Kártérítést követelnek a Harlem Shake hangjai

2013.03.11. 16:24, Frontrecorder

BaauerJust-Blaze.jpg

Új, de nem meglepő fordulat a Harlem Shake-sztoriban: előkerültek a számban hallható szöveges hangminták eredeti szerző-előadói, akik engedély nélküli felhasználás címén most komoly pénzbeli kompenzációra tartanak igényt. Mindeközben a 23 éves Baauer "mém-meghajtású", precedenst teremtő  trap-slágere harmadik hete vezeti a Billboard kislemezlistáját, és túl van 800 ezer letöltésen.

"Con los teroristas” (magyarul: a terroristákkal) - ezzel a felkiáltással indul a Harlem Shake, amelyben többször elhangzik a "Do The Harlem Shake” (magyarul: Járd a Harlem Shake-et!) mondat. Mindkét szövegfoszlány hangminta, amelyeknek immár kitudódott a forrása; előbbi egy Puerto Rico-i reggaetón előadótól, utóbbi egy philadelphiai hiphop-formációtól származik.

Íme a "Con los teroristas” eredetiben, ahogyan Héctor "El Father" Intro Los Capos című számában elhangzik, 0:21-nél:

Itt pedig a Plastic Little-től a Miller Time, benne a "Do The Harlem Shake”, 3:56-nál:

Tény, hogy a hangminták felhasználására sem Baauer, sem a számot kiadó, Diplo által alapított Mad Decent nem kért engedélyt az eredeti szerzőktől. Az underground tánczenei műfajokban, amilyen a trap is, a hangmintákat egyébként sem szokás jogosítani, miután a számok többsége vagy egyáltalán nem jelenik meg hivatalos formában, vagy ha igen, a kiadónak erre a procedúrára nincs semmilyen téren erőforrása. A bevett gyakorlat szerint a szám készítője nyilatkozik a kiadónak arról, hogy az általa leadott zenemű nem tartalmaz szerzői jogilag kifogásolható részt - ha mégis (akár a producer tudtával vagy a tudta nélkül), és a szám kiadásra kerül, onnantól benne van a pakliban a lebukás veszélye. És hiába, hogy ebben a konkrét esetben mindössze pár másodperces szövegrészekről beszélünk, az amerikai törvények szerint már ennyi után is jár jogdíj, amelynek összege a felek közötti megegyezés kérdése.

BAAUERNEK A HARLEM SHAKE MIATT AZEALIA BANKS IS NEKIMENT.

Ezek a megegyezések pedig éppen most zajlanak. Héctor "El Father" (polgári nevén: Hector Delgado) a zene helyett ma már a protestáns lelkészi hivatásnak él, néhány hete egykori menedzsere, Javier Gómez hívta fel a figyelmét a Harlem Shake-re, illetve arra, hogy a hangja tisztán kivehető a számban. "Olyan, mintha behatoltak volna a földemre, és ott felépítettek volna egy házat” - nyilatkozta a helyzetet azért jócskán túldramatizálva Delgado a New York Timesnak. Gómez még ennél is tovább ment, mondván, ha nem sikerül megállapodniuk, akár le is tiltathatják a dalt. Bátran lehet ilyen kemény, mögötte ugyanis ott áll Héctor "El Father" volt kiadója, a Machete Music, amely az egyik major, a Universal Music Group alá tartozik. 

A dolog pikantériája, hogy ugyanezt a "Con los teroristas” hangmintát 2010-ben már elsütötte egy moombahton remixben két philadelphiai producer, Skinny Friedman és DJ Apt One, íme, 2:03-nál:

2011-ben, ugyancsak az ő nevük alatt megjelent egy hangminta-gyűjtemény, benne ezzel az inkriminált szövegdarabbal - valószínűleg (az egyébként szintén Philadelphiából származó) Baauer ebből a másodlagos forrásból szerezhette meg a hangmintát, amit saját bevallása szerint "valahol az interneten" talált. 

"Do The Harlem Shake”-szál már nem ennyire feszkós. A sort a Plastic Little ex-tagja, Jayson Musson jegyzi, aki ma már Hennessy Youngman néven rappel. Miután február végén tudomást szerzett a Harlem Shake-ről, felhívta Baauert, és gratulált neki a számhoz. Anyagi kompenzációra ő is igényt tart, de mint elmondta, a tárgyalások teljesen barátságos hangnemben folynak.

Így vagy úgy, a Harlem Shake-ben felhasznált szöveges hangminták eredeti szerző-előadói szép summával gyarapodnak majd, hiszen a szám hatalmas kereskedelmi siker: 816 ezren töltötték le eddig, és harmadik hete áll Billboard Hot 100 kislemezlista élén.

 

(Fotó: mtvhive.com)

https://recorder.blog.hu/2013/03/11/karteritest_kovetelnek_a_harlem_shake_hangjai
Kártérítést követelnek a Harlem Shake hangjai
süti beállítások módosítása