Kecskés Miklós jászberényi tv-rádió műszerész és amatőr fotós, aki a nyolcvanas évek elején kezdett mindenféle - főképp LGT- és jászberényi - koncerteken, közönségtalálkozókon fényképezni. Hatalmas, sokszáz képből álló, bedigitalizált gyűjteményét feltette személyes Facebook-oldalára, ebből állítottunk össze több galériányit, elsőként a szívéhez legközelebb álló LGT-fellépéseken készült, többnyire nyolcvanas évekbeli kattintásait mutatjuk be.
A rocktörténeti érdekességnél is jelentősebb rangú gyűjtemény (a P. Mobiltól az Eddán és R-Go-n át az Első Emeletig, Beatricéig és még több tucat előadóig terjedő kollekcióban rengeteg fontos korabeli háttérfigura, zenei szakember, hangmérnök is feltűnik) egy olyan korszakból tudósít, amelyből meglehetősen korlátozott, de legalábbis szerény a nyilvánosan elérhető képanyag (ezt én személyesen is tapasztaltam, amikor a 303 magyar lemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz című könyv szerkesztése közben képeket kerestem - DE).
Hogy Kecskés Miklós hogyan kezdett el fotózni? Elmeséli maga, át is adjuk neki a szót: „1975-ben vettem az első nagylemezemet, az LGT: Mindig magasabbra albumát. Ez óriási hatással volt rám. Ettől kezdve jöttek a meghatározó lemezek, zenekarok. Bergendy, Piramis, Korál, Edda, Mobil, P. Box, Dinamit, satöbbi satöbbi. Persze az LGT maradt mindig az etalon. Ha tehettem, akkor mindig fényképezővel érkeztem és ahol lehetett, kattintgattam, de ott is elsődlegesen a színpad mögött. Rengeteg koncerten készült backstage-fotó, ami régen egyszerűen ment, mivel nagyon könnyen be lehetett menni az öltözőkbe. Sok zenész ismerősként üdvözölt, amikor pedig mostanában megkapták tőlem a régi emlékeket, nagyon örülnek, hogy előkerülnek ilyen régiségek. Az LGT irányában komolyabban folytatódott ez a hobbi. Somló Tomival az évek alatt kialakult egy barátság, ami az 1980-as tabáni koncert személyes találkozásával kezdődött. Onnantól készült a sok-sok LGT koncertfotó, valamint a szólópályáját követő fotódokumentumok. Ezeket persze ő is mindig megkapta. Éppen 2013-ban kérte el Presser Pici is az LGT-archívum részére ezeket. A lényeg, hogy a képek semmilyen megbízásból és hivatalosan senkinek nem készültek, kizárólag saját emlékmegőrzés volt a cél. 1990 óta pedig elsődlegesen videóanyagokat készítek a koncerteken.”
Kecskés Miklós időközben a hivatalos Somló Tamás Facebook-oldal szerkesztője lett és napjainkban is rendszeresen fotózik, videózik koncerteken.
És akkor íme archívumából az első összeállításunk, az LGT-koncerteken és LGT-tagokról készült fotók, rengeteg híres nézővel, háttérszereplővel (a folytatásban pedig a Karthagótól, a Korálon át a Bikiniig szinte az összes jelentős nyolcvanas évekbeli mainstream zenekarról szerepelnek majd fényképek - A második rész itt látható).
így nézett ki az LGT-kisteherautó 1983-ban a Tabánon:
megérkeznek a főszereplők az 1982-es Tabán-koncertre, Somló Tamás:
aztán Presser Pici:
aztán Karácsony James:
aztán Solti János:
a Tabánban rendszeresen ilyen tömeg fogadta őket, ez a kép 1981-ben készült:
Somló 1985-ös Tabán-koncerten rajongók gyűrűjében valami itallal:
aztán valami más itallal, konkrétan egy régi üveges Zlatý Bažanttal:
Presser ugyanazon koncert előtt egyik emblematikus kertésznadrágjában egy zseniális kesztyűs kiegészítővel:
szintén ugyanaz a koncert, Solti és James (utóbbi aktuáldivat frizurával és fülbevalóval):
Presser csodálatos szintijeivel:
szintén a szintik, de már elölről és egy másik koncerten, ami a Vígszínházban volt szintén 1985-ben, ősszel:
az említett koncert plakátja, jegyár 30-130 Ft-ig:
ez pedig már az egy évvel későbbi, 1986-os tavaszi Tabán-buli, az ős-felállás tagja, Frenreisz is a színpadon:
ugyanakkor Presser:
a Tabán-bulikon mindenki ott volt, aki számított, például Sztevanovity Dusán a hetvenes évek második felétől az LGT állandó szövegírója, aki ráadásul végtelen cool öltözékben dedikál:
Dés László az LGT állandó közreműködője volt ebben a korszakban, szintén dedikál az 1983-as Tabán-buli előtt:
Dés megérkezik az 1984-es Tabán-koncertre:
itt pedig már közvetlenül a kezdés előtt egyeztetnek Presserrel:
ezen a képen Hobo látható a '83-as koncert előtt sok csíkos pólós társaságában:
a '85-ös koncerten az omegás Benkő László a közönség soraiban:
és Komár László szintén:
ez már az 1985-ös LGT-koncert a Kertészeti Egyetem Klubjában (a nyitókép is akkor készült), Frenreisz a színpadon:
ugyanezen koncerten Karácsony János és Wilpert Imre, a Hungaroton szerkesztője beszélgetnek:
Szintén öltözői fotó a KEK-ből, Turnovszky Tamás, a Voga-Turnovszkyból, Boros Lajos későbbi rádiós, akkori Hungaroton szerkesztő, és B. Tóth László örökös DJ:
ugyanaz az öltöző, más személyek - Frenreisz és Somló között Zorán:
még mindig a '85-ös KEK-koncert, Pötös László hangmérnök:
itt egy Tabán-koncerten Dám László, a Rockszámla című könyv szerzője, újságíró interjúvolja Somlót:
Módos Péter, televíziós szerkesztő, rendező megérkezik az Első magyar óriáskislemez című LGT-maxival, ami valóban az első magyar 12" maxi single volt:
B. Tóth László és a fényképezőgéppel jóban levő Somló Tamás:
Somló a filmvetítővel is jóban van, itt épp 1984-ben a jászberényi Pop Klubban vetít Amerikában forgatott LGT-s felvételeket:
Schuster Lóránt egy 1986-os Tabán-bulin ücsörög, az Iron Maiden már nagyon menő a képbe belógó fiatal háta alapján:
az 1987-es utolsó Tabáni Majális, vagy Tabán Fesztivál és egyben az LGT akkori búcsúkoncertje, Presser nyilatkozik:
a koncerten Presser egy szinticsodával:
a '87-es tabános búcsú:
itt pedig egy 1997-es Somló-szólófellépés laza öltözékben:
és ha már autós képpel kezdtük, zárjuk is azzal - így nézett ki Somló spéci Trabant kabriója 1987-ben:
fotók: Kecskés Miklós
összeállította: Dömötör Endre