Végére értünk 1994-es sorozatunknak: megrajzoltuk a húsz évvel ezelőtti legfontosabb történések kronologikus idővonalát, összefoglaltuk mik történtek a pop- és a rockzenében, a hiphopban és az elektronikában, bemutattuk a legnagyobb és legcikibb slágereket, hogy milyen volt a popzene 1994-ben Magyarországon. Elmondtuk továbbá, hogy a Recorder szerint mi volt 1994 húsz (plusz tíz) legjobb albuma és köszönjük, hogy sokan eljöttetek és táncoltatok 1994-es bulinkban. Most pedig - kedvenc 1994-es dalaink és szerzőink kedvenc '94-es albumai után - az év legmenőbb mainstream slágereivel zárjuk fókusztémánkat.
Menő és sláger, ez ugye két halmaz összeeresztése és még csak véletlenül sem jelenti azt, hogy kizárólagosan az 1994-es év legjobb dalait gyűjtöttük volna, azok között bizony rengeteg olyan van, ami soha nem lett sláger. Itt - akárcsak az év legnagyobb, valamint cikis slágereinek bemutatásakor - az azért szempont volt, hogy lehetőleg a legszélesebb értelemben vett mainstream sikerdalok, de legalább szubzsánerek slágerei kerüljenek össze.
Íme, tíz igazán jelentős, máig menő sláger 1994-ből!
Beastie Boys: Sabotage
Erről nem nagyon lehet mit mondani, örök. Hé, mindenki! Szabotázs!
Blur: Girls And Boys
Na jó, erről se. A britpopdiszkó megunhatatlan slágere.
Crystal Waters: 100% Pure Love
Az amerikai house-énekesnő maga írja dalait, és a mai napig aktív, de a legnagyobb slágere az 1991-es Gypsy Woman és ez az 1994-es csodaszám marad. Érdekesség: az alábbi klipet a Drót című tévésorozat Omarja koreografálta!
Ini Kamoze: Here Comes The Hotstepper
Ini Kamoze ezzel a dallal látszólag a semmiből tört be a mainstreambe, aztán ugyanoda is ment vissza nagyon gyorsan - valójában viszont eddigre már soklemezes volt a jamaicai énekes, bár a Here Comes The Hotstepper előtt és után is évekig csendben maradt. Sebaj a kilencvenes évek eleji brit és amerikai reggae/dancehall reneszánsz idején autentikus hang volt az övé és máig életteli.
Shampoo: Trouble
A powerpopos Shampoo csajduó szintén klasszikus egyslágeres csoda, bár nekik is voltak még későbbi próbálkozásaik. Egy Manic Street Preachers-fanzine írásával kezdték (főrajongóként be is kerültek a Little Baby Nothing videójába), de első lemezükkel ráéreztek a korstílusra, bár a brit Riot Grrrl-színtéren árulással is megvádolták őket. Japánban sokáig megmaradt szerény népszerűségük.
The Prodigy: No Good (Start The Dance)
Nem egyszerű - főleg a jól ismert magyarországi Prodigy-rajongás kétélű jelenségének árnyékában - elmagyarázni, hogy 1994-ben ez mennyire menő volt. Aki képes a ráhalmozott jelentésrétegek semmibevételével hallgatni, még mindig átérezheti.
TLC: Creep
Voltak a TLC előtt is ügyes r&b-s csajgruppok, jöttek utána is jók, de ez a dal örök top marad. Meg se próbáljuk mellétenni a Radiohead Creepjét.
Warren G: Regulate
Erről dalról mindent elmond a hiteles keletkezéstörténetét elmesélő, vonatkozó - egészen zseniális - Yacht Rock-epizód.
Weezer: Buddy Holly
Amikor a Weezer nagyon jó volt, akkor nagyon jó volt. És az ez a pillanat.
Whigfield: Saturday Night
A dán énekesnő, aki Afrikában töltötte gyerekkorát, Olaszországban telepedett le és egy spanyol eurodiszkó lemezkiadónál jött ki első dala 1993-ban. Whigfieldről és a Saturday Night-ról van szó, ami 1994-ben újra megjelent Itáliában is és hamarosan Európa-szerte hatalmas sláger lett, a brit kislemezlistára is rögtön az első helyen jelentkezett be - és ez volt az első olyan bemutatkozó dal, ami képes volt erre. Még nagyobb fegyvertény, hogy a 15 hete első Wet Wet Wet-féle Love Is All Aroundot ütötte le a dobogó tetejéről.
NEM VOLT ELÉG? AKKOR ITT VAN TÍZ MENŐ SLÁGER 1993-BÓL!