tőle, fehér-királyos kulcstartóban, hogyha esetleg nem lenne elég paprikás a hangulatom, azonnal fel tudjam húzni magam.


Mit jelent számodra az újrakezdés?

Felnézni az égre, kitárt karokkal leszaladni egy dombról, és tudni, hogy élek, hogy túléltem valami sötétet és súlyosat, és itt állok mégis szabadon, az ég alatt és csak azért is meg fogom tudni csinálni.


Te miben hiszel?

Hogy a világ egy csodás rend szerint működő irdatlan elme. Ez az oka, annak, hogy van egyáltalán valami és nem csak a semmi.


Mit tekintesz küldetésednek?

Regényeket kell írnom. Lehetőleg felejthetetleneket.


Mi motivál a legjobban az életben?

Az üres képernyő.


A magyar nép nem politikára termett, igaz vagy hamis?

afeherkiralyujkiadas.jpgPolitikai gondolkodás nélkül nincsen szabadság, a magyar nép szabadságra termett, tehát politikára is.


Miért fontos a politikai szerepvállalás?

Jó lenne szabadnak lenni, jó lenne megszerezni és megőrizni a szabadságot.


Mi a legnagyobb erényed?


Nagyon kitartó vagyok, és szeretek tanulni.


És a legnagyobb bűnöd?

Haragos természetem van. De ezt csak azok tudják, akiket szeretek.


Kedvenc káromkodásod?

Alópicsafaszát. (Ígyegyben.)


Hány kávé egy nap?

Egy, reggel.


Mit énekelsz a zuhany alatt?

Vagy a Judas Priesttől a Breaking The Law-t, vagy Sinead O’Connortól a Jah No Deadet.


Vinyl vagy cd?

Nekem mindig a kazetta lesz az igazi. Nyikorgó walkmanokon szereztem a legfontosabb zenei élményeimet.


Legnagyobb zenei hatások mostanában?

oroszlankorus.jpgNálam ez többnyire hosszú folyamat, nagyon sokszor hallgatok zenét írás közben, ennek persze következményei is lettek, csomó olyan szövegem született, amiben közvetlenül is megjelenik a zene. Most fog megjelenni a könyv, amit ezekből összeraktam, Oroszlánkórus lesz a címe, igen változatos zenék szólnak benne Judas Priesttől, Chavela Vargas-on, Julie Londonon, Carlos Gardelen, Charlie Parkeren át román manele, koreai csajpop, reggae. A sztorik meg hol vadak, hol viccesek.


Melyik koncert volt rád a legnagyobb hatással?

Tavaly nyáron láttam egy jó Slayer/Metallicát Helsinkiben, hét fok volt, tengerpart, zuhogó eső. Tom Araya azt kiabálta: „ráfagy a kezem a gitárra, micsoda nyár ez már!” A finnek az idővel mit sem törődve tomboltak, én is velük. Jó volt.


Rádió vagy tv?

Rádió. Tévém nincs is.


Tévéműsor, amit nem hagynál ki?

Netflixen nézek néha sorozatokat. A Peaky Blinders harmadik évadját eléggé várom.


Kedvenc film?

Stanley Kubrick: Barry Lyndon.


Melyik könyv volt rád a legnagyobb hatással?

Hasektől a Svejk.


Milyen ételt tudsz a legjobban elkészíteni?

Kovászos parasztkenyér.


Kivel szeretnél közös fotót magadról?

Johnny Cash vagy Lou Reed már nem fog összejönni, marad tehát Bruce Dickinson vagy Tom Waits.


DRAGOMÁN GYÖRGY IS MESÉLT NEKÜNK KEDVENC ZENÉIRŐL, KONCERTÉLMÉNYÉRŐL ÍRÓKAT FAGGATÓ ÖSSZEÁLLÍTÁSUNKBAN.


Félig tele, vagy félig üres a pohár?

Félig tele, természetesen.


Magyarnak lenni annyi, mint...

Eredetiben olvasni Weöres Sándort.


p1170610.jpgA boldogság egy...

... függőágy a cseresznyefa alatt.


A szeretet…

… nehéz.


A szerelem…

… még nehezebb.


A tehetség…

… azt jelenti, hogy időnkét átkukucskálhatok egy másik világba, aztán kitartóan kell dolgoznom, hogy el is tudjam mondani, hogy mit láttam ott.


A legféltettebb kincsem...

… mindig más. Most éppen az a sakkfigura, amit A fehér király film forgatásán használtak.


Utoljára akkor sírtam, amikor...

… megszületett Palika, a második fiam.


Mi történik velünk, amikor meghalunk?

… Jah no dead.


Mondj valamit magadról, amit még soha nem árultál el egyetlen interjúban sem.

Egy szöuli közparkban háromszor is megpróbáltam góban legyőzni a helyi bajnokot, a görögdinnyehordó-kézihám feltalálóját, és mind a háromszor csúfosan kikaptam, pedig harmadjára már nyilvánvalóan hagyta magát a mester.


fotók: Dragomán György


WHAT THE FAQ-INTERJÚINK SZÍNES CSOKRA.


a mai, október 27-i Oroszlánkórus könyvbemutató Facebook-eseményoldala

https://recorder.blog.hu/2015/10/27/what_the_faq_dragoman_gyorgy
What The FAQ – Dragomán György
süti beállítások módosítása